//
کدخبر: ۴۰۴۵۴۱ //
بیماری افت قندی خون| قند خون

بیماری افت قند خون چیست و چه علائمی دارد ؟

هیپوگلیسمی یا کم‌ خونی قند در خون، وضعیتی است که در آن سطح شیرینی خون به مقداری کمتر از حد نرمال می‌رسد.

بیماری افت قند خون چیست و چه علائمی دارد ؟
به گزارش فرتاک نیوز،

هیپوگلیسمی یا کم‌ خونی قند در خون، وضعیتی است که در آن سطح شیرینی خون به مقداری کمتر از حد نرمال می‌رسد. بیشتر در افرادی که دیابت دارند رخ می‌دهد، اما ممکن است در افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند یا در اثر مصرف بعضی داروها نیز رخ دهد. علایم هیپوگلیسمی شامل سردرد، گیجی، تعریق، تپش قلب، عصبانیت و تاری دید هستند. در صورتی که هیپوگلیسمی شدید باشد و درمان مناسب انجام نشود، می‌تواند به افت فشار خون، تشنج و حتی فلج منجر شود.

اگر سطح گلوکز به سرعت به بین 70 تا 100 میلی گرم در دسی لیتر برنگردد، علائم می تواند بدتر شود، از جمله بی حسی، تمرکز ضعیف، هماهنگی ضعیف، غش و حتی کما.

هیپوگلیسمی همچنین می تواند باعث سردردهای میگرنی شود. در واقع، برخی از افرادی که میگرن می‌گیرند، قبل از شروع کربوهیدرات میل می‌کنند، که ممکن است راه بدن برای تنظیم قند خون و تلاش برای جلوگیری از سردرد باشد. این سردردها ممکن است با علائم معمول میگرن مانند تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه نباشند.

در بیماری هیپوگلیسمی، سطح گلوکز (شکر) در خون به مقدار کمتر از حد نرمال می‌رسد. گلوکز برای تامین انرژی به بدن لازم است و باید به طور مداوم در خون موجود باشد. بیماران دیابتی که از انسولین یا داروهایی که باعث کاهش شکر خون می‌شوند استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر هیپوگلیسمی قرار دارند. علائم هیپوگلیسمی می‌توانند در شکل‌های مختلفی رخ دهند؛ برخی از این علائم شامل تعریق بیش از حد، تپش قلب، گیجی، ترس و ناراحتی، سرگیجه، تاری دید، مشکل در تمرکز و حتی فلج می‌باشد. در صورت بروز علائم هیپوگلیسمی، به‌سرعت تلاش باید برای تامین شکر به بدن شود.

این می‌تواند با خوردن مواد شیرین مثل میوه، نوشابه، آب عسل، شیرینی و یا قرص‌هایی که به منظور درمان هیپوگلیسمی تجویز شده‌اند، صورت پذیرد. بعد از مصرف مواد شیرین، باید سطح شکر خون را کنترل کرده و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

برای جلوگیری از سردردهای هیپوگلیسمی، بهتر است از افت قند خون خود جلوگیری کنید. اگر دیابت دارید، پیروی از یک برنامه مدیریت پزشکی مهم است. سردردهای ناشی از هیپوگلیسمی ممکن است در طول روزه داری رخ دهد. این به این دلیل است که اگر چیزی نخورید، بدن شما قادر به حفظ سطح گلوکز خود نیست.

پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به هیپوگلیسمی، وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های کوچک‌تر و بیشتر در طول روز بخورند. یک رژیم غذایی متعادل غنی از پروتئین و فیبر نیز به حفظ سطح قند خون کمک می کند. فعالیت بدنی منظم یکی دیگر از تکنیک های مهم مدیریتی است.

برخی از علل دیگر هیپوگلیسمی عبارتند از بیماری های مزمن مانند بیماری کلیوی، تولید بیش از حد انسولین توسط پانکراس یا سایر مشکلات غدد درون ریز.

اگر هر یک از این شرایط را دارید، مهم است که با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی صحبت کنید که ممکن است به بهبود وضعیت شما و جلوگیری از سردردهای هیپوگلیسمی کمک کند.

برای افراد مبتلا به هیپوگلیسمی بسیار مهم است که همیشه یک دستگاه سنجش قند خون و یک میان وعده همراه خود داشته باشند. اگر هیپوگلیسمی دارید، قانون 15/15 را دنبال کنید تا سریع احساس بهتری داشته باشید: 15 گرم کربوهیدرات بخورید و سپس 15 دقیقه صبر کنید. سپس:

  •     اگر گلوکز شما بالا رفته است، احساس بهتری دارید، یک میان وعده کوچک بخورید.
  •     در صورت ادامه کاهش وزن یا احساس آن، این روند را تکرار کنید.
  •     اگر وضعیت بهبود نیافت، با 911 تماس بگیرید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۴۵۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان