//
کدخبر: ۴۰۰۱۱۰ //
طولانی شدن زایمان، دلایل و خطرات

عوامل موثر بر طولانی شدن زایمان | خطر طولانی شدن زایمان| طولانی شدن درد زایمان

در این مقاله قصد داریم به بررسی عوامل موثر بر طولانی شدن زایمان بپردازیم.با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر طولانی شدن زایمان | خطر طولانی شدن زایمان| طولانی شدن درد زایمان
به گزارش فرتاک نیوز،

طولانی شدن روند زایمان یعنی این که 12 ساعت بعد از شروع درد و انقباصات رحمی ، هنوز نوزادتان به دنیا نیامده باشد که در این صورت به مداخلات پزشکی برای زایمان نیاز پیدا می کنید.

روند زایمان مجموعه ای از انقباضات عضلانی شدید و متناوب است که باعث می شود دهانه رحم و استخوان های لگن از هم باز شده و جنین از رحم وارد کانال زایمان در لگن شود و در نهایت از واژن خارج شود. تمام مراحل زایمان از شروع انقباضات با درد همراه است که میتواند درجات مختلفی داشته باشد.

به طور کلی در صورتی که زایمان شما 12 ساعت بیشتر از شروع دردها و انقباضات رحم انجام نشود به عنوان یک زایمان طولانی مدت تعریف می شود.

زایمان برای هر زن روند کاملا منحصر به فردی دارد ، گاهی اوقات نوزاد سریع به دنیا می آید و گاهی اوقات روند زایمان طولانی می شود.

سرعت روند زایمان به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله : تعداد و قدرت انقباضات رحم ، تناسب اندازه جنین با لگن مادر ، موقعیت قرار گرفتن جنین و غیره .

طولانی شدن زایمان معمولا در 5 – 8 درصد موارد دیده می شود.

 

تعریف طولانی شدن زایمان

طولانی شدن زایمان می تواند در فاز اولیه یا ثانویه دیده شود.

 

• طولانی شدن فاز اول زایمان : فاز اول زایمان یا فاز نهفته زمان شروع انقباضات تا باز شدن کامل دهانه رحم است که باید بیشتر از 5 سانتیمتر در ساعت باشد که انقباضات رحم ناکافی یا توقف و ایجاد فاصله بین انقباضات می تواند باعث طولانی شدن این مرحله شود.

 

• طولانی شدن فاز ثانویه زایمان : فاز ثانویه زایمان یعنی خروج جنین از رحم و بیرون آمدن آن از کانال زایمان در صورتی که بیشتر از 3 ساعت طول بکشید به معنی زایمان طولانی است ، این مرحله معمولا همراه با کمر درد است.

 

 

علت طولانی شدن روند زایمان

روند زایمان با شروع انقباضات شدید و مکرر همراه با درد در پایین کمر و شکم شروع می شود. این انقباضات به باز شدن دهانه رحم کمک میکنند و در نهایت باعث خروج جنین از رحم و تولد نوزاد می شوند.

به طور معمول روند زایمان اول از شروع درد تا تولد حدود 12 – 18 ساعت طول می کشد و در زایمان های بعدی سریعتر شده و طول زایمان به حدود نصف می رسد.

طولانی شدن روند زایمان زمانی است که 20 ساعت بعد از شروع انقباضات منظم رحم ، جنین به دنیا نیامده باشد.

در بارداری تک قلو اگر 18 – 24 ساعت بعد از شروع درد و انقباضات ، جنین به دنیا نیامده باشد به عنوان زایمان طولانی شناخته می شود.

در بارداری دو یا چند قلو ، به دنیا نیامدن نوزادان بعد از 16 ساعت ، به معنی طولانی شدن زایمان است.

 

عوامل موثر بر طولانی شدن زایمان

اختلال عملکرد رحم که میتواند انقباضات رحمی ضعیف و غیر مداوم به علت دهیدراسیون ، اسیدوز ، مصرف مسکن یا مصرف  داروهای ضد فشار خون باشد.

اضطراب به دلیل احساس درد شدید زایمان

بزرگ بودن اندازه جنین برای ورود به لگن

وضعیت قرار گیری نامناسب جنین در رحم برای به دنیا آمدن

کوچک بودن بیش از حد لگن و کانال زایمان

خستگی شدید مادر

سابقه شکستگی قبلی در لگن

بیهوشی اپیدورال

 

عوارض و خطر طولانی شدن زایمان

تحت نظر گرفتن وضعیت مادر و جنین در طول زایمان اهمیت زیادی دارد ، طولانی شدن روند زایمان میتواند برای کودک خطرناک باشد و منجر به ایجاد سندرم زجر تنفسی جنین یا دیسترس تنفسی شود که بنا بر تشخیص پزشک باید سزارین اورژانسی انجام شود.

 

طولانی شدن درد زایمان می تواند با خطرات و عوارض زیر همراه باشد :

- کاهش اکسیژن رسانی به جنین

- ضربات قلب غیر طبیعی جنین

- ایجاد مواد غیر عادی در مایع آمنیوتیک

- عفونت رحم

 

اقدامات پزشک لازم برای طولانی شدن درد زایمان

هر زنی دلش می خواهید یک زایمان سریع و راحت داشته باشد تا درد کمتری احساس کند ولی در صورت طولانی شدن درد زایمان در صورتی که به بیمارستان مراجعه کرده باشید تحت نظر پزشک قرار می گیرید و تیم پزشک فاصله بین انقباضات رحم و میزان قدرت انقباضات را بررسی می کنند.

 

سایر کارهایی که پزشک باید هنگام طولانی شدن درد زایمان انجام دهد عبارتند از :

• بررسی فشار داخل رحم : برای بررسی فشار داخل رحمی یک لوله بسیار کوچک را از طریق واژن وارد رحم می کنند تا بتوانند زمان و شدت انقباضات رحم را اندازه گیری کنند و در صورتی که شدت انقباضات کم باشد پزشک از القای زایمان و تجویز اکسی توسین یا پیتوسین استفاده می کند تا شدت انقباضات را افزایش دهد.

• تحت نظر گرفتن ضربان قلب جنین : ضربان قلب جنین باید به طور مداوم مورد بررسی قرار بگیرد .

• استفاده از آرام بخش : در صورت طولانی شدن درد زایمان ممکن است پزشک از داروهایی برای کاهش درد زایمان و آرامش و استراحت شما استفاده کنید.

• کمک به تولد نوزاد : در صورتی که دهانه رحم به طور کامل باز شده و جنین وارد کانال زایمان شده باشد ، پزشک میتواند با کمک ابزارهای کمکی از جمله فورسپس و وکیوم ، نوزاد را به بیرون از بدن هدایت کند.

• سزارین : در صورتی که انقباضات رحم با قدرت و فواصل مناسب انجام شود ولی جنین به دنیا نیاید ، پزشک از سزارین اورژانسی برای تولد نوزاد استفاده می کند.

• مراقبت های ویژه از نوزاد : طولانی شدن زایمان احتمال عفونت در نوزاد را افزایش می دهد بنابراین نوزاد در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بستری می شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۰۱۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان