//
کدخبر: ۴۱۷۰۹۸ //
کبد | سلامت کبد

عوامل نابودی کبد کدامند؟

با گذشت زمان، عواملی که به کبد آسیب می‌رسانند می‌توانند منجر به زخم (سیروز) و در نهایت نارسایی کبد شوند که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است. با این حال، متخصصان تاکید می‌کنند که درمان زودهنگام و پیشگیری از عوامل خطر ممکن است به کبد فرصتی برای بازسازی و بهبودی بدهد.

عوامل نابودی کبد کدامند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

در این مقاله از دکتر نیوز، به شش عامل موثر در بروز آسیب کبدی اشاره شده است که عبارتند از:

1. شکر

کبد از نوعی قند به نام فروکتوز برای تولید چربی استفاده می کند. شکر تصفیه شده باعث تجمع چربی در کبد می شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که قند می تواند به اندازه الکل برای کبد مضر باشد، حتی اگر اضافه وزن نداشته باشید. این دلیل دیگری برای محدود کردن غذاهای حاوی قندهای اضافه شده مانند نوشابه، شیرینی و آب نبات است.

2. مکمل های دارویی گیاهی

این مکمل ها ممکن است برای شما مناسب نباشند، حتی اگر برچسب “طبیعی” داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از افراد مکمل گیاهی به نام کاوا را برای کاهش علائم یائسگی مصرف می کنند، اما مطالعات نشان می دهد که این مکمل می تواند از عملکرد صحیح کبد جلوگیری کرده و منجر به هپاتیت و نارسایی کبد شود. همیشه باید قبل از مصرف هر گونه داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنید تا از بی خطر بودن آنها مطمئن شوید.

3. چربی اضافی

چربی اضافی می تواند در سلول های کبدی انباشته شده و منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شود. اگر اضافه وزن یا چاق، میانسال یا دیابت دارید، احتمال ابتلا به NAFLD در شما بیشتر است.

4. استامینوفن

اگر کمردرد، سردرد یا سرماخوردگی دارید و به دنبال مسکنی مانند استامینوفن هستید، حتما به مقدار مناسب مصرف کنید! مصرف بیش از حد این دارو می تواند به کبد آسیب برساند. دوز و دوز مجاز استامینوفن را در یک روز بررسی کنید. بزرگسالان نباید بیش از 4000 میلی گرم استامینوفن در روز مصرف کنند.

5. الکل

الکل یکی از عوامل مهم و موثر در کبد چرب، هپاتیت الکلی و سیروز کبدی است.

6. مصرف زیاد ویتامین A

بدن شما به ویتامین A نیاز دارد و دریافت آن از گیاهانی مانند میوه ها و سبزیجات تازه، به خصوص آنهایی که قرمز، نارنجی و زرد هستند، خوب است، اما اگر مکمل هایی مصرف کنید که حاوی دوزهای بالای ویتامین A هستند، می تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. کبد. ایجاد کردن؛ بنابراین قبل از مصرف اضافی ویتامین A با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است بدن شما به این ویتامین به صورت مکمل دارویی اصلاً نیاز نداشته باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۷۰۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان