//
کدخبر: ۴۵۹۹۷۴ //

جهش این ویروس نگران‌کننده، جهان را درگیر خواهد کرد

ویروس آنفلوآنزای مرغی از گونه H5N1 تا امروز در بین حیوانات وحشی شیوع پیدا می‌کرد، اما اخباری مبنی بر ابتلای گاوهای آمریکایی به آنفلوآنزای مرغی، این نگرانی را به وجود آورده که به زودی جهان درگیر این ویروس خواهد شد.

 جهش این ویروس نگران‌کننده، جهان را درگیر خواهد کرد

ویروس H5N1 که اولین‌بار در سال ۱۹۹۶ در بازار فروش حیوانات زنده شهر گوانگدونگ چین در بین غازها شناسایی شد، رفته‌رفته در بین مرغ‌ها و پرندگان وحشی دیگر نقاط جهان جا باز کرد، و پس از آن جمعیتی از فوک‌ها، شیرهای دریایی، مزارع پرورش مینک در اسپانیا و خرس‌های قطبی در قطب شمال را هدف قرار داد.

اما پیشروی این ویروس با گزارش کشاورزان تگزاس و کانزاس از گاوهایشان که با مشاهده کم‌اشتهایی و کاهش تولید شیر آن‌ها تست H5N1 از گاوها گرفته و مثبت اعلام شد، نگران‌کننده است. طبق گزارش این گاوها در حال انتقال عفونت به یکدیگر بودند.

از ماه مارس تاکنون ۹ ایالت در آمریکا گزارش ابتلای گاوها به ویروس آنفلوآنزای مرغی را تایید کرده‌اند. در همین راستا اولین تحقیقات در مورد چگونگی انتقال این ویروس به گاوها تا حدودی مشخص شده است. دکتر کیتلین ریورز، اپیدمیولوژیست در دانشکده بهداشت عمومی از دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید: «در حال حاضر به نظر می‌رسد دستگاه‌های دوشیدن شیر ممکن است یکی از راه‌های انتقال ویروس باشند.»

در ماه مارس، یک کارگر گاوداری در تگزاس بعد از تماس مستقیم و نزدیک با گاوهای بیمار، علائم ابتلا به بیماری را نشان داد. او بعد از دریافت درمان، به‌طور کامل بهبود پیدا کرد. آزمایش‌هایی که روی ویروس انجام شد، نشان داد ویروس توانسته جهش پیدا کند و خودش را بهتر با سلول‌های بدن پستانداران تطبیق دهد.

کای کاپفراشمیت خبرنگار علمی در این خصوص عنوان کرد: «فکر می‌کنم دلیل اینکه این ویروس هنوز به انسان منتقل نشده تا جهان را درگیر اپیدمی دیگری کند، این است که تا اینجا در آلوده کردن انسان‌ها بسیار بد عمل کرده و ما بیشتر مدیون توانایی ضعیف این ویروس در تغییر هستیم.»

انتقال این ویروس از حیوان به انسان بسیار نادر است. سازمان بهداشت جهانی گزارش داده که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۴، ۸۸۹ مورد ابتلای انسان به ویروس اچ۵ان۱ مشاهده شده است.

کمی بیش از نیمی از این موارد به مرگ ختم شده اما موارد بسیار زیادی هم بدون آن‌که تشخیص داده شوند، وجود داشته‌اند و میزان مرگ ناشی از آن احتمالاً بسیار پایین‌تر است.

با این وجود و با توجه به تجربه کووید، احتمالاً شما هم به این فکر می‌کنید که از جهت وجود واکسن، چقدر آمادگی وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی سالانه دو جلسه مخصوص دارد که در آن‌گونه‌های جدید ویروس آنفولانزا بررسی می‌شوند، اما امیدواریم نیازی به استفاده از سدهای دفاعی نداشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۹۹۷۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان