//
کدخبر: ۴۴۸۹۲۱ //

رنگ‌های مختلف ادرار نشانه چه چیزهایی است؟

رنگ ادرار یکی از عواملی است که می‌تواند نشانگر وضعیت سلامتی شما باشد.

 رنگ‌های مختلف ادرار نشانه چه چیزهایی است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

ادرار بخشی از پالایش خون است که توسط کلیه‌ها تولید می‌شود و رنگ آن یکی از عواملی است که می‌تواند نشانگر وضعیت سلامتی شما باشد.

رنگ‌های ادرار بر اساس غلظت ادرار، نوع غذا و مایعات مصرفی، داروها و بیماری‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

بر اساس گزارش «سی‌ان‌ان» دکتر «جمن برمبت»، متخصص مجاری ادرار (اورولوژی) می‌گوید که رنگ ادرار از زرد کم رنگ تا کهربایی تیره متفاوت است که عمدتا به دلیل رنگدانه‌های زرد رنگ (اوروکروم) است که محصول جانبی تجزیه طبیعی گلبول‌های قرمز خون می‌باشد.

به گفته وی، با بالا رفتن سن این سلول‌ها شکسته می‌شوند و اوروکروم ساخته می‌شود که سپس توسط کلیه‌ها فیلتر شده و به ادرار رنگ می‌دهد.

 وی در ادامه توضیح داد: «شدت این رنگ بازتاب مستقیم سطح هیدراتاسیون ماست. هر چه آب بدن ما بیش‌تر باشد، ادرارمان سبک‌تر است.»

روزانه چه مقدار آب بنوشیم؟

دکتر برمبت می‌گوید: «هیچ توصیه کلی وجود ندارد.»

این درحالی است که آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا توصیه می‌کند:

  • مردان باید حدود ۱۵.۵ فنجان، یعنی ۳.۷ لیتر مایعات در روز بنوشند.
  • زنان باید ۱۱.۵ فنجان، یعنی ۲.۷ لیتر مایعات در روز بنوشند.

بر اساس اعلام آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا، این مقدار شامل تمام نوشیدنی‌ها و مواد غذایی در روز می‌شود.

دکتر برمبت دراین‌باره می‌افزاید: «نوشیدن بیش از حد آب می‌تواند منجر به هیدراتاسیون بیش از حد شود که الکترولیت‌های حیاتی را رقیق می‌کند و ممکن است باعث مسمومیت با آب شود. از سوی دیگر، مصرف ناکافی آب خطر کم آبی بدن را به دنبال دارد که می‌تواند منجر به کم آبی، خستگی و ضعف عملکرد شناختی و فیزیکی شود.»

مسمومیت با آب یک بیماری نادر، اما جدی است که سطح سدیم خون را به سطوح پایین خطرناک کاهش می‌دهد.

رنگ ادرار سالم چه رنگی است؟

در حالت ایده آل ادرار باید به اندازه کافی شفاف باشد.

۴ رنگ مختلف ادرار و معنای هرکدام آن

قرمز یا صورتی

رنگ قرمز در ادرار نمایانگر وجود خون در ادرار است که ممکن است به دلیل بیماری‌هایی مانند سرطان مثانه و کلیه یا حتی بیماری‌های خوش خیم مانند بزرگ شدن پروستات باشد.

همچنین، مصرف مواد غذایی خاصی مانند چغندر یا انواع توت‌ها (بِری) یا رنگ‌دانه‌های مصنوعی نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ ادرار به صورتی یا قرمز شود.

به همین دلیل اگر متوجه شدید که ادرار شما در طول زمان قرمز یا صورتی باقی می‌ماند نباید آن را نادیده بگیرید و بهتر است با پزشک در مورد این تغییر صحبت کنید

قهوه‌ای تیره یا به رنگ چای

رنگ ادرار قهوه‌ای تیره یا شبیه رنگ چای ممکن است نشانگر کم آبی بدن باشد.

اگر مقدار زیادی مایعات مصرف کرده اید و ادرارتان هنوز تیره است ممکن است نشانه وجود التهاب در سیستم ادراری، سنگ‌های کلیوی، آسیب در کلیه‌ها، نارسایی کلیه، یا سایر مشکلات پزشکی باشد.

بنابراین، در صورت مشاهده رنگ قهوه‌ای، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا دلایل احتمالی این تغییر رنگ را بررسی کند و درمان مناسب را تجویز کند.

آبی یا سبز

دیدن رنگ آبی یا سبز در کاسه توالت ممکن است تعجب آور باشد، اما می‌تواند به دلیل مصرف برخی دارو‌ها یا غذاها و شیرینی‌هایی که رنگ خوراکی دارند، باشد.

زرد پررنگ

مصرف ویتامین‌های گروه ب می‌توانند رنگ زرد پررنگ را در ادرار ایجاد کنند. 

اگرچه این اثر بی ضرر است، اما یادآوری خوبی نسبت به این مسئله می‌باشد که چگونه رژیم غذایی و مکمل‌ها می‌توانند بر عملکرد‌های بدن تاثیر بگذارند.

بوی ادرار ما چه می‌گوید؟

ادرار معمولا دارای بوی مشخصی است، در شرایط عادی، بوی ادرار نسبتا ملایم و غیر قابل توجه است. اما شرایط خاصی ممکن است باعث ایجاد ادرار بد بو یا ناخوشایند در ادرار شود که باعث نگرانی در مورد وجود یک مشکل یا اختلال شود.

رایحه قوی آمونیاک می‌تواند نشان دهنده کم آبی بدن باشد. بوی بد یا غیر معمول می‌تواند نشانه عفونت دستگاه ادراری باشد.

مصرف برخی مواد غذایی به ویژه آن‌هایی که تند هستند یا حاوی مواد قوی می‌باشند نیز می‌تواند بر بوی ادرار ما تاثیر بگذارند.

مواد غذایی‌ای مانند مارچوبه، قهوه و برخی ماهی‌ها به دلیل ترکیبات خاصی که در آن‌ها وجود دارد و از طریق ادرار دفع می‌شوند می‌توانند بوی متمایزی ایجاد کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۸۹۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان