//
کدخبر: ۴۵۷۷۰۱ //

شایع‌ترین دلیل غیبت طولانی مدت دانش‌آموزان در مدرسه

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات گفت: آسم شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی و شایع‌ترین دلیل بستری در بیمارستان در این سنین و نیز شایع‌ترین علت غیبت طولانی مدت دانش‌آموزان در مدرسه است.

شایع‌ترین دلیل غیبت طولانی مدت دانش‌آموزان در مدرسه
به گزارش فرتاک نیوز،

جواد جوانی با اشاره به شعار روز جهانی آسم «ارتقاء درمان آسم با آموزش» به خبرنگار گفت: در حال حاضر ۹۰ بیمار مبتلا به آسم در جمعیت تحت پوشش واحدهای بهداشتی و درمانی این شهرستان شناسایی و تحت آموزش، مراقبت و درمان می‌باشند.

وی افزود: آسم یک التهاب مزمن راه‌های هوایی ریه است که باعث تنگ شدن مجاری هوایی و افزایش تحریک‌پذیری آنها نسبت به عوامل مختلف محیطی می‌شود.

وی سرفه مکرر، خس خس سینه، تنگی نفس و احساس فشار یا گرفتگی در قفسه سینه را از مهم‌ترین علائم ابتلا به آسم دانست و تصریح کرد: این علائم طی زمان متغیر بوده و گاهی اوقات به طور طولانی مدت به ویژه در کودکان ممکن است خاموش و بدون علامت باشد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات تصریح کرد: از عواملی که موجب ابتلا به بیماری آسم می‌شود می‌توان به عوامل ژنتیکی، بی‌تحرکی و چاقی، خوردن غذای آماده، بعضی از مشاغل مانند نجاری، نقاشی ساختمان، نانوایی...، سیگار و سایر دخانیات، آلودگی هوا، عوامل میکروبی و قارچ‌ها، آلاینده‌های داخل منازل مانند بخار آشپزی، رطوبت بالا و حشرات موذی مانند سوسک...، نگهداری حیوانات در منزل و گرده گل‌ها و گیاهان اشاره کرد.

جوانی افزود: آسم بیماری عفونی و مسری نیست هرچند ابتلا به عفونت‌های ویروسی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا در فرد مبتلا به آسم می‌تواند منجر به بدتر شدن بیماری آسم یا بروز حمله آسم شود.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی و شایع‌ترین دلیل بستری در بیمارستان در این سنین و نیز شایع‌ترین علت غیبت طولانی از مدرسه است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات در ادامه گفت: به افراد مبتلا به آسم به جز در شرایط حاد بیماری توصیه به انجام ورزش می‌شود. اگرچه اضطراب و افسردگی می‌توانند باعث تشدید آسم شوند ولی آسم یک بیماری روحی روانی نیست، لذا دود اسپند نه تنها تأثیری در پیشگیری از ابتلا به آسم ندارد بلکه در فرد مبتلا به آسم می‌تواند موجب تشدید علائم بیماری و حتی بروز حمله آسم شود.

وی با تأکید بر اینکه تغذیه با شیر مادر به ویژه در ۶ ماهه اول زندگی موجب کاهش ابتلا به بیماری آسم و آلرژی می‌شود، عنوان کرد: اگر سابقه سرفه طولانی، خس خس مکرر یا تنگی نفس دارید و یا با فعالیت، ورزش و خندیدن دچار سرفه و تنگی نفس می‌شوید، همچنین به دنبال سرماخوردگی سرفه‌های طولانی مدت پیدا می‌کنید با پزشک در مورد ابتلا به آسم مشورت کنید.

جوانی در ادامه از راه‌اندازی ۵ اتاق بهداشت در مدارس مه‌ولات خبر داد و گفت: در راستای ارتقای سلامت جسمانی دانش آموزان، ۵ اتاق بهداشت در مدارس این شهرستان راه‌اندازی شد.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی اتاق بهداشت در مدارس، فعالیت‌ها و برنامه‌های این بخش از انسجام و سازماندهی مناسب‌تری برخوردار شده و سفیران سلامت بهتر می‌توانند خدمات بهداشتی و آموزشی خود را به دانش‌آموزان ارائه دهند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات با تأکید بر همکاری همه اقشار جامعه برای ارتقای سلامت اظهار کرد: برای تجهیز اتاق‌های بهداشت مدارس، ملزومات اولیه شامل کیف آب گرم، ترمومتر، چراغ قوه، وزنه پرتابل و جعبه‌ی کمک‌های اولیه به همراه ملزومات پزشکی مورد نیاز آن (اریگاتور، وسایل پانسمان، ابسلانگ و...) با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه تهیه و در اختیار اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش قرار گرفت.

وی در ادامه از برپایی ایستگاه آموزشی همگانی سلامت در مه‌ولات خبر داد و افزود: باهدف افزایش آگاهی شهروندان در راستای مراقبت و غربالگری بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت، ایستگاه خود مراقبتی و آموزش همگانی سلامت در درمانگاه بوعلی بیمارستان امام رضا (ع) بر پاشد.

جوانی با تأکید بر اینکه فشارخون بالا، چاقی و اضافه‌وزن همراه با کلسترول خون بالا از عوامل زمینه‌ساز بیماری عروق قلبی است، خاطرنشان کرد: مصرف دخانیات، سیگار، قلیان، مصرف زیاد چربی‌های اشباع و شیرینی و عدم استفاده از سبزی و میوه، استرس و نگرانی بیش ‌از اندازه، کمبود تحرک و ورزش، همچنین سوء استفاده از مواد مخدر صنعتی، سنتی و اعتیاد به الکل از دیگر علل زمینه‌ساز بیماری عروق قلبی است.

وی افزود: آزمایش قند خون تنها راه تشخیص قطعی دیابت است، لذا به بیماران دیابتی حداقل ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه پیاده‌روی توصیه می‌شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات با اشاره به اینکه در بیماری دیابت، بدن انسان قادر به تولید یا استفاده مناسب از انسولین نیست، افزود: با توجه به اینکه دیابت شایع‌ترین علت نابینایی، نارسایی کلیه و قطع پا در جهان است، لذا این بیماری بیشتر در افراد چاق و بالای ۳۰ سال و کسانی که سابقه دیابت در افراد خانواده شامل پدر، مادر، خواهد برادر و افرادی که دچار افزایش فشارخون هستند دیده می‌شود.

وی تشنگی بیش از حد، زود عصبانی شدن، تکرار ادرار، اختلال دید و خواب آلودگی غیر معمولی را از علائم افزایش شدید قند خون برشمرد و افزود: افزایش ضربان قلب، ضعف پیش رونده، سرگیجه و لرزش بدن، اضطراب و عرق کردن زیاد را از علائم کاهش شدید قند خون عنوان کرد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مه‌ولات رعایت الگوی صحیح تغذیه با کاهش مصرف نمک و چربی را از راه‌های پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا برشمرد و افزود: کاهش وزن و ترک مصرف الکل، مصرف میوه و سبزیجات از دیگر راه‌های پیشگیری از فشارخون بالاست که شهروندان برای جلوگیری از مبتلا شدن به این نوع بیماری توصیه می‌شود.

وی در ادامه به تقدیر از زحمات ماماهای شهرستان پرداخت و گفت: ماماها نقش مهم و بسزایی در سلامت زنان و جامعه دارند لذا این عزیزان با انجام وظایف خطیر مشاوره و آموزش بهداشت و درمان، نه تنها به بانوان، بلکه به خانواده و تمام جامعه خدمت می‌کنند.

جوانی با تأکید بر اینکه تکریم و تقدیر از ماما تقدیر از مادران است، افزود: مراقبت‌های مستمر دوران بارداری توسط ماما، نقش اساسی در درمان و شناسایی به موقع علائم خطر و حفظ سلامت جنین دارد.

وی با تأکید بر اینکه ماما واسطه و رابط حوزه بهداشت و درمان با مادران باردار است، خاطرنشان کرد: مراقبت‌های قبل از بارداری، ایام بارداری و پس از زایمان از وظایف مهم ماماها در مقابل مادران باردار است.

شهرستان مه‌ولات دارای یک بیمارستان دولتی، ۶ پایگاه اورژانس ۱۱۵، ۶ مرکز خدمات جامع سلامت، ۲۴ خانه بهداشت و سه پایگاه بهداشتی است که خدمات مختلف بهداشتی درمانی به مردم ارائه می‌دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۷۷۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان