//
کدخبر: ۴۰۲۵۸۹ //
بوی دهان| بوی بد دهان

این خوراکی‌ ها باعث بوی بد دهان می‌شوند

خوراکی‌ هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند را بشناسید.

این خوراکی‌ ها باعث بوی بد دهان می‌شوند
به گزارش فرتاک نیوز،

گاهی اوقات بوی بد دهان به دلایل ژنتیکی ایجاد می شود، اما مصرف منظم برخی از غذاهای مختلف نیز می تواند چنین مشکلی را ایجاد کند. اگر نمی دانید کدام غذاها باعث بوی بد دهان می شوند، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

1. انواع مرکبات

باکتری های ایجاد کننده بو عاشق محیط های اسیدی هستند و در نتیجه کسانی که روزانه مقادیر زیادی مرکبات مصرف می کنند باید منتظر بوی بد دهان باشند. این امر به خصوص زمانی اتفاق می افتد که فردی مشکل رفلاکس اسید داشته باشد زیرا اسیدها در این حالت به گلو برگشته و بوی بدتری ایجاد می کنند. اگر بعد از مصرف مرکبات دچار بوی بد دهان شده اید، می توانید برای از بین بردن بوی بد دهان، یک آب نبات بدون قند بخورید.

2. غذاهای غنی از پروتئین

خوردن بیش از حد منابع پروتئینی می تواند باعث بوی بد دهان شود زیرا بدن هنگام تلاش برای تجزیه ترکیبات پروتئینی باید آمونیاک تولید کند. برای از بین بردن این بو باید دندان های خود را مسواک بزنید، اما اگر به مسواک دسترسی ندارید، می توانید از غذاهای غنی از روی مانند اسفناج، تخمه کدو تنبل و نخود فرنگی استفاده کنید. این غذاها به کنترل پلاک های باقی مانده روی دندان و کاهش بوی بد دهان کمک می کنند.

3. کنسرو ماهی تن

بر خلاف ماهی تازه، کنسرو تن ماهی یا ماهی های دیگر به مرحله اکسیداسیون رسیده و به عناصر مختلف واکنش نشان می دهد. بویی که به آن «بوی ماهی» می گوییم به دلیل ترکیباتی به نام «تری متیل آمین ها» به وجود می آید. این ترکیبات در دهان باقی می مانند و باعث بوی بد دهان می شوند مگر اینکه با مایعات دیگر مخلوط شوند. بنابراین، مصرف غذاهای اسیدی می تواند به از بین بردن بوی این ترکیبات (مانند آب میوه های اسیدی مانند آبلیمو، آب پرتقال یا سرکه) کمک کند. اگر این نوشیدنی ها تاثیری نداشتند، می توانید از آدامس های بدون قند برای کاهش فعالیت ترکیبات ایجاد کننده بو استفاده کنید.

4. پنیر

اکثر محصولات لبنی مانند پنیر حاوی اسیدهای آمینه هستند که با باکتری های دهان واکنش داده و باعث تشکیل گوگرد و ترکیبات ایجاد کننده بو می شوند. شستن دهان در این شرایط به نتیجه خاصی نمی رسد، اما استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده بو کمک می کند. اگر در این شرایط به مسواک دسترسی ندارید، می توانید با نوشیدن یک لیوان آب، ذرات باکتری مولد بو را از دهان شسته و به دستگاه گوارش منتقل کنید. استفاده از نخ دندان همچنین می تواند ذرات باقی مانده را از فضای بین دندان ها جدا کرده و شرایط بهتری برای بوی بد دهان ایجاد کند.

5. کره بادام زمینی

کره بادام زمینی منبع خوبی از پروتئین گیاهی است، اما قوام خمیر مانند آن مانع از تجزیه بزاق اجزای پروتئینی آن به راحتی می شود. بافت چسبناک کره بادام زمینی باعث می شود که ذرات این ماده غذایی برای ساعات طولانی در دهان و دندان باقی بماند. بنابراین، اگر می خواهید کره بادام زمینی مصرف کنید، باید به مسواک دسترسی داشته باشید تا بتوانید ذرات باقی مانده را از فضای بین دندان ها جدا کنید و میزان باکتری های باقی مانده در دهان را کاهش دهید.

6. قهوه

قهوه می تواند یکی از نوشیدنی های سالم برای مصرف روزانه باشد، اما مصرف آن در اولین دقایق صبح می تواند باعث خشکی دهان و کاهش جریان بزاق شود که در نهایت با رشد باکتری های مولد بو و بیشتر آنها همراه خواهد بود. در دهان باقی می ماند بنابراین، اگر هر روز صبح قهوه می نوشید، حتماً بعد از نوشیدن قهوه، آب ساده بنوشید. آب به عنوان یک پاک کننده ساده عمل می کند و نقش موثری در حل کردن ذرات ایجاد کننده بو دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۲۵۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان