//
کدخبر: ۴۵۲۱۲۵ //

روزه داران بخوانند | راه علاج بوی بد دهان در ماه رمضان

دونستن علت بوی بد دهان می‌تواند برای خیلیا مفید باشد. چون بوی بد تنفس می‌تواند نشانه بیماری باشد و نباید اونو نادیده گرفت.

روزه داران بخوانند | راه علاج بوی بد دهان در ماه رمضان
به گزارش فرتاک نیوز،

رفع بوی بد دهان در هنگام روزه اهمیت زیادی دارد. برای رفع بوی بد دهان روزه‌دار لازمه اول بدونیم علت اون چیه؟ بعد به دنبال راه‌های رفع بوی بد دهان در ماه رمضان باشیم. البته خیلیا مشکل بوی بد دهان صبحگاهی دارند و این مسئله فقط در ماه رمضان پیش نمیاد. اما دونستن علت بوی بد دهان می‌تواند برای خیلیا مفید باشد. چون بوی بد تنفس می‌تواند نشانه بیماری باشد و نباید اونو نادیده گرفت.

راهکار رفع بوی بد دهان

علت بوی بد دهان در هنگام روزه چیه؟

مهمترین علت بوی بد دهان در هنگام روزه جمع شدن باکتری‌ها در دهانه. در واقع این مسئله ساده‌ترین علت بوی بد دهان هست. این اتفاق در غیر ماه رمضان هم در خیلی از افراد به صورت بوی بد دهان صبحگاهی پیش میاد. در دهان ما همیشه باکتری‌های زیادی وجود داره. اما بزاق دهان مثل یک ماده ضدعفونی کننده به طور مداوم اونا رو از بین می‌بره. البته رعایت بهداشت دهان و دندان هم در این مسئله خیلی مهمه. خیلی وقتا همین که یک چیزی می‌خوریم اون بوی بد دهان از بین می‌ره. این اتفاق به خاطر تأثیر بزاق دهان در تمیز و ضدعفونی کردن دهانه. اما وقتی روزه هستیم میزان بزاق دهان کم میشه و ممکنه باکتری‌های زیادی در دهان جمع بشن و بوی بد تولید کنند. درست مسواک نزدن و به خصوص تمیز نکردن زبان هم می‌تونه علت بوی بد دهان باشه.

بوی بد دهان نشونه چیه؟

بوی بد دهان در هنگام روزه خیلی غیرعادی نیست و ممکنه برای هرکسی پیش بیاد. اما اگر گرفتار بوی بد دهان دائمی هستید بهتره این موضوع رو جدی بگیرید. بعضی وقتا بوی بد دهان نشونه یک بیماری مهم در بدن ماست. خرابی دندان، مشکلات گوارشی مثل رفلاکس یا زخم معده و مشکلات سینوسی از بیماری‌های رایجه که باعث بوی بد دهان میشه. اما این مسئله فقط به این بیماری‌ها محدود نمیشه. اگه گرفتار این مشکل هستید بهتره ۱۰ بیماری مولد بوی بد دائمی دهان رو هم بشناسید. البته چند روش مفید برای رفع بوی بد دهان هم هست که توی اغلب موارد مؤثره.

راه‌های رفع بوی بد دهان در ماه رمضان

راهکار رفع بوی بد دهان در ماه رمضان به علت به وجود اومدن این بوی بد بستگی داره. برای همین ما این راهکارها رو در سه گروه تقسیم کردیم:

تغذیه مناسب در ماه رمضان

برای رفع بوی بد دهان روزه‌دار اول از همه باید به تغذیه مناسب در ماه رمضان توجه کنیم. غذاهای پر از ادویه یا خوردن سیر و پیاز برای ماه رمضان مناسب نیست. چون فرصت کافی برای هضم غذا یا خوردن غذاهایی که بوی دهان رو از بین ببره وجود نداره. به همین دلیل بهتره تغذیه در ماه رمضان با غذاهای سالم با چربی و شیرینی متعادل و مصرف میوه و سبزی بیشتر باشه. این توصیه‌های تغذیه‌ای هم خیلی مفیده:

-        مصرف آب فراوان در فاصله افطار تا سحر

-        مصرف لبنیات پروبیوتیک برای تنظیم باکتری‌های دستگاه گوارش

-        مصرف چای هل و دمنوش‌های معطر مثل نعناع

-        کاهش مصرف مواد کافئین‌دار مثل چای و قهوه

نظافت دهان و دندان در ماه رمضان

برای رفع بوی بد دهان روزه‌دار باید از تمیز بودن دهان مطمئن باشیم. ساده‌ترین کار اینه که حتماً برای مسواک زدن در سحر وقت بذاریم. اما با توجه به شرایط دهان و دندان هر فرد ممکنه کارهای بیشتری مثل نخ دندان و دهانشویه هم لازم باشه. مهم اینه که هیچ ذره ماده غذایی در دهان نمونه و تمام بخش‌های دهان و دندان هم کامل تمیز بشه. مصرف سیب، شستشو با آب نمک یا شستشو با گلاب هم خیلی خوبه. البته ممکنه بوی بد به خاطر پوسیدگی دندان یا وجود جرم و پلاک روی دندان‌ها باشه. به خاطر همین بهتره قبل از ماه رمضان یک ویزیت دندانپزشکی داشته باشیم و اگه لازم بود برای درمان پوسیدگی یا جرم‌گیری دندان‌ها اقدام کنیم.

درمان بیماری‌ها قبل از ماه رمضان

درمان بیماری‌ها قبل از ماه رمضان

خیلی از افراد بیماری‌های مزمن مثل گرفتگی سینوس، خلط پشت گلو و مشکلات گوارشی دارن. عوارض این بیماری‌ها ممکنه در ماه رمضان بیشتر بشه. بوی بد دهان هم ممکنه یکی از عوارض این بیماری‌ها باشه. به خصوص کسانی که مشکلات معده دارن باید برنامه غذایی خاصی داشته باشند. روزه‌داری با غذاهای سالم و برنامه‌ریزی درست میتونه خیلی از مشکلات گوارشی رو کم کنه. اما اگه این بیماری‌ها شدید باشند حتماً باید قبل از ماه رمضان درمان شوند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۲۱۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان