//
کدخبر: ۷۳۰۱۳ //

هرگز لپ تاپ را روی پاهایتان قرار ندهید

امروزه استفاده از لپ تاپ نیاز روزانه بسیاری افراد شده است و بویژه جوانان و ...

هرگز لپ تاپ را روی پاهایتان قرار ندهید
به گزارش فرتاک نیوز،

امروزه استفاده از لپ تاپ نیاز روزانه بسیاری افراد شده است و حتی جوانان و نوجوانان از آن به عنوان سرگرمی استفاده می‌کنند و ساعت‌ها وقت خود را با این تکنولوژی سپری می‌کنند. در این بین می‌بینیم بعضی عادت دارند وقتی با این وسیله کار می‌کنند آن را روی پای خود بگذارند. شاید شما هم تاکنون این عمل را انجام داده‌اید و متوجه حرارتی که از پایین کامپیوتر به پوست شما می‌رسد شده‌اید. اگر شما هم به این عادت رفتاری مبتلا هستید باید مراقبت "سندرم پاهای برشته" باشید.

 

تماس طولانی مدت با یک منبع گرمای مادون قرمز منجر به بروز حالت شبکه‌ای و قرمز رنگ در پوست به نام"Erythema ab igne" می‌گردد که احتمال خطر بدخیمی را نیز به همراه دارد. این ویِژگی اولین بار در انگلستان در کارگران کوره‌های ذغال سنگ دیده می‌شود و سپس در آمریکای جنوبی به دلیل سبک زندگی آنها که همیشه در کنار شومینه می‌نشینند دیده شد و سپس با پیشرفت شهرنشینی بروز این مشکل در جائی که فرد در کنار یک منبع حرارتی مرکزی به مدت طولانی قرار داشت، توسعه پیدا کرد. علت بروز این مشکل تماس طولانی مدت با یک منبع حرارتی است که منجر به تغییرات پوستی زیر آستانه سوختگی حرارتی می‌شود. و تکرار تماس با دمای زیر 45 درجه سانتی‌گراد منجر به قرمزی شبکه مانندی در پوست می‌گردد که در بیشتر مواقع به صورت تیرگی ادامه پیدا می‌کند. ضایعات معمولاً غیر قرینه هستند و با احساس سوزش همراه است.

 

نشانه بیماری

نشانه‌ این بیماری ابتدا در یک پسر بچه 12 ساله که روزانه چند ساعت با لپ تاپ بازی کامپیوتری انجام می‌داد مشاهده شد و نوعی قرمزی به نام"Erythema ab igne" در ران پای پسر بچه مشاهده شد: این نوع قرمزی پوست در اثر تماس با گرما یا یک منبع نور مادون قرمز یا بطری آب داغ ایجاد می‌شود. در گذشته این نوع قرمزی پوست در کارگران معدن ذغال سنگ یا نانواها مشاهده می‌شد و اخیراً محققین متوجه مواردی از این نوع اریتم در کاربران لپ تاپ شده‌اند، البته موارد آن نادر است و تا سال 2004 تعداد 10 مورد از این ضایعات گزارش شده است.

 

علائم

این بیماران دچار تغییر رنگ پوست بر روی ران‌ها به صورت غیر قرینه شده بودند. در مورد پسر بچه 12 ساله این قرمزی برای ماهها باقی ماند و بیشترین میزان گرما را روی پای چپ جائی که بیشترین تماس با لپ تاپ را داشته عنوان کرده است. بیشترین میزان گرما از طریق Optical drive ، باتری و فن تهویه ایجاد می‌شود. در موارد نادر قرمزی مزمن"Erythema ab igne"منجر به بروز کارسینوم سلول اسکواموس "ْSCC " نوعی سرطان بدخیم پوست و یا کارسینوم سلول مرکل شده است.

 

استفاده از پد حرارتی

محققین معتقدند اگر چه مشکلات پوستی گزارش شده در رابطه با کاربرد لپ تاپ نادر هستند ولی استفاده وسیع از لپ تاپ تشخیص ضایعات بیشتری را در آینده هشدار می‌دهد و بخصوص در مورد کودکان که پوست حساس‌تری دارند، باید بیشتر مراقب بود و تا حد ممکن از پدهای ویژه حرارتی مخصوص لپ تاپ استفاده کرد. در تحقیقی در دانشگاه ویرجنیا، پوست مبتلایان " سندرم پوست برشته" زیر میکروسکوپ بررسی شد و همان تغییراتی قابل مشاهده بود که در آسیب‌های پوستی ناشی از تابش اشعه‌های خورشیدی به وجود می‌آید. که اصطلاحاً به آنها actinic Keratosis می‌گویند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوزٰ
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۳۰۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان