//
کدخبر: ۴۰۹۲۹۲ //

لکنت زبان، تشخیص و درمان

لکنت زبان زمانی اتفاق می‌افتد که عضله های مربوط به گفتار در حین صحبت کردن به‌طور غیر قابل کنترلی تکان می‌خورند یا حرکت می‌کنند.

لکنت زبان، تشخیص و درمان
به گزارش فرتاک نیوز،

لکنت زبان زمانی اتفاق می‌افتد که عضله های مربوط به گفتار در حین صحبت کردن به‌طور غیر قابل کنترلی تکان می‌خورند یا حرکت می‌کنند. این مسئله جریان گفتار شما را مختل می کند و باعث مکث، صداهای ناخواسته و کشیدن کلمات می شود. این عارضه معمولاً کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد اما می تواند در هر سنی تأثیر بگذارد. لکنت زبان قابل درمان است و بیشتر افراد در نهایت بهبود می یابند. لکنت زبان انواع مختلفی دارد که به شرح زیر می باشد:

-لکنت رشدی (اختلال روانی گفتار با شروع رشد کودک): این یک اختلال عصبی رشدی است و به این دلیل اتفاق می افتد که مغز شما متفاوت از آنچه انتظار می رود رشد می کند. این فرم زمانی که شما کودک هستید شروع می شود.

-لکنت مداوم این لکنت رشدی است که تا بزرگسالی ادامه می یابد.

-لکنت اکتسابی: این لکنت است که به دلیل بیماری یا آسیبی که بر مغز شما تأثیر می گذارد، ایجاد می شود.

بهترین دکتر لکنت زبان

این وضعیت چقدر شایع است؟

لکنت در دوران کودکی بین ۱ تا ۲.۴ درصد کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. لکنت مداوم حدود ۰.۳٪ تا ۱٪ از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. تحقیقات محدودی در مورد اینکه چگونه لکنت اکتسابی معمولا اتفاق می افتد وجود دارد.

علائم لکنت زبان چیست؟

صحبت کردن به هماهنگی بین عضلات صورت، دهان، گلو، سینه و شکم نیاز دارد. لکنت باعث حرکات کنترل نشده یا اسپاسم در ماهیچه هایی می شود که برای صحبت کردن استفاده می کنید. هفت علامت کلیدی معیارهای رسمی لکنت را تشکیل می دهند و برای تشخیص آن باید حداقل یکی از آنها را داشته باشید:

-تکرار صداها یا هجاها: این معمولا در هجای اول یک کلمه اتفاق می افتد. شما صدا یا هجا را تا زمانی که بتوانید کل کلمه را بگویید تکرار می کنید و سپس صحبت را از سر می گیرید.

-نگه داشتن و بیرون کشیدن هجاها یا صداهای خاص: این زمانی است که روی یک صدا یا هجا گیر می کنید و صدا را طولانی تر از آنچه در نظر دارید بیرون می آورید.

-مکث وسط کلمه این زمانی است که شما برای مدت طولانی در نقطه ای از یک کلمه که غیرضروری است، مکث می کنید.

-انسداد: این مکث مکرر است چه به صورت بی صدا یا با یک صدا مانند "اوم" یا "آه" در حالی که شما در حال صحبت هستید و احساس می کنید چیزی مانع جریان کلمات شما می شود.

-تعویض کلمه: این زمانی است که روی یک کلمه یا عبارت لکنت زبان می کنید و برای دور زدن آن به کلمه یا عبارت دیگری تغییر می دهید.

-استرس بیش از حد: این بدان معناست که شما استرس یا تنش بیش از حدی را روی بخشی یا تمام یک کلمه وارد می کنید.

-تکرار کلمات تک هجایی: این تکرار کلمه ای است که از یک صدای واحد تشکیل شده است.

بهترین گفتاردرمانی لکنت زبان

چه چیزی باعث لکنت زبان می شود؟

کارشناسان به طور کامل نمی دانند که چرا لکنت رخ می دهد. با این حال آنها گمان می کنند که عوامل متعددی می تواند در آن نقش داشته باشد.

-سابقه خانوادگی: اگر یکی از بستگان درجه یک (یکی از والدین یا خواهر و برادر) لکنت زبان دارند، سه برابر بیشتر احتمال دارد که دچار لکنت شوید.

-ژنتیک: جهش های DNA ممکن است به لکنت کمک کنند. به نظر می رسد ژنتیک نیز بر بهبود یا از بین رفتن این وضعیت در طول زمان تأثیر بگذارد.

-تفاوت ساختار مغز: افرادی که لکنت دارند بیشتر در نواحی خاصی از مغز تفاوت دارند. اینها معمولاً مناطقی هستند که عضلات صحبت کردن یا هماهنگی عضلات را کنترل می کنند.

لکنت زبان چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصص لکنت زبان با گوش دادن به هر یک از علائم بیماری شروع می کند. بهترین دکتر لکنت زبان همچنین در مورد سابقه سلامتی شما (یا فرزندتان)، زمان شروع علائم و زمانی که معمولاً رخ می دهند، سؤال می کنند. اکثر افراد مبتلا به لکنت مداوم در کودکی تشخیص لکنت رشدی را دریافت کرده اند با این حال ممکن است هرچند نادر برای بزرگسالان مبتلا به لکنت مداوم، تشخیص رسمی در دوران کودکی نداشته باشند. آزمایشات پزشکی خاصی برای تشخیص لکنت رشدی یا لکنت مداوم وجود ندارد.

درمان لکنت زبان

لکنت زبان چگونه درمان می شود؟

گفتار درمانی برای لکنت زبان شکل اصلی درمان برای همه انواع لکنت است. در کودکان شامل یادگیری و فعالیت هایی است که به بهبود علائم لکنت کمک می کند تا زمانی که علائم از بین بروند. فعالیت ها و تکنیک های گفتار درمانی در لکنت زبان به نوع، علائم و شدت لکنت بستگی دارد. دفعات درمان و طول جلسه نیز می تواند در این زمینه نقش داشته باشد.

داروها برای درمان مستقیم لکنت رایج نیستند. با این حال داروها می‌توانند شرایط سلامت روانی مانند اضطراب یا افسردگی را که اغلب با لکنت اتفاق می‌افتند و به آن کمک می‌کنند، درمان کنند. داروهای افسردگی (داروهای ضد افسردگی) و داروهای ضد اضطراب نمونه‌هایی از داروهای مورد استفاده در این روش هستند.

لکنت زبان چقدر طول می کشد؟

تا ۹۰ درصد از کودکان مبتلا به لکنت رشدی تا زمانی که به سن ۱۸ سالگی می رسند، خود به خود بهبود می یابند. برای کسانی که به طور کامل بهبود می یابند، لکنت باز نمی گردد مگر اینکه لکنت اکتسابی باشد. لکنت مداوم اگرچه نادر است ولی اتفاق می افتد و معمولاً یک وضعیت مادام العمر است. با این حال هنوز قابل درمان است و بسیاری از بزرگسالان می توانند یاد بگیرند که آن را جبران کنند و مدیریت کنند.

لکنت اکتسابی می تواند دائمی یا موقت باشد. این معمولاً به علت ایجاد آن بستگی دارد. هنگامی که به دلیل آسیب شدید یا دائمی مغز اتفاق می افتد، این احتمال وجود دارد که این نوع لکنت نیز دائمی باشد. متخصصین بهترین مرکز درمان لکنت زبان در تهران می تواند توضیح دهند که چه راهکارهایی به درمان لکنت زبان کمک می کند. شما می توانید از طریق شماره ۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ با مراکز ما تماس حاصل فرمایید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۹۲۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان