//
کدخبر: ۴۴۵۸۴۹ //

از عوارض خطرناک سقط جنین چه می دانید؟

سقط جنین، درسه دسته جای دارد. گاهی سقط به‌صورت خودبه‌خود رخ‌می‌دهد، گاهی به دلایل درمانی وطبی، پزشک متخصص، سقط را تجویز می‌کند و دسته سوم هم سقط‌های عمدی است.

از عوارض خطرناک سقط جنین چه می دانید؟

اما آنچه که میان این سه دسته تفاوت قائل می‌شود، در نوع روش و اتفاقاتی است که طی هرکدام ازآنها، برای بدن مادر رخ می‌دهد که طبیعتا سقط عمدی، بیشترین عارضه را با خود به همراه دارد؛ آن‌قدرکه قریب‌به‌اتفاق متخصصان زنان و زایمان معتقدند هر گونه دستکاری دررحم به‌منظور سقط‌جنین، ممکن است به عوارض جدی وحتی مرگ مادرمنجر شود. شاید برای همین است که ایده‌آل‌تر ازفکر کردن به سقط، پیشگیری از قرارگرفتن در دوراهی سقط کردن یا نکردن است!

عوارض سقط دارویی را دریاب

سقط عمدی، اصولا به دو روش دارویی(طبی) یا با وسیله(فیزیکی مانند کورتاژ) انجام می‌شود؛ دو روشی که هرکدام، عوارض دلخراشی می‌توانندبه همراه داشته باشند: «درروش دارویی، ازقرص وآمپول و شیاف برای سقط جنین استفاده می‌شود که درجنبه‌های مختلف می‌توانندعارضه ازخود برجای بگذارند، ازجمله این‌که ممکن است داروهای مصرفی، تاریخ‌مصرف‌گذشته باشند یا ممکن است فرد به داروها حساسیت داشته باشد، به‌ویژه اگر دچار بیماری‌های تنفسی و قلبی باشد که حساسیت دارویی می‌تواند باعث قطع تنفس یا افزایش شدید ضربان قلب شود.»

این را دکتر زهره داوودی‌مقدم، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی می‌گوید که معتقد است حساسیت دارویی گاهی ممکن است به تهوع، اسهال یا تب‌های بسیار شدید منجر شود که می‌تواند فرد را تاخطرمرگ پیش ببرد؛ حساسیتی که فرد تاپیش ازآن، اصلا از وجودش باخبر نبوده است: «حالا در این میان، تصور کنید فردی که قصد سقط جنین دارد، برای بیماری‌های دیگر، دارویی مصرف می‌کند که می‌تواند با داروهای به قصد سقط، تداخل دارویی پیدا کند وعوارض دیگری برایش به همراه داشته باشد.» در نهایت، انقباضات رحمی و خونریزی‌های شدیدی که در اثر این روش ممکن است به‌وجود بیاید هم قابل اهمیت است؛ خونریزی‌های بسیار شدیدی که گاهی خطر جانی برای مادر خواهد داشت. باید احتمال هر چیزی را داد!

سقط فیزیکی؛ انتخاب خطرناک‌تر

«اکثرسقط‌هایی که به روش فیزیکی و با وسیله انجام می‌شوند، روش‌هایی به‌مراتب خطرناک‌تر و تهدید جدی‌تری برای سلامت مادر هستند، چراکه این اتفاق اکثرا در محیط‌های آلوده صورت می‌گیرد.» موضوعی که دکتر داوودی‌مقدم آن را از مهم‌ترین مصائب این انتخاب می‌داند و ادامه می‌دهد: «در این روش، احتمال سقط ناقص وجود دارد؛ یعنی جنین به‌طور کامل خارج نشده و تکه‌هایی در بدن باقی مانده است.

اتفاقی که به خونریزی شدید منجر خواهد شد یا حتی احتمال خطر مرگ را در پی دارد.» به‌کاربردن وسایل آلوده‌ای که مادر را دچار عفونت خواهد کرد نیز می‌تواند خطری تا پای جان به همراه داشته باشد. تراشیده‌شدن دیواره رحم، سوراخ‌شدن اشتباه رحم و آسیب به ارگان‌های داخل شکم مانند روده نیز از دیگر احتمالاتی است که ممکن است در اثر سقط غیرقانونی که در مراکزی غیرقانونی و آلوده رخ می‌دهد وجود داشته باشد.

در جست‌وجوی آرامش از دست رفته!

بر کسی پوشیده نیست که سقط جنین به‌ویژه به‌طور عمدی، علاوه بر عارضه‌های جسمی برای مادر، عوارض روحی بسیاری با خود به همراه دارد؛ اتفاقات و حالاتی که تا مدت‌ها می‌تواند همراه مادر باشد و کیفیت زندگی‌اش را دچار تغییراتی اساسی کند. اختلالات خواب، رویاهای تکراری و اضطراب‌آور، هجوم ذهنی خاطرات، اختلالات عصبی، احساس ترس، ناراحتی، سردرگمی، اختلالات‌خلقی مانندافسردگی، احساس گناه، فوبیا و...ازبدیهی‌ترین احساساتی است که بعد ازچنین اتفاقی گریبانگیر مادر خواهد شد و آن آرامشی که در سقط به دنبالش بود را از او خواهد گرفت.

در آرزوی مادری

یکی ازمرسوم‌ترین اتفاقاتی که درپی سقط‌جنین‌عمدی رخ می‌دهد، احتمال بارورنشدن مجدد مادر است. اتفاقی‌که برای بسیاری از افرادی که تجربه سقط عمدی داشته‌اند بسیار ناخوشایند است:«مراجعانی هستند که سقط جنین راصرفا به‌خاطر یکی دو سال درس‌خواندن یا دلایل معمول دیگری انجام می‌دهند؛ افرادی که مثلا بعد از دو سال، قصد بچه‌دار شدن دارند ولی به‌دلیل عوارض ناشی از سقط عمدی، ممکن است تا مدت‌ها یاحتی گاهی برای همیشه، احتمال باردار شدن را از دست بدهند.» این تجربه مشترک بسیاری ازمتخصصان است که معتقدند که اگر افراد بدانند چه عارضه‌های سنگینی در انتظارشان است، با دلایل ساده وپیش‌پاافتاده‌ای مانندفعلا آمادگی‌اش را ندارم یا ما تازه ازدواج کردیم و... دست به چنین اقدامی نمی‌زنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۵۸۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان