//
کدخبر: ۴۰۶۵۶۰ //
انواع مو | گرما زدگی

این نوع مو شما را در تابستان خنک تر نگه میدارد

با نزدیک شدن به تابستان و افزایش دما، احتمالاً به راه‌های مختلفی برای خنک نگه داشتن فکر کرده‌اید: پوشیدن لباس‌های مناسب، نوشیدن مایعات فراوان و محدود کردن زمان در خارج از منزل در گرم‌ترین ساعات. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه موهایتان ممکن است از شما در برابر کم آبی و گرمای بیش از حد محافظت کند؟

این نوع مو شما را در تابستان خنک تر نگه میدارد
به گزارش فرتاک نیوز،

طبق یک مطالعه جدید، یک نوع مو می تواند پوست سر را عایق کند و از گرم شدن بیش از حد جلوگیری کند. تحقیقات جدید انواع مختلف مو را ارزیابی کرد و دریافت که موهای مجعد بیشترین محافظت را در برابر گرمای خورشید دارند.

نینا جابلونسکی، استاد مردم شناسی دانشگاه ایوان پوگ گفت: «انسان در آفریقای استوایی تکامل یافته است، جایی که خورشید در بیشتر ساعات روز، بالای سر است. محققان می‌خواستند بفهمند که چگونه گرمای تولید شده توسط ساعت‌ها آفتاب شدید ممکن است بر تکامل مو تأثیر بگذارد. ما دریافتیم که موهای فر شده به انسان اجازه می‌دهد خنک بماند و در واقع آب را حفظ کند.»

فرها دارای راه هوا برای خنک شدن هستند

برای شبیه‌سازی عناصری که اجداد ما با آن مواجه بودند، محققان از یک آدمک حرارتی - مدلی به شکل انسان که از نیروی الکتریکی برای شبیه‌سازی گرمای بدن استفاده می‌کند و به دانشمندان اجازه می‌دهد تا انتقال حرارت بین پوست انسان و محیط را مطالعه کنند - و کلاه گیس‌های موی انسان با انواع مختلف استفاده کردند.

دانشمندان این آدمک را طوری برنامه ریزی کردند که دمای سطحی ثابت 95 درجه فارنهایت، مشابه دمای متوسط سطح پوست انسان را حفظ کند و آن را در یک تونل باد کنترل شده با آب و هوا قرار دادند.

پس از انجام اندازه‌گیری‌های پایه از دست دادن گرمای بدن با نظارت بر مقدار الکتریسیته مورد نیاز انسان برای حفظ دمای ثابت، محققان لامپ‌هایی را بر روی سر آدمک می‌تابانند تا تشعشعات خورشیدی را تحت چهار شرایط مختلف روی پوست سر و مو تقلید کنند - کاملاً طاس، صاف، خمیده متوسط و پیچ خورده

تفاوت گرمازدگی ها در مدل موهای مختلف

دانشمندان اتلاف گرما را در سناریویی با گرمای زیاد و رطوبت بالا مانند آفریقای استوایی بر روی همه انواع مو محاسبه کردند. آنها دریافتند که همه موها تشعشعات خورشیدی به پوست سر را کاهش می دهند، اما موهای محکم فر شده بهترین محافظت را در برابر گرمای تابشی خورشید فراهم می کنند و در عین حال نیاز به عرق کردن برای خنک ماندن را به حداقل می رساند.

ساختار فرهای انسان اجازه می دهد تا هوای زیادی بین رشته های مو وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، شما می توانید عمق زیادی (از پوست سر تا بالای موها) بدون داشتن تراکم زیاد داشته باشید، که باعث جلوگیری از گرما می شود.

حتی موهای فر متوسط می توانند خنک کننده باشند

آیا موها باید واقعا مجعد باشند تا مزایای خنک کنندگی را ارائه دهند؟ دکتر لاسیسی می‌گوید طبق آزمایش‌ها، موهای فر دارای فوایدی هستند، اما میزان دقیق فر که برای عبور از آستانه‌ای از مزایای مربوط به گرما لازم است، هنوز باید تعیین شود.

عوامل دیگری مانند طول و مدل نیز نیاز به مطالعه بیشتری دارند، اما تمام کلاه گیس‌های مورد استفاده در این مطالعه دارای الیاف موی هشت اینچی بودند و بدون هیچ مدل خاصی .

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که وقتی خیلی گرم می‌شویم، مغز ما به خوبی کار نمی‌کند. گرما با تضعیف نحوه عملکرد سیستم عصبی بر تفکر تأثیر می گذارد.

ورزشکارانی که موهایشان فرهای ریز دارند و موهایشان را صاف می کنند، ممکن است بخواهند این نتایج را در نظر بگیرند، زیرا ممکن است با از دست دادن گرما از طریق پوست سر، توانایی خود را برای خنک ماندن کاهش دهند.ورزش در هوای گرم، به‌ویژه در شرایط مرطوب، می‌تواند دمای مرکزی بدن را افزایش دهد و باعث شود حتی ورزشکاران باتجربه با احتیاط ورزش کنند. بدن شما با تعریق خنک می شود، اما خنک شدن در هوای مرطوب چالش برانگیزتر است زیرا تعریق تبخیر نمی شود.

گرمازدگی شکل خفیف‌تری از بیماری مرتبط با گرما است که می‌تواند پس از چندین روز قرار گرفتن در معرض دمای بالا و بلافاصله پس از جایگزینی ناکافی یا نامتعادل مایعات ایجاد شود.

طبق گفته کلینیک کلیولند، معمولاً می توان با نوشیدن، استراحت و یافتن مکانی برای خنک شدن آن را درمان کرد.

گرمازدگی یک اورژانس پزشکی است که در آن سیستم خنک کننده بدن تحت تاثیر گرما و کم آبی قرار گرفته و دمای بدن ممکن است تا 103 درجه فارنهایت یا بالاتر افزایش یابد. اگر فردی فوراً تحت درمان قرار نگیرد، گرمازدگی می‌تواند برای همیشه به اندام‌های بدن از جمله مغز آسیب برساند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۶۵۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان