//
کدخبر: ۴۱۹۵۹۶ //

انواع بیماری‌هایی که در غدد بزاقی ایجاد می‌شود

بیماری‌هایی که در غدد بزاقی ایجاد می‌شود مشخص شد.

انواع بیماری‌هایی که در غدد بزاقی ایجاد می‌شود

عوامل زیر، باعث ایجاد بیماری و اختلال در عملکرد غدد بزاقی می‌شوند:

انسداد

این بیماری بیشتر در غدد بناگوشی و تحت فکی رخ می‌دهد. پزشکان علت اصلی انسداد غدد بزاقی را وجود سنگ بزاقی می‌دانند. البته در برخی مواقع نیز کیست غدد بزاقی باعث انسداد غدد بزاقی است. افرادی که غدد بزاقی آن‌ها مسدود شده است، در موقع خوردن و آشامیدن، احساس درد می‌کنند. از جمله از علائم این نوع از بیماری، تورم در نواحی داخلی دهان و زیر گلو است. در برخی از مواقع انسداد باعث عفونت در غدد بزاقی شده و درد و تورم را بیشتر می‌کند. جراحی سنگ غدد بزاقی یکی از شایع‌ترین روش‌ها برای درمان انسداد غدد بزاقی است.

عفونت

غدد بزاقی تحت اثر عوامل مختلفی عفونت می‌کند. تورم، احساس درد و سوزش و خارش از جمله از علائم عفونت غدد بزاقی هستند. متخصص غدد بزاقی ، از آنتی‌بیوتیک برای عفونت غدد بزاقی بهره گرفته و از این طریق، به درمان این بیماری کی پردازند.

تومور

وجود تومورهای سرطانی، یکی از مشکلات جدی غدد بزاقی است. در غدد بزاقی تومورهای خوش‌خیم و بدخیم رشد می‌کنند. این تومورها ابعاد و اندازه بزرگی داشته و اکثرا بدون درد هستند. احساس درد و سوزش و عدم توانایی در حرکت تمام یا قسمتی از سمت گرفتار صورت، از جمله از علائم سرطان غدد بزاقی هستند. این علائم اکثرا در تومورهای بدخیم دیده می‌شوند.

ضایعات دیگر

بیماری‌های دیگری همانند ایدز یا سندرم شوگرن و دیابت نیز می‌توانند باعث بیماری شوند. این ضایعات در بیشتر مواقع غده بناگوشی را تحت تأثیر قرار داده و باعث بزرگ‌تر شدن ابعاد آن می‌شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۹۵۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان