//
کدخبر: ۴۰۱۵۴۳ //
بارداری| مصرف الکل

مصرف الکل چه تأثیری بر چهره جنین می‌گذارد؟

مصرف الکل مادران قبل و در طول بارداری با تغییر فرم صورت فرزندانشان مرتبط است.

مصرف الکل چه تأثیری بر چهره جنین می‌گذارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

محققان از هوش مصنوعی (AI) برای یافتن ارتباطی بین تغییر شکل صورت کودکان و میزان الکلی که مادران آن‌ها قبل از باردار شدن و در دوران بارداری مصرف می‌کردند، استفاده کرده‌اند.

این مطالعه که در Human Reproduction منتشر شده است، اولین موردی است که این ارتباط را در کودکان مادرانی که تا سه ماه قبل از باردار شدن الکل مصرف می‌کردند، اما در دوران بارداری مصرف نکردند، تشخیص داد.

این یافته‌ها ارتباط با تغییر شکل صورت را حتی اگر مادران کمتر از ۱۲ گرم الکل در هفته می‌نوشند، نشان داده است.

این داده‌های علمی مهم است، زیرا شکل صورت کودکان می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات سلامتی و رشدش باشد.

گنادی روشچاپکین مدیر گروه زیست‌شناسی جمعیت محاسباتی در مرکز پزشکی اراسموس روتردام هلند که مسئول این مطالعه است گفت: من چهره را «آینه سلامت» می‌نامم، زیرا سلامت کلی کودک را منعکس می‌کند.

قرار گرفتن کودک در معرض الکل قبل از تولد می‌تواند اثرات نامطلوب قابل توجهی بر رشد سلامتی او داشته باشد و اگر مادر الکل مصرف کند، می‌تواند منجر به اختلال طیف الکل جنینی FASD شود که در چهره کودکان منعکس می‌شود.

در واقع FASD به عنوان ترکیبی از عقب ماندگی رشد، اختلالات عصبی و رشد غیر طبیعی صورت به طور قابل تشخیص تعریف می‌شود.

این علائم شامل اختلال شناختی، اختلال بیش فعالی نقص توجه (ADHD)، مشکلات در یادگیری، حافظه و رفتاری و همچنین تأخیر در گفتار و زبان است.

در حال حاضر مشخص شده است که FASD ناشی از نوشیدن الکل توسط مادر در دوران بارداری است.

محققان هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصاویر سه بعدی کودکان در سنین ۹ از ۳۱۴۹ تعداد کودک و در ۱۳ سالگی از ۲۴۷۷ تعداد کودک استفاده کردند.

پروفسور روشچاپکین گفت: تصویربرداری سه بعدی کمک زیادی به تحقیقات می‌کند، اما برای انجام این کار به الگوریتم‌های پیشرفته تری نیاز بود.

ما برای این کار، یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کردیم که تصاویر سه بعدی با وضوح بالا از چهره می‌گیرد.

سپس این عکس‌ها را برای جستجوی ارتباط با قرار گرفتن در معرض الکل قبل از تولد، تجزیه و تحلیل کردیم و نقشه‌های حرارتی برای نمایش ویژگی‌های خاص صورت مرتبط با مصرف الکل مادران را تنظیم کردیم.

همزمان اطلاعات مربوط به مصرف الکل توسط مادران از پرسشنامه‌های تکمیل شده توسط زنان در اوایل، اواسط و اواخر بارداری به دست آمد.

محققان آن‌ها را به سه گروه تقسیم کردند: مادرانی که قبل یا در طول بارداری مشروبات الکلی مصرف نکردند (گروه کنترل)، مادرانی که در طول سه ماه قبل از باردار شدن مشروبات الکلی مصرف کردند، اما زمانی که باردار شدند آن را متوقف کردند، و مادرانی که در دوران بارداری مشروبات الکلی مصرف کردند.

ما ارتباط آماری معنی‌داری بین مصرف الکل قبل از تولد و شکل صورت در کودکان ۹ ساله پیدا کردیم.

هر چه مادران الکل بیشتری می‌نوشیدند، تغییرات آماری معنی‌داری بیشتر وجود داشت.

با بررسی داده‌ها مشخص شد، تغییرات چهره در بینی، چانه و پلک به سمت پایین افتاده مشهود بود.

پروفسور روشچاپکین می‌گوید: هیچ سطح ایمن مصرف الکل در دوران بارداری وجود ندارد و توصیه می‌شود که نوشیدن الکل را حتی قبل از لقاح متوقف کنید تا از نتایج بهینه سلامت برای مادر و جنین در حال رشد اطمینان حاصل شود.

محققان می‌نویسند: مطالعات قبلی در مورد رشد کودک پس از قرار گرفتن در معرض الکل قبل از تولد نشان داده است که مکانیسم‌های احتمالی اثر ممکن است اختلالات متابولیک در مادران مانند مشکلات سطح قند خون و بیماری کبد چرب باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۱۵۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان