//
کدخبر: ۸۸۱۸۹ //

درمان سریع دندان درد شدید با این راه!

درد دندان اگر بد موقع به سراغتان بیاید چاره ای جز درمان به روش خانگی نیست. گاهی اوقات درمان های خانگی بهتر از دارو عمل می کنند. اگر مخالف مصرف دارو های شیمایی هستید این مقاله را دنبال کنید.

 درمان سریع دندان درد شدید با این راه!
به گزارش فرتاک نیوز،

دندان درد دردی بسیار سخت و طاقت فرسا است و هنگامی رخ می دهد که قسمت مرکزی دندان دچار آسیب دیدگی شده باشد. علاوه بر آسیب دیدگی و پوسیدگی دندان التهاب و عفونت لثه می تواند باعث درد شود. در این مقاله راهکارهایی برای درمان سریع دندان درد شدید ارائه می گردد.

راه های ساده برای تسکین دندان درد

استفاده از کمپرس سرد

یک کیسه‌ی نگهداری غذا را با یخ پر کنید. روی آن را با یک پارچه‌ی نازک یا دستمال توالت بپوشانید و به‌طور مستقیم روی دندان خود یا روی ناحیه‌ای از گونه که در قسمت خارجی دندان قرار دارد، بگذارید. سرمای کمپرس سرد موجب تسکین درد می‌شود. استفاده‌ از بسته‌ی یخ نیز می‌تواند همین تأثیر را داشته باشد. فقط فراموش نکنید که روی آن را با یک دستمال بپوشانید.

  در صورت التهاب مغز دندان، گرما به تسکین درد کمک می‌کند. اگر با استفاده از کمپرس سرد دردتان افزایش یافت، از کمپرس گرم به‌جای آن استفاده کنید.

  یخ را به‌طور مستقیم روی دندان قرار ندهید. زیرا این کار درد را تشدید می‌کند؛ مخصوصا در صورت بروز دندان درد ناشی از التهابات، دندان به دماهای خیلی سرد یا گرم حساس می‌شود.

مصرف مسکن

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن می‌توانند به‌طور مؤثر و سریع موجب تسکین اغلب دردهای دندان شوند. ممکن است دندان درد توانایی غذاخوردن، صحبت‌کردن و خوابیدن را با اختلال همراه کند. درد دندان می‌تواند تمرکزتان را برای درمان آن از بین ببرد. بنابراین تسکین دندان درد به لطف داروهای مُسکن بدون‌ِ نسخه راهکاری مناسب است.

    اگر درد دندا‌ن‌تان به‌حدی شدید است که موجب

    گوش درد، سردرد یا گلودرد می‌شود، حتما باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

    داروهای مُسکن را طبق مقدار توصیه‌شده که روی آنها درج شده یا توصیه‌ی دکتر مصرف کنید.

    استامینوفن نیز یک مُسکن بدون نسخه‌ی مناسب برای درمان دندان درد است.

بی حسی نقطه مورد نظر

استفاده از ژل‌های بی‌حسی دندان بدون‌ نسخه نیز می‌تواند برای چند ساعت دردتان را تسکین دهد. این ژل‌ها را باید به‌طور مستقیم روی دندان بمالید که معمولا برای چند ساعت تأثیر آنها باقی می‌ماند. بزاق دهان می‌تواند موجب کاهش تأثیر ژل و سرایت آن به گلو و زبان‌تان بشود. بنابراین دقت داشته باشید که ژل را قورت ندهید.

تمیز کردن کامل دهان

دندان درد گاهی در اثر به‌دام‌افتادن تکه‌های کوچک غذا در لای دندان‌ها و تشدید دردهای ناشی از پوسیدگی‌ دندان و ورم لثه اتفاق می‌افتد. در این موارد تمیز کردن دندان می‌تواند در کاهش درد و حل مشکل‌تان مؤثر باشد.

 استفاده از نخ دندان: به‌کمک نخ دندان لای دندان‌ها را تمیز کنید تا اگر تکه‌ای از غذا لای دندان‌هایتان باقی مانده، خارج شود.

  مسواک زدن نقطه‌ای که درد می‌کند: اگر دردتان ناشی از ورم لثه باشد، این راهی مؤثر برای کاهش و درمان دندان درد است. به‌مدت چند دقیقه دندان‌هایتان را مسواک بزنید و روی نقطه‌ای که درد دارد، تمرکز ویژه‌ای داشته باشید. تاجایی به مسواک‌زدن ادامه دهید تا در محل موردنظرتان دیگر احساس حساسیت نکنید.

 شست‌وشوی دهان: به کمک محلول‌ها یا دهان‌شویه‌ها دهان خود را بشویید. می‌توانید فرایند تمیزکردن دهان‌تان را با استفاده از یک دهان‌شویه به اتمام برسانید تا تکه‌های باقی‌مانده‌ی غذا خارج شود. همچنین می‌توانید چند قطره بره‌موم (ماده‌ای شبیه موم و از تولیدات زنبور عسل) را در نصف لیوان آب بریزید و از آن برای شست‌وشوی دهان استفاده کنید.

  تمیز کردن دائمی دهان و انجام مراحل بالا: این کارها را دو بار در روز انجام دهید. همچنین زمانی‌که درد دندان فروکش کرد نیز از انجام آنها غافل نشوید.

شستشو به کمک نمک دریا

دندان دردی که در اثر ضربه به دندان یا عفونت خفیف ایجاد شود، معمولا خودبه‌خود برطرف می‌شود. برای تسریع این روند می‌توانید از آب گرم و یک قاشق نمک دریایی استفاده کنید. زمانی‌که نمک در آب حل شد، آن را در دهان خود غرغره کنید. آب نمک باید با نقاطی از دندان که درد دارد، تماس داشته باشد. این عمل را چندین بار در روز تکرار کنید تا زمانی‌که دندان‌ دردتان از بین برود.

استفاده از روغن گل میخک

این روش خانگی می‌تواند برای درمان دندان درد مؤثر باشد یا حداقل دندان درد را به‌طور موقت تسکین دهد. چند قطره روغن میخک را چند بار در روز بر روی محل درد بریزید تا درد ازبین برود. می‌توانید روغن گل میخک را از بیشتر داروخانه‌ها یا عطاری‌ها تهیه کنید.

غرغره کردن روغن نارگیل

۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در دهان خود غرغره کنید. برخی بر این باورند که این کار از میزان باکتری‌های موجود در دهان می‌کاهد. وقتی‌که روغن را غرغره کنید، پلاک‌های ناشی از باکتری‌ها از بین می‌روند. پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روغن را به‌دور بریزید. روغن را قورت ندهید. زیرا با این کار باکتری‌ها را قورت خواهید داد. همچنین بهتر است روغن را در لوله‌ی فاضلاب نریزید. زیرا این کار ممکن است موجب مسدودشدن لوله شود.

زنجبیل

زنجبیل گیاهی است که مانند داروی آسپیرین عمل می کند و یک مسکن فعال محسوب می شود. اگر پودر زنجفیل را با آب مخلوط کنید، برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر است.

پنبه ای را به این محلول آغشته کنید، آن را فشار دهید تا آب اضافی خارج شود و سپس آن را روی دندان دردناک (روی لثه نه) بگذارید. عملکرد آن به این نحو است که زنجبیل، پوست آن قسمت را تحریک کرده و خون را به سمت پوست می کشاند و التهاب را کم می کند. همچنین می توانید زنجبیل تازه را در آب خیس کرده و با آن غرغره کنید.

سیر

یکی دیگر از درمان های خانگی که برای تسکین دندان درد به کار می آید سیر است. برای این کار بهتر است یک یا دو حبه کوچک سیر را در دهانتان گذاشته و آن ها را به آرامی بجوید. اگر از این کار خوشتان نمی آید، یک کار دیگر هم می توانید انجام دهید. یک حبه سیر را برداشته و آن را خرد کنید و با نمک مخلوط کنید. برای این کار حتی از مخلوط پودر سیر و نمک هم می توانید استفاده کنید. سپس این مخلوط را بر روی دندانی که درد می کند بگذارید. البته این رویه را برای چند روز متوالی انجام دهید.

کنجد

بیشتر از 1600سال است که کنجد برای تسکین درد دندان در چین کاربرد دارد. کنجد حاوی ترکیباتی است که درد را بهبود می بخشد. خواص کنجد شبیه آسپیرین است و مانند مسکن عمل می کند. این دانه ها برای تسکین درد دندان بسیار مؤثر هستند. تهیه مرهم آن بسیار ساده است و نیاز به مواد زیادی ندارد.ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس دانه های کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد دو برابر آب لازم هست. برای اینکه ترکیب تاثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شوید تا نیمی از آب تبخیر شود. مرهم را مستقیما روی قسمت دردناک دندان بگذارید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۸۱۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان