//
کدخبر: ۴۳۳۰۴۳ //

ملین‌ها برای یبوست: آنچه باید بدانید

در اینجا، انواع مختلف ملین‌ها را، در مواقعی که مصرف این داروها مناسب است، و خطرات احتمالی و عوارض جانبی آنها را بررسی می‌کنیم.

ملین‌ها برای یبوست: آنچه باید بدانید
به گزارش فرتاک نیوز،

همه افراد گهگاهی دچار مشکلات معده می‌شوند. اگر تا به حال یبوست را تجربه کرده اید، احتمالاً در مقطعی از زندگی خود از ملین استفاده کرده‌اید و ممکن است دوباره به یک ملین نیاز داشته باشید.

با قدم زدن در راهروهای داروخانه محلی خود، تعدادی گزینه مختلف برای ملین‌ها خواهید دید. ممکن است فکر کنید همه آنها یکسان هستند، اما واقعاً چقدر در مورد این داروها می دانید؟

در اینجا، انواع مختلف ملین‌ها را، در مواقعی که مصرف این داروها مناسب است، و خطرات احتمالی و عوارض جانبی آنها را بررسی می‌کنیم.

ملین ها چیست؟

طبق گفته هاروارد هلث ، ملین ها داروهایی هستند که با شل کردن مدفوع یا تحریک اجابت مزاج، یبوست را تسکین می دهند. برخی ملین ها نیز قبل از انجام عمل یا معاینه روده استفاده می شوند.

ملین ها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند و به صورت قرص، کپسول، مایعات، غذا، آدامس، شیاف و تنقیه باشند.

بیشتر ملین ها برای استفاده کوتاه مدت در نظر گرفته شده اند.

انواع ملین‌ها

طبق کلینیک کلیولند ، انواع رایج ملین ها عبارتند از:

عوامل حجیم کننده:  این ملین های مبتنی بر فیبر، محتوای آب و حجم مدفوع را افزایش می دهند و باعث می شوند که مدفوع راحت تر در مجرای روده حرکت کند.

چگونه آنتی هیستامین ها می توانند به رفع خارش اگزما کمک کنند

آنها معمولا بین 12 تا 72 ساعت کار می کنند.

به عنوان مثال می توان به پسیلیوم (متاموسیل) اشاره کرد . متیل سلولز (سیتروسل )؛ و غذاهای پر فیبر مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل.

نرم کننده های مدفوع:  نرم کننده های مدفوع که به آن ملین های نرم کننده نیز می گویند، باعث نفوذ چربی و آب به مدفوع می شود و باعث می شود که به راحتی در دستگاه گوارش حرکت کند.

آنها معمولا بین 12 تا 72 ساعت کار می کنند. به عنوان مثال می توان به Colace (Docusate، Diocto) اشاره کرد.

ملین های محرک:  اینها پوشش داخلی روده را تحریک می کنند تا مدفوع را به سمت جلو حرکت دهد.

آنها تسکین بسیار سریعی را ارائه می دهند، اما فقط باید گاهی اوقات استفاده شوند. به عنوان مثال می توان به Senokot ، Correctol ، و Bisacodyl (Dulcolax ، Feen-a-Mint) اشاره کرد.

ملین‌های اسمزی و هیپراسمولار:  این‌ها مایعات را از بافت‌های اطراف به داخل روده می‌کشند و مدفوع را نرم‌تر و راحت‌تر دفع می‌کنند.

بسته به نوع آنها ممکن است 30 دقیقه تا 6 ساعت کار کنند. به عنوان مثال می توان به شیر منیزیا ، لاکتولوز و میرالاکس اشاره کرد.

ملین های روان کننده:  اینها مدفوع را لیز می کنند، بنابراین راحت تر و سریعتر در روده حرکت می کند.

آنها معمولاً شش تا هشت ساعت کار می کنند. نمونه هایی از این موارد عبارتند از  روغن معدنی و شیاف گلیسیرین.

ملین‌های تجویزی:  بیشتر ملین‌ها را می‌توان بدون نسخه خریداری کرد و برای استفاده کوتاه‌مدت در نظر گرفته شده‌اند، اما اگر یبوست مزمن یا بیماری‌های گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) دارید، ممکن است لازم باشد از ملین‌های نسخه‌ای تحت نظارت استفاده کنید. از پزشک شما این ملین‌ها برای تسکین سریع در نظر گرفته نشده‌اند، بلکه به شما کمک می‌کنند در صورتی که یبوست یک مشکل مداوم باشد، منظم بمانید.

ملین‌های تجویزی عبارتند از: انولوز (دوفالاک)، لینزس (لیناکلوتید)، آمیتیزا(لوبی پرودتون) و ترولانس (پلکلاناتید) .

حح

چه کسانی باید (و نباید) ملین مصرف کنند؟

ملین‌ها برای درمان یبوست در بزرگسالان استفاده می شوند. افرادی که ممکن است از مصرف ملین ها سود ببرند عبارتند از:

  • بزرگسالانی که گهگاه یبوست را تجربه می کنند که با تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی بهبود نیافته است، مانند افزایش مصرف فیبر، نوشیدن مایعات بیشتر و فعالیت بدنی منظم.
  • افراد مبتلا به بیماری ها و بیماری های گوارشی که دارای یبوست مزمن هستند، از جمله IBS و بیماری های التهابی روده (IBD) مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو.
  • افرادی که برای جراحی روده آماده می شوند و باید مدفوع را از روده خود خارج کنند

اقدامات احتیاطی برای زنان باردار و کودکان

زنان باردار و شیردهی باید قبل از استفاده از ملین با پزشک خود مشورت کنند. در حالی که مسهل‌های حجیم‌ساز و نرم‌کننده‌های مدفوع معمولاً برای زنان باردار بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند، اشکال دیگر، از جمله محرک‌ها، ممکن است مضر باشند. همچنین ممکن است ملین‌ها وارد شیر مادر شوند، و برخی گزارش‌ها از اسهال نوزادان به دنبال مواجهه با ملین‌های شیر مادر نیز گزارش شده است. روغن معدنی، به ویژه، می تواند در مقادیر زیادی از شیر مادر عبور کند، بنابراین باید به قدری از آن استفاده کرد.

برخی از کودکان و نوزادان مبتلا به یبوست ممکن است به یک ملین نیاز داشته باشند، اما این باید تنها با مشورت پزشک اطفال انجام شود. در سال 2023، نرم‌کننده مدفوع نسخه‌ای Linzess (لیناکلوتید) اولین درمان برای یبوست عملکردی بود که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای کودکان 6 تا 17 ساله تأیید شد.

عوارض ملین

در حالی که ملین ها به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند، خطرات و عوارض جانبی بالقوه ای وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید. طبق گفته StatPearls ، شایع ترین عوارض جانبی ملین ها عبارتند از:

  • نفخ 
  • گاز گرفتگی
  • درد شکم
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • کم آبی بدن

همیشه باید مایعات زیادی بنوشید و هنگام مصرف ملین هیدراته بمانید. طبق گفته انجمن تحقیقات روده کانادا ، هنگام استفاده از ملین ها، نوشیدن حداقل شش تا هشت لیوان مایعات (ترجیحا آب) در روز توصیه می شود .

خطرات مرتبط با استفاده از ملین

خطرات مرتبط با استفاده از ملین ها شامل تداخلات دارویی، تشخیص تاخیری برخی بیماری ها و استفاده بیش از حد یا سوء مصرف است.

تداخلات دارویی

ملین ها ممکن است با برخی از داروها، از جمله آنتی بیوتیک های خاص، و همچنین برخی از داروهای قلب و استخوان، در کلینیک مایو تداخل داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که برچسب ها را به دقت بخوانید و با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید که در صورت داشتن هر گونه نگرانی، مصرف کدام ملین ها ممکن است برای شما بی خطر باشد.

تشخیص تاخیری بیماری های گوارشی

یکی دیگر از خطرات بالقوه استفاده از ملین ها این است که اتکا به آنها ممکن است یک وضعیت پزشکی را پنهان کند و منجر به تشخیص تاخیری شود. شرایطی که باعث یبوست مزمن می شود شامل IBS، IBD، آپاندیسیت و سرطان روده بزرگ است.

اگر از ملین استفاده می‌کنید و جواب نمی‌دهد، یا اگر به استفاده منظم از ملین‌ها برای یبوست ادامه می‌دهید، به پزشک خود بگویید که می‌تواند به ریشه‌یابی مشکل کمک کند.

استفاده بیش از حد و سوء مصرف ملین

سوء مصرف ملین زمانی اتفاق می افتد که فرد دوزهای بالاتر یا مکرر از مسهل ها را بیش از حد توصیه شده مصرف کند. 

مصرف این داروها خطرناک است و می تواند منجر به عوارض جدی یا تهدید کننده زندگی شود، مانند:

  • عدم تعادل الکترولیت و مواد معدنی
  • کم آبی شدید
  • وابستگی ملین
  • یبوست مزمن
  • انسداد در روده
  • اسهال شدید
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

images.jpددددg

ملین برای کاهش وزن

برخی افراد برای کاهش وزن از ملین ها استفاده می کنند.

با این حال، تحقیقات نشان داده است که این داروها در کاهش وزن موثر نیستند و زمانی که برای این منظور استفاده می شوند می توانند خطرناک باشند و منجر به همان عوارض ذکر شده در بالا شوند. مطالعات دیگر نشان داده اند که استفاده از ملین ها برای کاهش وزن ممکن است نشانه ای از اختلال خوردن باشد.

هر کاهش وزنی که با اجابت مزاج ناشی از ملین به دست می آید، حاوی غذا، چربی یا کالری کمی است. طبق گفته انجمن ملی اختلالات خوردن ، این به اصطلاح وزن آب هنگام نوشیدن مایعات برمی گردد .

نگهداری ملین‌ها

برای جلوگیری از آلودگی، اطمینان حاصل کنید که ملین ها در یک ظرف در بسته و در دمای اتاق نگهداری می شوند. دور از نور مستقیم خورشید و دور از گرما و رطوبت نگهداری شود.

منبع:https://www.everydayhealth.com/

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۳۰۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان