//
کدخبر: ۴۳۳۱۸۵ //

آیا ممکن است انسداد روده داشته باشید؟چرا درمان انسداد روده حیاتی است؟

انسداد روده توانایی بدن برای حرکت غذا و مایعات از طریق روده برای هضم مناسب را مختل می کند. دانستن علائم هشداردهنده بسیار مهم است، زیرا این وضعیت حاد نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

آیا ممکن است انسداد روده داشته باشید؟چرا درمان انسداد روده حیاتی است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر اخیراً جراحی شکم انجام داده‌اید، مهم است که مراقب علائم عارضه‌ای به نام انسداد روده باشید.

انسداد روده زمانی رخ می‌دهد که جریان طبیعی غذاها و مایعات هضم شده در دستگاه گوارش قطع شود.

در حالی که بسیار رایج نیست، انسداد روده - که انسداد روده نیز نامیده می شود - می تواند زمانی رخ دهد که بافت اسکار در داخل شکم پس از یک عمل جراحی ایجاد شود، که باعث پیچ خوردگی در روده شبیه به پیچ خوردگی در شیلنگ شود و از جریان طبیعی مایعات جلوگیری کند و باعث شود یک نسخه پشتیبان در برخی موارد، حرکت غذا به طور کامل مسدود می شود. با انسداد نسبی روده، مقدار محدودی از غذا می تواند از آن عبور کند.

Luke DeRoo، متخصص گوارش از دانشگاه میشیگان Health-West  در وایومینگ، میشیگان می‌گوید: سایر علل انسداد روده می‌تواند شامل سرطان، فتق و التهاب ناشی از بیماری التهابی روده (IBD) باشد.

او می‌گوید: «دلایل کمتر شایع شامل سنگ‌های صفراوی ، ولولوس (پیچش مکانیکی روده) یا انواژیناسیون است، زمانی که روده در درون خود «تلسکوپی» می‌کند.

شناسایی علائم انسداد روده

علائم انسداد روده معمولاً به طور ناگهانی ظاهر می شوند و شدید هستند - درد حاد در شکم، همراه با حالت تهوع یا استفراغ. بر اساس یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در مجله جهانی جراحی اضطراری  در سال 2019 ، انسداد روده علت 15 درصد از بستری شدن در بیمارستان برای درد حاد شکم در ایالات متحده است .

علاوه بر این، اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به انسداد روده قادر به دفع گاز یا حرکت روده نیستند . دکتر دیرو می گوید کم آبی بدن و شکم متورم نیز شایع است.

Lauren M. Bleich، MD، MPH ، متخصص گوارش دارای گواهی هیئت مدیره با Gastro Health در Acton، ماساچوست، خاطرنشان می کند: در حالی که این علائم در بسیاری از بیماران پایدار باقی می مانند، تعداد کمی از افراد مبتلا به انسداد روده با علائم متناوب ظاهر می شوند که برطرف می شوند و دوباره عود می کنند. .

چرا درمان انسداد روده حیاتی است؟

اگر علائم انسداد روده دارید، مهم است که فورا به پزشک مراجعه کنید. درو می‌گوید: «انسداد روده اغلب یک اورژانس پزشکی یا جراحی است.

اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به عفونت شدید، سوراخ شدن و ایسکمی یا عدم جریان خون به روده شود که می تواند باعث مرگ بافت های روده شود.

پزشکان ممکن است از سی تی اسکن استفاده کنند که تصویر مقطعی از بدن شما ایجاد می کند تا به دنبال انسداد باشند. می‌توان از اشعه ایکس منظم شکم نیز استفاده کرد. اگر انسداد کامل دارید، جراحی فوری لازم است. طبق گفته کلینیک مایو، این روش شامل رفع انسداد و هر قسمتی از روده است که آسیب دیده یا مرده است .

انسداد نسبی روده ممکن است در بیمارستان با چند روز « استراحت روده » درمان شود، تکنیکی که در آن مواد غذایی و مایعات باقیمانده از معده بیمار تخلیه می‌شود و غذای بیشتر دفع می‌شود. مایعات داخل وریدی به شما کمک می کند هیدراته بمانید.

دکتر بلیچ می‌گوید: «قرار دادن یک لوله بینی معده، یک لوله نازک که در بینی و در معده وارد می‌شود، می‌تواند محتویات معده را از حالت فشرده خارج کرده و به رفع علائم بیمار کمک کند. اکثر بیماران به درمان اضافی نیاز نخواهند داشت، زیرا انسداد روده کوچک با مدیریت محافظه کارانه برطرف می شود.

اگر استراحت روده کار نکند یا بافت روده به دلیل انسداد شروع به مردن کند، جراحی ضروری خواهد بود.

در برخی موارد، افرادی که علائم انسداد روده دارند مشخص می‌شود که هیچ انسدادی در روده خود ندارند. بر اساس یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در StatPearls در سال 2023 ، این به عنوان شبه انسداد روده شناخته می‌شود، اختلالی که زمانی اتفاق می‌افتد که اعصاب یا ماهیچه‌ها توانایی حرکت غذا در بدن را ندارند . کودکان و افراد مسن بیشتر احتمال دارد به شبه انسداد روده مبتلا شوند. درمان با اصلاح رژیم غذایی و رفع مشکلات اساسی شروع می شود. سپس از داروها استفاده می شود. اگر پزشک متوجه شود که شما مبتلا به ایلئوس هستید، یعنی ناتوانی روده در انقباض طبیعی، ممکن است لازم باشد غذای مایع را از طریق لوله تغذیه یا داخل وریدی مصرف کنید.

انسداد روده می‌تواند یک بیماری بسیار جدی باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد - از علائم آن آگاه باشید و برای دریافت درمان مورد نیاز با پزشک خود تماس بگیرید.

منبع: https://www.everydayhealth.com/

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۳۱۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان