//
کدخبر: ۴۵۹۹۷۹ //

از میل جنسی تا میل به غذا؛ هورمون‌ها زندگیمان را کنترل می‌کنند!

کارشناسان معتقدند درک نقش هورمون‌ها در میل جنسی، اشتها و هضم غذا می‌تواند در مبارزه با چاقی، مشکلات جنسی و بسیاری از مسائل بدن موثر باشد.

 از میل جنسی تا میل به غذا؛ هورمون‌ها زندگیمان را کنترل می‌کنند!

انسان‌ها نه تنها در دوران نوجوانی، بلکه در دهه ششم زندگی خود نیز یک دوره تغییرات هورمونی عظیم را تجربه می‌کنند که به نوعی «دومین نوجوانی» آنها محسوب می‌شود. این یافته‌های جدید در کتاب «قدرت هورمون‌ها» نوشته متخصص غدد هلندی ماکس نیودورپ آمده است.

بر اساس این گزارش، در حدود 60 سالگی، هورمون‌های جنسی در بدن انسان دچار تغییرات قابل توجهی می‌شوند. در زنان، هورمون مردانه تستوسترون کنترل را از هورمون زنانه استروژن می‌گیرد. در مردان نیز اگرچه آندروژن‌ها همچنان غالب هستند، اما سطح استروژن آنها سه برابر بیشتر از دوران جوانی است.

این تغییرات هورمونی که نیودورپ آن را «دومین نوجوانی» می‌نامد، عواقب جسمی و روانی متعددی در پی دارد. افزایش تستوسترون باعث افزایش تراکم استخوان، تحکیم حافظه و تنظیم دمای بدن در زنان می‌شود. همچنین افزایش استروژن در مردان نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها و تراکم عضلانی آنها ایفا می‌کند.

اما در کنار این عوارض مثبت، دومین دوره نوجوانی می‌تواند اثرات منفی هم داشته باشد. کاهش هورمون‌های جنسی در 80 سالگی موجب کاهش کیفیت عضله، اختلال در بینایی و شنوایی، و مشکلات خواب می‌شود.

نیودورپ در کتابش بر این باور است که مردان نیز نوعی یائسگی را تحت عنوان "کمبود آندروژن در مردان سالخورده" تجربه می‌کنند. سطح تستوسترون آنها از 30 سالگی حدود 1 درصد در سال کاهش می‌یابد.

کارشناسان معتقدند درک نقش هورمون‌ها در اشتها و هضم غذا می‌تواند در مبارزه با چاقی و مشکلات ناشی از آن موثر باشد. هورمون‌هایی همچون گرلین، لپتین، کورتیزول و انسولین بر روی اشتها، متابولیسم و جذب کالری از غذا تاثیر می‌گذارند.

در نهایت، کتاب جدید نیودورپ نشان می‌دهد که هورمون‌ها چگونه در تمام مراحل زندگی از جنینی تا کهنسالی بر روی بدن و روان انسان تاثیر می‌گذارند و تغییرات آنها می‌تواند به مرگ زودرس یا طول عمر بیشتر منجر شود.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۹۹۷۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان