//
کدخبر: ۱۰۲۹۷۳ //
نمایندگان ایران، روسیه، ترکیه و دی میستورا توافق کردند

دور جدید رایزنی ها درباره کمیته قانون اساسی سوریه چند هفته دیگر در ژنو

نمایندگان سه کشور ضامن روند آستانه و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه توافق کردند که دور جدید رایزنی ها درباره کمیته قانون اساسی سوریه چند هفته دیگر در ژنو برگزار شود.

دور جدید رایزنی ها درباره کمیته قانون اساسی سوریه چند هفته دیگر در ژنو
به گزارش فرتاک نیوز،

حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بین المللی صلح سوریه که روز گذشته 28 خرداد 97 وارد ژنو شد، طی دیروز و امروز، مذاکرات فشرده دو و چندجانبه ای را با نمایندگان عالی روسیه و ترکیه، و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه به عمل آورد.

در نشست های دو، سه و چهارجانبه نماینده ایران و هیات همراه  با الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و سرگئی ورشنین معاون وزیر خارجه روسیه، سدات اونال معاون وزیر خارجه ترکیه و استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، ابعاد و جزئیات مختلف مربوط به کمیته قانون اساسی سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دور جدید این گفتگوها و رایزنی ها براساس توافق نمایندگان سه کشور ضامن روند آستانه و دی میستورا چند هفته دیگر در ژنو برگزار می شود.

دستیار ارشد وزیر خارجه ایران همچنین شب گذشته و ظهر امروز سه شنبه ٢٩ خرداد ٩٧ در ژنو با برخی از رهبران معارضه سوریه دیدار، و موضوعات مربوط به کمیته قانون اساسی سوریه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

جابری انصاری در پایان دیدار فشرده خود از ژنو، عصر امروز (سه شنبه) به وقت محلی سوئیس را به مقصد تهران ترک می کند.

به گزارش فارس، حسین جابری‌انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه بدین منظور صبح امروز (دوشنبه) ٢٨ خرداد ٩٧ در راس هیأتی عازم ژنو شد.

محور اصلی این گفت‌وگوهای دو و چند جانبه درباره راه‌های تسهیل شروع به کار کمیته قانون اساسی سوریه (مصوب کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی) بود.

استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه یکشنبه ٢٠ خرداد ١٣٩٧ در سفر به تهران با حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بین المللی صلح سوریه (روند آستانه) دیدار و گفت‌وگو کرد.

جابری انصاری در این ملاقات با تاکید بر رویکرد ثابت و سازنده جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل روند حل و فصل بحران سوریه، مجموعه ای از ابتکارات و پیشنهادات مشخص اجرایی را برای آغاز به کار و موفقیت کمیته قانون اساسی سوریه با نماینده ویژه دبیرکل مطرح کرد.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز ضمن استقبال از پیشنهادات ارائه شده و طرح ملاحظات و دیدگاه‌های خود در خصوص آن، بر ضرورت ادامه رایزنی‌های دو و چندجانبه بین سه کشور ضامن آستانه، دولت و معارضه سوریه و سازمان ملل متحد برای شکل گیری و فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه تاکید کرد.

طرفین در این دیدار ضمن توافق درباره برگزاری دور جدید رایزنی‌ها در زمینه کمیته قانون اساسی سوریه، بین نمایندگان عالی سه کشور ضامن آستانه و نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه در تاریخ ١٨ و ١٩ ژوئن ٢٠١٨ برابر با ٢٨ و ٢٩ خرداد جاری در ژنو، در خصوص آخرین وضعیت پرونده تعیین سرنوشت و تبادل بازداشت شدگان، مفقودان و پیکرهای کشته شدگان جنگ سوریه و جلسه سوم کارگروه ویژه تبادل که به زودی در آنکارا با حضور نمایندگان سه کشور ضامن روند آستانه و نمایندگانی از سازمان ملل متحد و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برگزار می‌شود، گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

استفان دی‌میستورا اول اردیبهشت 97 نیز در ادامه رایزنی‌هایش در منطقه (مسکو و آنکارا) به ایران سفر و با جابری‌انصاری دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

مذاکره کنندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه سه کشور ضامن روند آستانه (ضامنان رعایت رژیم آتش‌بس در جمهوری عربی سوریه) در پایان نهمین نشست خود در آستانه در 25 اردیبهشت ماه 1397 بیانیه‌ مشترکی را در 9 بند صادر کردند. (جزییات بیشتر)

در این بیانیه طرفین از برگزاری دومین نشست کارگروه آزادی بازداشت شدگان/ ربود‌ه شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان توسط نمایندگان سه کشور ضامن با مشارکت کارشناسان سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ استقبال کردند. ضامنان به گزارش پیشرفت این کارگروه توجه ویژه مبذول داشته، بر ضرورت ادامه تلاش‌های مشترک به منظور ایجاد اعتماد بین طرف‌های درگیر در سوریه تأکید کردند. آنها توافق کردند که نشست بعدی این کارگروه در ژوئن 2018 در آنکارا برگزار شود.

نمایندگان عالی سه کشور ضامن روند آستانه در این بیانیه با رهنمود گرفتن از مفاد قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل، بر عزم خود مبنی بر ادامه تلاش‌های مشترک با هدف پیشبرد فرآیند حل و فصل سیاسی، از طریق تسهیل اجرای توصیه‌های کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی تأکید کردند؛ در همین راستا، ضامنان توافق کردند که رایزنی‌های مشترک نمایندگان بلندپایه خود را با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و با طرف‌های سوری به منظور ایجاد شرایطی برای تسهیل آغاز هر چه زودتر کار کمیته‌ قانون اساسی در ژنو برگزار و این قبیل نشست‌ها را به طور منظم پیگیری کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۲۹۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان