//
کدخبر: ۶۰۰۶ //
رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور :

شیفتگان چای بخوانند!

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: به رغم تصور غالب جامعه ، امروزه بیش از 80 درصد سرطانها قابل پیشگیری و با تغییر سبک زندگی ،به ویژه عادات غذایی ممکن است.

شیفتگان چای بخوانند!

به گزارش فرتاک نیوز، دکتر عظیمی نژاد در همایش (پویش ملی سرطان) که با تلاش مشارکتی دانشگاه آزاد وعلوم پزشکی برگزار شد ضمن برشمردن دلایل افزایش مرگ ومیر ناشی از سرطان در کشور وبه ویژه نیشابور گفت: حدود90 درصد سرطانها علل محیطی دارند و با اصلاح سبک زندگی شامل اصلاح روش طبخ غذا و انتخاب مواد غذایی کم چرب، کم نمک، کم شیرینی، ترک دخانیات، استفاده بیشتر از میوه و سبزجات و ورزش مرتب می توان از وقوع آن تا حدود زیادی پیشگیری کرد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: استفاده از حرارت زیاد برای طبخ غذا سبب ایجاد عوامل سرطان زا در مواد غذایی می شود. هز نوع روغنی را که به درجه حرارت 180درجه سانتیگراد برسانیم یا دو باره از آن برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده کنیم نه تنها فاید ارزش غذایی است بلکه عاملی برای افزایش شانس ابتلا به سرطان خواهد بود، سوسیس، همبرگر و گوشت های فرآوری شده در چنین دمایی سرخ می شوند.

وی بیان داشت: سعی کنیم نان برشته مصرف نکنیم زیرا قرمز شدن سطح نان نشانه برخورد حرارت بالا با آن است و این موضوع خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

دکتر عظیمی نژاد اظهار داشت: حتی الامکان ته دیگ مواد غذایی را مصرف نکنیم، البته می توان طبخ غذا را طوری انجام داد که ته دیگ ایجاد نشود، ته دیگ چون حرارت بالایی دیده است برای مصرف مناسب نیست.

وی در مورد مصرف چای و قهوه گفت: 2 تا 3 فنجان چای یا قهوه در روز مشروط به رعایت 3 اصل زیر برای سلامت مفید است: اول چایی داغ و لب سوز نباشد، دوم مصرف قند همراه چای نداشته باشیم و مورد سوم با فاصله حداقل 2 ساعت از غذا می شود آنرا مصرف کرد، مصرف چای بلافاصله بعداز غذا موجب ازبین رفتن املاح و مواد معدنی موجود در موجود در مواد غذایی میشود.

دکتر محسن عظیمی نژاد مشارکت کلیه ادارات مرتبط با سلامت را از برای نیل به اهداف بهداشتی جامعه ضروری دانست و گفت: خوشبختانه تعامل خوبی با ادارات مختلف شهرستان در این خصوص داریم اما باید به این نکته توجه داشت که نیل به اهداف بهداشتی 70درصد درگروهمکاری سایر ادارات و30درصد با تلاش دانشکده علوم پزشکی ومعاونت بهداشتی محقق میشود

بر اساس این گزارش، هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش ارائه آمار صحیح و مستند را برای کلیه تصمیمات اجرایی مدیران کشور لازم و ضروری دانست و از دانشجویان فعال دانشکده علوم پزشکی و دانشگاه آزاد نیشابور خواست ایده و طرحهای خود را برای پیشرفت نیشابور بزرگ به دانشگاه ارائه دهند تا با کمک و مشارکت حوزه های علمی و اجرایی بتوانیم قدمهای بزرگی را در جهت اعتلای این شهر برداریم .

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۰۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان