//
کدخبر: ۴۳۹۹۷۶ //
رژیم مدیترانه‌ای

تاثیر رژیم مدیترانه ای بر سلامت قلب

این مطالعه نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای فواید منحصر به فردی را در سلامت قلب و عروق نشان می دهد. عادات غذایی سالم ممکن است یک استراتژی موثر برای محافظت از اندوتلیوم عروقی باشد. انحرافات در اندوتلیوم عروقی، مانند اختلال در اتساع عروق، می تواند به آترواسکلروز و فشار خون بالا کمک کند.

تاثیر رژیم مدیترانه ای بر سلامت قلب
به گزارش فرتاک نیوز،

محققان در کار قبلی خود ایمنی، امکان‌پذیری و اثرات مفید FMD دوره‌ای (پنج روز در ماه) را بر عوامل خطر متابولیک قلبی در بزرگسالان سالم و دارای اضافه وزن نشان دادند. FMD یک رژیم غذایی گیاهی کم کالری، کم پروتئین و پرچرب است. به طور مشابه، مطالعات MD را با مزایای متعدد، از جمله پیشگیری از CVD مرتبط می‌دانند. رژیم غذایی مدیترانه ای با نسبت بالایی از غلات، حبوبات، میوه ها/سبزیجات، مقادیر متوسط پروتئین های ماهی و چربی های سالم مشتق شده از روغن زیتون مشخص می شود.

هر دو رژیم غذایی FMD و MD همچنین چربی های سالمی را فراهم می کنند، یعنی چربی های تک غیراشباع [MUFA] {به عنوان مثال، اسید اولئیک} و چربی های اشباع نشده چندگانه [PUFA] {به عنوان مثال، اسید آلفا لینولنیک (امگا-3)؛ دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)}. با این حال، چربی های موجود در FMD فقط بر پایه گیاهی (آجیل، روغن جلبک) هستند، در حالی که چربی های موجود در MD معمولاً از منابع حیوانی هستند.

در RCT حاضر، محققان اثربخشی چهار چرخه ماهانه FMD را در مقابل یک MD مداوم در بزرگسالان چاق مبتلا به فشار خون بالا طی چهار ماه مقایسه کردند.

آنها به طور تصادفی 44 و 40 فرد (از هر دو جنس) 35 تا 75 ساله را به ترتیب به بازوهای FMD و MD اختصاص دادند و عملکرد اندوتلیال آنها را از ابتدا تا پایان مرحله مداخله (V3) ارزیابی کردند، همانطور که با شاخص پرخونی واکنشی نشان داده شد. (RHI) و امتیازات مربوط به انطباق شریان کوچک و بزرگ (AC1/AC2). ثانیاً، آنها تغییرات فاکتورهای متابولیک قلبی را ارزیابی کردند.

شرکت کنندگان در صورتی که دارای شاخص توده بدنی (BMI) ≥28 و تشخیص تایید شده اختلال عملکرد اندوتلیال یا انطباق شریان با مقاومت کوچک کم (AC2) بودند، وارد شدند. آنها همه شرکت‌کنندگانی را که دارای امتیاز EndoPAT®/شاخص پرخونی واکنشی (RHI) > 2.0 و فشار خون (BP) به شدت تغییر یافته >180/105 بودند، حذف کردند.

به طور کلی، یافته‌های مطالعه نشان داد که در حالی که هر دو مداخله FMD و MD در مدیریت وزن و بهبود خطر بیماری قلبی متابولیک در افراد چاق مبتلا به فشار خون موثر بودند، هر دو دارای اثرات منحصر به فردی نیز بودند.

FMD RHI را کاهش داد، تغییری که با اختلال در یکپارچگی عملکردی سلول‌های اندوتلیال عروقی یا جوان‌سازی عروق، امتیاز قلبی PULS، سن محاسبه‌شده قلب و سازگاری شریانی بدون تغییر همراه بود. FMD توده چربی تنه را کاهش داد. MD، برعکس، باعث از دست دادن توده بدون چربی بدن شد. علاوه بر این، محققان بر تنوع بخشیدن به منوی FMD برای بهبود پایبندی به این رژیم تاکید کردند، به خصوص که بسیاری از شرکت کنندگان از طعم آن لذت نمی بردند اما رژیم های غذایی دوره ای را عملی تر از رژیم های مداوم دریافتند.

رژیم مدیترانه ای شامل مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، غلات کامل، ماهی، مواد چربی نشاسته ای مثل روغن زیتون و آجیل، پروتئین های گیاهی مثل لوبیا و نخود، و محدود کردن مصرف گوشت قرمز و شیرینی های پرچرب است.

مطالعات نشان داده است که رژیم مدیترانه ای می تواند خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد. برای مثال، یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که رژیم مدیترانه ای باعث کاهش 30٪ در خطر بیماری قلبی عروقی در بین افراد با ریسک بالای این بیماری شده است. عوامل مختلفی برای این اثر مفید رژیم مدیترانه ای مسئول هستند، از جمله کاهش التهابات در بدن، کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب. بنابراین، رعایت رژیم مدیترانه ای می تواند به عنوان یک راهکار ساده و موثر برای پیشگیری از بیماری قلبی عروقی در بین افراد مختلف مفید باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۹۹۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان