//
کدخبر: ۹۵۰۳ //

توصیه های کلیدی برای پیشگیری از سکته قلبی

یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق با اشاره به مهم‌ترین نشانه‌های سکته‌های قلبی، از افزایش بیماری‌های قلبی ومغزی ناشی از تصلب شرایین وگرفتگی عروق درایرانی‌ها خبرداد.

توصیه های کلیدی برای پیشگیری از سکته قلبی

 محمد حسین ماندگار فوق تخصص جراحی قلب و عروق و پدر پیوند قلب ایران گفت: وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، وربیزش و جوانان باید برنامه‌های مدونی برای کاهش تصلب شرایین در کشور داشته باشند تا از مرگ ومیر جوان‌های کشور و تحمیل هزینه‌های سنگین درمانی به جامعه پیشگیری کنند.

 

وی تاکید کرد: کشور ما هم باید مانند کشورهای پیشرفته به روش‌های پیشگیری و آموزش در زمینه تصلب شرایین رو بیاورد و در وهله نخست کاهش مصرف نمک، چربی ها، استرس و توجه جدی به ورزش و تحرک روزانه و موارد مشابه در دستور کارجدی قرار گیرد.

 

استاد رشته جراحی قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تغییر سبک زندگی و تغذیه ازیک طرف چندان پیچیده نیست و از طرف دیگر چندان هم ساده نیست، اما این اتفاق نیازمند اراده ملت هاست. اما اگر همه بدانند که تصلب شرایین منجر به سکته‌های قلبی ومغزی می‌شود راحت‌تر می‌توانند شیوه زیستن خود را تغییر دهند.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه درحال حاضرنمی دانیم درکشورما کدام عوامل بیشتر ازسایرین درابتلا به تصلب شرایین تاثیرگذارند. اما علاوه بر سبک زندگی، ژنتیک نیز عامل مهمی در ابتلا به این نوع بیماری هاست.

 

ماندگار درباره اهمیت تغذیه در ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و مغزی بیان کرد: شیوه درست تغذیه باید از کودکی به افراد آموزش داده شود و دردوران مدرسه و دانشگاه نیز ادامه پیدا کند.

 

وی افزود: از زمانی که بچه از شیر مادر تغذیه می‌کند، دوره دریافت غذایی وی از انواع فست فود‌ها، مواد غذایی چرب، نمک و چربی‌های اشباع شده آغاز می‌شود و متاسفانه این نوع غذاخوردن درمیان مادران باردار چند برابر حد استاندارد است که از بدو تولد روی جنین اثرات مخربی دارد.

 

عضو انجمن جراحان قلب وعروق آمریکا اضافه کرد: شرایط آب و هوایی، مسائل زیست محیطی، آلودگی هوا و صوت، امواج رادیویی و تلفن‌های همراه با مشکلات ناشی از تصلب شرایین بی ارتباط نیست.

 

ماندگار ادامه داد: در سکته‌های قلبی و مغزی، سه ساعت زمان طلایی برای درمان وجود دارد که بعید می‌دانم مردم از آن آگاهی لازم و کافی داشته باشند، اما چنانچه افراد در این زمان به مراکز درمانی منتقل شوند و تحت درمان‌های جدید شامل داروهای تزریقی و شیوه‌های جدید قراربگیرند بی تردید نتیجه بهتری دریافت خواهند کرد.

 

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق اظهارکرد: هر قدر از زمان طلایی سه ساعت فردی که دچار سکته قلبی و مغزی شده است بیشتر بگذرد مشکلات غیر قابل جبران تری به بدن وارد وازعمر بیمارکاسته می‌شود.

 

وی در خصوص نشانه‌های بروز سکته قلبی نیز گفت: علائم قطعی دراین باره وجود ندارد، اما اگر فردی در خانواده سابقه مشکلات قلبی، دیابت، چاقی و فشارخون دارد یا سیگار مصرف می‌کند، باید از سنین ۴۰ سال به بعد مرتب به پزشک مراجعه کند و معاینه شود.

 

ماندگار افزود: درد قلبی ممکن است با فشار و سنگینی روی قفسه چپ سینه، خفگی وفشار روی گلو و دست‌های راست یا چپ باشد، اما دردهای از دندان تا ناف، دردهای شبیه به دردهای معده، احساس فشار و سنگینی عروق ریزش، تهوع، فشار به گردن و یکی از دست‌ها به ویژه دست چپ از نشانه‌های سکته قلبی به شمار می‌روند و بیمار باید سریعا به اورژانس برسد.

 

گفتنی است چهارمین همایش سراسری آتروترومبوزیس روزجمعه ۲۹ بهمن ۹۵ بامشارکت انجمن‌های قلب وعروق ایران، آترواسکلروزیس، اینترونشال کاردیولوژی و انجمن سکته مغزی ایران در هتل پارسیان آزادی تهران برگزارمی شود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۵۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان