//
کدخبر: ۴۲۲۳۲۹ //
نان| نان سنگک

سالم‌ ترین نان کدام است ؟

یکی از باورهای غلط رایج در بین عموم مردم این است که سالم ترین نان سنگک است اما این باور درست نیست.

سالم‌ ترین نان کدام است ؟
به گزارش فرتاک نیوز،

یکی از باورهای غلط رایج در بین عموم مردم این است که سالم ترین نان سنگک است اما این باور درست نیست. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه سلامت نان به سلامت آرد، خواص تغذیه ای آن و نحوه پخت آن بستگی دارد، افزود: در حال حاضر بیشتر نانوایی ها برای تهیه نان سنگک از آرد سفید استفاده می کنند، بنابراین نان سنگک تولید شده با آرد سفید هیچ مزیتی ندارد نسبت به سایر نان های سنتی.

نیستانی با بیان اینکه نان سنگک با حرارت مستقیم و سوخت فسیلی طبخ می شود، ادامه داد: این امر باعث می شود مواد مضر و مضر بر سلامت نان تأثیر بگذارد.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه برخی معتقدند با ریختن سبوس روی نان سنگک سلامت آن افزایش می یابد، گفت: جدا از اینکه در بیشتر موارد سبوس به فلزات سنگین و به طور خاص آلوده است. آرسنیک علاوه بر این افزودن سبوس به نان هیچ مزیتی نسبت به سایر انواع نان ندارد.

وی توصیه کرد: نان سنگک هیچ مزیتی نسبت به سایر نان های سنتی ندارد، بنابراین صرفاً بر اساس معیار سالم بودن این نان ها نمی توان استفاده از آن را توصیه کرد.

نیستانی دومین باور تغذیه ای خطرناک را در بین عموم مردم ذکر کرد و افزود: بسیاری معتقدند روغن های حیوانی به ویژه روغن کرچک به عنوان چربی های مفید بر سایر روغن ها ارجحیت دارند، این باور از اساس اشتباه است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با انتقاد از این باور غلط تغذیه ای مبنی بر اینکه در گذشته مردم با استفاده از روغن های حیوانی زندگی سالم تری داشتند، گفت: اجداد ما با صنعتی شدن جوامع و کسب و کارها به مشاغلی مانند دامداری و کشاورزی اشتغال داشتند. پدیده پشت میز نشستن، همان اصول تغذیه ای قدیمی را نمی توان برای زندگی امروزی تجویز کرد. علاوه بر این، بیماری های مختلف در گذشته برای مرگ افراد جوان تر مورد استفاده قرار می گرفت.

وی استفاده از روغن های حیوانی به بهانه سالم بودن را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بی شک استفاده از روغن های حیوانی به ویژه روغن کرچک در طولانی مدت باعث انسداد عروق می شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه قوانین علمی منوط به شواهد علمی، عینی و اثبات شده است، خاطرنشان کرد: افرادی که مصرف روغن رازیانه را توصیه می کنند، در صورتی که یافته ای مبنی بر سالم بودن این چربی ها داشته باشند باید با مستندات علمی آن را ثابت کنند.

وی تاکید کرد: تمام اسناد و شواهد علمی نشان می دهد که مضرات چربی های حیوانی به مراتب بیشتر از فواید آنهاست.

به گفته نیستانی، سومین باور غلط و رایجی که در بین عموم رایج است این است که هر زمان احساس ضعف یا گرسنگی کردید، بیسکویت سبوس دار بخورید.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: افزودن سبوس به غذاهایی مانند بیسکویت، نان و ماکارونی ارزش و مزیت نسبی غذا را افزایش می دهد، اما هرگز به این معنا نیست که کالری آن را کاهش می دهد یا برای سلامتی مفید است یا می توان از آن به مقدار زیاد استفاده کرد. مقادیر

نیستانی با اشاره به اینکه یکی از رایج ترین و اشتباه ترین باورهای عمومی این است که «دوران بارداری دوره رژیم نیست»، افزود: بسیاری از افراد درک درستی از کلمه رژیم ندارند، رژیم بارداری به معنای برقراری تعادل تغذیه ای است. برای حفظ سلامتی مادر و جنین است.

وی یادآور شد: دوران بارداری قطعا زمان رژیم لاغری نیست، حتی اگر خانم باردار در دوران بارداری وزن بسیار بالایی داشته باشد، نباید رژیم های غذایی را به قصد کاهش وزن دنبال کند، در این دوران حساس، وزن باید به روشی معقول افزایش یابد.

نیستانی با بیان اینکه زنان باردار در دوران بارداری نیاز به مشاوره از متخصصان تغذیه دارند، تاکید کرد: این توصیه که در دوران بارداری یا شیردهی دونفره غذا بخوریم از اساس اشتباه است.

وی با بیان اینکه هدف از رژیم های کاهش وزن یا کنترل وزن باید ارتقای سلامت باشد، ادامه داد: اگر هدف صرفاً کاهش وزن باشد، می توان از هر روشی به عنوان ابزاری برای کاهش وزن استفاده کرد، این امر به سلامتی آسیب می رساند.

نیستانی در ادامه با اشاره به اینکه مصرف غذاهای کم کالری به کاهش وزن کمک می کند، خاطرنشان کرد: برخی افراد برای کاهش وزن به رژیم میوه و سبزی می پردازند و انواع میوه ها را در سبد غذایی خود قرار می دهند، غافل از اینکه زیاده روی در مصرف میوه ها برای کاهش وزن مناسب نیست. رژیم لاغری و حتی به دلیل داشتن قند بالا باعث چاقی می شود.

وی مصرف شیر مازاد بر نیاز بدن به منظور کاهش وزن را یکی دیگر از تصورات غلط رایج در مورد مواد غذایی عنوان کرد و گفت: مصرف شیر و لبنیات به مقدار توصیه شده اشکالی ندارد و می تواند سلامت بدن را تضمین کند. اما نکته اینجاست که زیاده روی در مصرف این ماده غذایی باعث تجمع چربی در بدن می شود.

نیستانی ادامه داد: هر لیوان شیر 2 و نیم درصد چربی معادل 10 قاشق برنج (منهای روغن) کالری دارد، بنابراین با اعتقاد به اینکه شیر یک غذای سالم و بدون کالری است، نمی توان بیش از مقدار توصیه شده مصرف کرد. دو لیوان در روز) از این ماده. غذای استفاده شده

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۲۳۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان