//
کدخبر: ۴۱۰۱۵۶ //

آیا واکسن علیه تب کنگو وجود دارد؟

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان است که به‌عنوان یک تهدید جدی بهداشتی تلقی می‌شود.


آیا واکسن علیه تب کنگو وجود دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر بهزاد نجف‌پور افزود که این بیماری، کُشنده‌ترین، مهم‌ترین و گسترده‌ترین بیماری ویروسی منتقل شونده ازطریق کنه است.

به گفته این پزشک، به‌طور متوسط میزان کشندگی بیماری، بین 30 تا 50 درصد تخمین زده شده است و برخی منابع، حتی میزان آن را تا 80‌درصد در زمان طغیان‌ها نیز گزارش کرده‌اند. وی ادامه داد که این بیماری، دارای قابلیت انتقال انسان به انسان است و به‌عنوان یکی از موارد مهم عفونت‌های بیمارستانی، مطرح و همه گیری‌های داخل بیمارستانی آن نیز شایع است.

در حال حاضر، هیچ‌گونه واکسن انسانی یا حیوانی مورد تأیید علیه این بیماری در دسترس نیست

به گفته دکتر نجف‌پور، از آنجایی که مخزن ویروس در طبیعت، کنه‌ها هستند و ویروس بین کنه‌ها و میزبان‌های مهره‌دار مختلف در گردش است، بنابراین، ریشه‌کنی ویروس، به‌طور عملی امکان‌پذیر نیست و مهم‌ترین اقدام در مدیریت پیشگیری و کنترل بیماری، حول محور آموزش متمرکز است.

رئیس‌ گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی‌قزوین، بر اجرای برنامه‌های آموزشی برای گروه‌هایی که بیشتر در معرض خطر بیماری هستند، تأکید کرد و گفت: روش‌های انتقال این بیماری به انسان، شامل: گزش کنه یا له کردن کنه با دست برهنه، تماس مستقیم با خون، ترشحات و بافت‌های حیوان‌های آلوده در حین ذبح و تمیز کردن لاشه و خُرد کردن گوشت تازه، تماس مستقیم با بیمار، تماس با خون و بافت بیماران به‌خصوص در مرحله خونریزی، یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آن‌ها شود؛ است؛ پس، آموزش درخصوص باعث انتقال بیماری، از استراتژی‌های مهم و کاربردی در کاهش ابتلا و جلوگیری از بروز و مرگ از این بیماری است.

گفتنی است، با هدف بازآموزی و مرور اهم مباحث مرتبط با بیماری، اولین نشست سالیانه آموزشی برنامه ریزی شده، روز پنجم تیر 1402، با عنوان "مروری بر دستورالعمل جدید CCHF" برای گروه هدف کارشناسان مسؤول، کارشناسان برنامه مدیریت پیشگیری و کنترل بیماری  CCHF شهرستان و کارشناسان کنترل عفونت بیمارستانی، در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد.

در این برنامه، اهمیت بیماری، آخرین وضعیت آن در کشور و استان، عامل بیماری، روش‌های انتقال، مراقبت بیماری و همچنین مباحث تشخیص آزمایشگاهی و دستورالعمل مدیریت تهیه نمونه مطرح شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۰۱۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان