هشدار یک مطالعه درباره آینده کودکانی که تغذیه سالم ندارند
یک مطالعه جدید بر اهمیت تغذیه سالم در سالهای اولیه زندگی کودک برای محافظت از او در برابر خطرات سلامتی آینده مانند دیابت و فشار خون بالا تأکید کرده است.
این مطالعه توضیح داد که «کودکان از طریق رژیم غذایی که شامل آنچه مادر در دوران بارداری و شیردهی میخورد و همچنین غذای کودک است، در معرض مقادیر زیادی قند قرار میگیرند.»
محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی از یک «آزمایش طبیعی انجام شده در بریتانیا در مورد سهمیهبندی قند و شیرینی که یک دهه پس از جنگ جهانی دوم ادامه داشت و در سال ۱۹۵۳ پایان یافت، استفاده کردند. در طول دوره سهمیهبندی، بزرگسالان معمولاً مجاز به مصرف ۸ اونس شکر در هفته و ۱۲ اونس شیرینی هر چهار هفته بودند.»
محققان دادههای سلامت افرادی را که ۱۰۰۰ روز اول پس از لقاح را گذرانده بودند، چه در طول دوره سهمیهبندی قند و چه پس از آن، تجزیه و تحلیل کردند. نتایج نشان داد که قرار گرفتن در معرض جیرهبندی شکر در این دوره، مزایای سلامتی بلندمدتی داشته و خطر ابتلا به دیابت و فشار خون بالا را به ترتیب تقریباً ۳۵٪ و ۲۰٪ تا سن ۵۰ و ۶۰ سالگی کاهش داده است. یافتهها همچنین تأخیر چهار ساله در شروع این بیماریها برای دیابت و دو سال برای فشار خون بالا را نشان داد.
محققان گزارش دادند که مصرف روزانه شکر در بین بزرگسالان از ۴۱ گرم در سال ۱۹۵۳ به حدود ۸۰ گرم تا سال ۱۹۵۴ به شدت افزایش یافته است و مصرف شکر در بین کودکان پس از پایان جیرهبندی بیش از دو برابر شده است که بر سلامت دهان و دندان آنها تأثیر منفی میگذارد.