//
کدخبر: ۴۱۶۶۱۰ //
زگیل| زگیل تناسلی

تفاوت زگیل تناسلی با جوش| از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش ؟!

یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی که در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد افراد ظاهر می شود، زگیل تناسلی است. این بیماری قابل انتقال است و می تواند در حین رابطه جنسی از فرد آلوده به فرد سالم سرایت کند. بیش از 100 نوع ویروس در خانواده HPV وجود دارد، اما فقط چند مورد از آن ها عامل به وجود آمدن زگیل تناسلی می شوند. یک فرد ممکن است در آن واحد به چندین سویه از این ویروس مبتلا شود، به همین دلیل، راه های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد که شما باید به بهترین دکتر زگیل تناسلی در تهران مراجعه کنید، تا اطمینان صد درصدی برای درمان آن داشته باشید.

تفاوت زگیل تناسلی با جوش| از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش ؟!
به گزارش فرتاک نیوز،

زگیل تناسلی در ناحیه تناسلی و در اطراف مقعد افراد به شکل برجستگی های گوشتی ظاهر می شود. این زائده ها برخی مواقع به صورت تکی و گاهی به طور دسته ای در یک محل خاص ظاهر می شوند. در صورتی که فرد رابطه جنسی پرخطر داشته باشد، امکان انتقال ویروس HPV که عامل زگیل تناسلی است؛ وجود دارد.

شاید این سوال برای شما هم پیش آید که: از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟! معمولا زگیل تناسلی به رنگ پوست یا صورتی رنگ می باشد که روی آلت تناسلی، دهانه رحم، واژن، کیسه بیضه یا مقعد ظاهر می شوند. اگر به طور دقیق به آن ها نگاه کنیم، متوجه می شویم که کمی به شکل گل کلم می باشند. فردی که به آن مبتلا می شود، ممکن است گاهی فقط یک زائده گوشتی داشته باشد و یا گاهی چندین زائده کنار هم پدیدار می شوند. زگیل تناسلی در بیشتر مواقع درد ندارد، اما در برخی افراد با خارش یا گاهی خونریزی همراه می شود.

تفاوت زگیل تناسلی با جوش

اگر زگیل تناسلی هر سه خصوصیت زیر را داشته باشد، زگیل محسوب می شود؛ در غیر این صورت جوش است.

  •     به رنگ پوست یا تیره تر از پوست
  •     سطح صاف ندارد (سطح خشن و ناهموار باید باشد)
  •     برجستگی گوشتی

معمولا زگیل تناسلی بدون علامت است، مگر این که فرد آن را دستکاری کند که خراشیده شود؛ اما جوش علائمی مانند درد، التهاب، عفونت، ترشح و خارش را دارد، در حالی که اگر بانوان رابطه جنسی خشن داشته باشند ممکن است زگیل در دهانه رحم دچار خونریزی شود.

جوش های ناحیه تناسلی هم مانند جوش های صورت هستند و ممکن است برآمده و قرمز باشند. اگر جوش ها دردناک و متورم باشند، ممکن است عفونت داشته باشید که نیاز به درمان دارد. بیشتر جوش ها طی چند روز خود به خود از بین می روند اما اگر از بین نرفتند، ممکن است جوش نباشد.

درمان زگیل تناسلی

سیستم ایمنی بدن در بیشتر مواقع با عفونتی که باعث بروز زگیل تناسلی شده، مبارزه می کند و ممکن است این عارضه از بین رود؛ اما در اغلب مواقع بزرگتر می شوند و تکثیر پیدا می کند. شما با درمان زگیل تناسلی می توانید از انتشار عفونت آن جلوگیری کنید. روش های زیادی برای از بین بردن زگیل وجود دارد؛ اما اکثرا پزشک از چندین راهکار درمانی استفاده می کند.

  •     درمان با لیزر: از بین بردن و قطع جریان خون رگ های خونی ریز درون زگیل تناسلی با نور لیزر
  •     پماد زگیل تناسلی: محلول شیمیایی جهت قطع جریان خون زیر زگیل ها
  •     کوتر الکتریکی: سوزاندن زگیل ها توسط جریان الکتریکی
  •     انجماد: سرما درمانی توسط نیتروژن مایع و روش انجماد

روش های درمان خانگی زگیل تناسلی

این ویروس با استفاده از داروهای OTC که برای زگیل های پوستی استفاده می شوند، درمان نمی شوند. زگیل های پوستی و تناسلی با هم متفاوت هستند و توسط سویه های مختلفی از HPV تشکیل می شوند. برای درمان این ویروس باید با دقت عمل کنید؛ زیرا درمان اشتباه نه تنها سودمند نیست بلکه ضرر هم دارد. برخی از درمان های خانگی هم اثر بخشی خیلی خوبی دارند ولی شما قبل از اقدام به درمان خانگی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

چگونه از بروز زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

کسانی که تعداد پارتنر رابطه جنسی آن ها بالاست و به طور مداوم رابطه برقرار می کنند، امکان بیشتری برای ابتلا شدن به زگیل تناسلی در آن ها وجود دارد. استفاده از وسایل محافظت کننده مانند کاندوم و دنتال دم، هنگام برقراری رابطه جنسی، خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی از جمله زگیل تناسلی را به حداقل می رساند. همچنین، در صورت مشاهده زگیل در ناحیه تناسلی یا مقعد شریک جنسی خود، باید از داشتن رابطه جنسی با او خودداری کنید؛ زیرا این زگیل ها به راحتی منتقل می شوند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، واکسیناسیون روتین برای دختران و پسران 11 و 12 ساله را توصیه می کند ولی در کل بهتر است برای دختران و پسران این واکسن قبل از هرگونه رابطه جنسی آن ها تزریق شود تا تعداد افراد کمتری به این بیماری مزمن مبتلا شوند.

آیا می توان بدون انتقال زگیل تناسلی رابطه جنسی داشت؟

راهکار هایی وجود دارد که به کمک آن ها می توانید از آلوده شدن شریک جنسی خود جلوگیری کنید؛ روحیه خود را حفظ کنید و موارد زیر را انجام دهید:

  •     زمان رابطه جنسی، از کاندوم و سد دهانی استفاده کنید.
  •     از همسر خود بخواهید واکسن HPV تزریق کند.
  •     سیگار نکشید. امکان ابتلا این ویروس در افراد سیگاری بیشتر است.
  •     هنگام مشاهده زگیل، از مقاربت جنسی خودداری کنید

آیا زگیل تناسلی باعث بروز سرطان می شود؟

ویروس HPV به راحتی در بدن پخش می شود؛ به همین دلیل اگز زگیل در زمان مناسب درمان نشود، ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم اتفاق می افتد. در این صورت رحم کم کم به سمت سرطان پیش می رود و سلول های سرطانی بیش از حد دچار رشد می شوند.

آیا زگیل تناسلی باعث بروز سرطان می شود؟

با وارد شدن این نوع ویروس به بدن و رشد سریع آن، سرطان رحم آغاز می شود و می تواند چندین سال طول بکشد. بهترین راه برای پی بردن به سرطان رحم، انجام منظم آزمایش پاپ اسمیر است؛ که این آزمایش به تشخیص پیش سرطان دهانه رحم کمک می کند.

کلام آخر

از شما عزیزان سپاس گزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی درباره سوال: از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟! در اختیارتان قرار دهیم. در صورتی که اطلاعات ارائه شده پاسخ سوال شما نبود می توانید با مراجعه به سایت پزشکا (pezeshka.net) اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید. همچنین از شما عزیزان تقاضا داریم؛ در صورتی که تجربه داشتن زگیل تناسلی را دارید و تحت درمان قرار گرفته اید، از طریق کامنت تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۶۶۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان