//
کدخبر: ۹۳۰۰۶ //

شگفتی در پزشکی؛ یک زن با ۲ گروه خونی و DNA

نوعی اختلال ژنتیکی بسیار نادر در دوران بارداری سبب شده است تا یک زن تمامی خصوصیات ژنتیکی قُل خود را داشته باشد و همزاد او باشد.

شگفتی در پزشکی؛ یک زن با ۲ گروه خونی و DNA
به گزارش فرتاک نیوز،

 خانم تیلور موهل (Taylor Muhl) دارای دو گروه خونی، دو نوع ژنتیک و DNA و نیز دو نوع سیستم ایمنی است.

این اتفاق نادر، نوعی اختلال پزشکی دردوران بارداری است که دراثر آن یک جنین در بارداری مادری چند قلو بارداراست، سلول‌های بنیادی سایر جنین‌ها را جذب می‌کند و در واقع آن‌ها را نابود می‌کند.

دراثر این اختلال نادر پزشکی خانم تیلور دارای سیستم ایمنی و نیز گروه خونی دو قلوی همسان خود نیز است و حتی رنگ بخش‌هایی ازبدن او به رنگ دو قلوی دیگر و تیره رنگ است.

اختلال کایمرئیسم (Chimerism)، زمانی اتفاق می‌افتد که یک جنین، سلول‌های ایمنی و معیار‌های ژنتیکی دوقلوی خود را که در رحم مادر فوت کرده است را جذب می‌کند و در اثراین پدیده دارای دو گروه خونی، DNA و سلول‌های سیستم ایمنی می‌شود.

دراین حالت مجموعه‌ای از ژن‌های دوقلوی مرده در بخشی از اعضای بدن یا پوست دوقلوی دیگر که اجزا را جذب کرده است باقی می‌ماند.

دربسیاری از مواقع این مشکل به وسیله مادر تشخیص داده نمی‌شود، زیرا امکان دارد در هفته‌های اول بارداری رخ دهد.

بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال دارای مشکل هایی، چون رنگ پوست متفاوت در برخی مناطق بدن، رنگ چشمان متفاوت و حتی رنگ مو‌هایی متفاوت در مناطقی از سرشان هستند.

همچنین بیماران امکان دارد دچار اختلال‌های خود ایمنی باشند، زیرا بدنشان ژن دوقلوی دیگر را ماده‌ای خارجی و تهدید کننده زندگی شناسایی می‌کند.

در بیشترمواقع این اختلال ژنتیکی دربارداری‌های چند قلو زایی یا بارداری‌هایی که به وسیله روش‌های درمانی IVF یا دارو درمانی ایجاد شده است به وجود می‌آید.

تا مدت‌ها پس از تولد خانم تیلور والدین و حتی پزشکان علت دوگانگی رنگ و سلول‌های خونی او را نمی‌دانستند وپس از سال‌ها با پیشرفت‌های پزشکی دانشمندان علت آن را کایمرئیسم اعلام کردند.

کلمه کایمرئیسم برگرفته از اسطوره های باستانی و قاره گمشده آتلانتیس است که درآن جاندارانی با ترکیبی از انسان و حیوان وجود داشته اند.

این اختلال افزون بر انسان ها، درحیوان ها نیز وجود دارد که سبب علامت هایی چون رنگ چشمان یا حتی رنگ پوست و موی متفاوت می شود.

پس از آنکه خانم تیلور انواع راهکار‌های درمانی ازجمله لیزر درمانی را برای از بین بردن لکه‌های دوگانه بر روی پوست صورت خود انجام داد و متاسفانه اثربخش نبود، حال او این اختلال را پذیرفته است.

مادر خانم تیلور در زمان بارداری از انجام سونوگرافی خودداری کرده بود و به همین دلیل نمی‌دانست که دوقلو باردارست. دوقلوی همسان دیگر خانم تیلور به طور کامل جذب و باقیمانده آن درزمان زایمان به شکل لخته خونی دفع شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۳۰۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان