//
کدخبر: ۳۹۸۹۸۲ //
تریاک| شیره تریاک

از عوارض مصرف شیره تریاک خبر داری؟ | روش های درمان و ترک اعتیاد

در این مطلب قصد داریم به بررسی عوارض مصرف شیره تریاک بپردازیم. با ما همراه باشید.

از عوارض مصرف شیره تریاک خبر داری؟ | روش های درمان و ترک اعتیاد
به گزارش فرتاک نیوز،

شیره تریاک نوعی ماده مخدر افیونی است که از جوشاندن سوخته تریاک به دست می‌آید و آثاری به مراتب مخرب‌تر از خود تریاک به جای می‌گذارد. در واقع این ماده از تریاک قوی‌تر است و در نتیجه اعتیادآوری بیشتری دارد. برخی افراد بر این باورند که شیره تریاک خواص درمانی برای مشکلات جنسی (مثل تاثیر بر اسپرم ها)، فشار خون، سرماخوردگی و بیماری های مسری دارد؛ در نتیجه با این باورهای غلط خود و دیگران را به دام اعتیاد می‌اندازند. در ادامه به طور کامل تاثیرات این ماده بر بدن را بررسی کرده ایم.

شیره تریاک چیست؟

شیره تریاک یکی از انواع مواد اعتیادآور است که در طبقه مواد افیونی قرار دارد. این ماده از جوشاندن سوخته تریاک به دست می‌آید و آثار آن بسیار قوی‌تری از خود تریاک است. مصرف کنندگان معمولاً به روش تدخینی یا خوراکی از آن استفاده می‌کنند. هنگامی که شیره تریاک به روش خوراکی مصرف شود اثرگذاری شدیدتر و سریع‌تری خواهد داشت، در نتیجه پیامدهای منفی بیشتری دارد.

هر چه ماده اعتیادی قوی تر شود، حالات نشئگی ناشی از آن نیز شدت پیدا می کند، اما زمان کوتاه تری فرد این لذت را تجربه می کند، پس به مرور دفعات مصرف بالا رفته و فرد بیشتر و بیشتر در اعتیاد فرو می‌رود. اگر متوجه مصرف یکی از عزیزانتان شدید و یا خودتان تمایل به مصرف دارید برای پیشگیری تنها کافیه بر روی مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

اعتیاد به شیره تریاک | علائم و عوارض مصرف

از آنجایی که شیره از جمله مشتقات تریاک است، اعتیاد به آن نیز علائمی مشابه با تریاک دارد. با این تفاوت که اعتیاد به شیره علائم شدیدتر و وخیم‌تری را ایجاد می‌نماید. از جمله مهم‌ترین علائم اعتیاد به شیره تریاک باید به موارد زیر اشاره کرد:

- احساس فقدان انرژی و خستگی مفرط

- افزایش میل و عملکرد جنسی در کوتاه مدت و تخریب عملکرد جنسی در بلند مدت

- بروز مشکلات ریوی و تنفسی

- دچار شدن به بیماری‌های کبدی

- بروز مشکلات گوارشی متعدد نظیر یبوست یا اسهال

- ایجاد تغییراتی در ظاهر نظیر تیرگی پوست یا سیاه شدن دندان‌ها

- تمایل به گوشه‌گیری و انزوا طلبی

- کاهش عملکرد شغلی و اجتماعی

- بروز تغییرات رفتاری و عدم مسئولیت پذیری

 

 روش‌های درمان و ترک اعتیاد به شیره تریاک

شیره تریاک یکی از مواد مخدر سنتی است که مصرف آن از گذشته تا به امروز در کشور ما رواج داشته است. برای درمان اعتیاد به این ماده روش‌های سنتی و نوینی وجود دارد. در روش‌های سنتی قطع یک باره  یا تدریجی مصرف مواد در دستور کار قرار می‌گیرد. در بسیاری از موارد روش های سنتی به اجبار بیمار را ترک می دادند. در این روش برای ترک دادن بیمار تنها روی سم زدایی بدن تمرکز می‌کنند و به جنبه‌های روانی و علائم جسمی ناخوشایندی که در پی ترک این ماده به وجود می‌آیند توجهی ندارند.

این در حالی است که امروزه روش‌های نوینی برای ترک مواد به کار می‌رود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سم زدایی به کمک دارو و استفاده از درمان‌های روان شناختی اشاره کرد. ما در ادامه هریک از این روش‌ها را به طور جداگانه معرفی کرده‌ایم.

 

ترک شیره تریاک به کمک سم زدایی با دارو

افرادی که دچار اعتیاد به شیره تریاک هستند، هنگام کنار گذاشتن این ماده علائم جسمانی و روانی بسیار ناخوشایندی را تجربه می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به درد عضلانی شدید، حالت تهوع، اسهال، لرزش بدن و بی‌قراری اشاره کرد. همین مسئله باعث می‌شود افرادی که به روش سنتی ترک می‌کنند در بسیاری از موارد نتوانند این علائم را تاب بیاورند و در نتیجه احساس کنند مجبور به ادامه مصرف هستند.

در روش سم زدایی به کمک دارو از داروهایی نظیر متادون و بوپرنورفین استفاده می‌شود و این داروها جایگزین شیره تریاک می‌شوند. از آنجایی که این داروها گیرنده‌های مشابهی در مغز را فعال می‌کنند و در واقع مواد شبه افیونی هستند سم زدایی به کمک آن‌ها باعث می‌شود تا افراد علائم ترک را به میزان بسیار کم‌تری تجربه کنند و بتوانند دوره پرهیز را با موفقیت پشت سر بگذارند.

البته توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که داروهایی نظیر متادون و بوپرنورفین(ب2)  نیز اگر در مقادیر محدود و طبق تجویز پزشک مصرف نشوند می‌توانند به اعتیاد جدیدی بیانجامند. در نتیجه هرگز به طور سر خود از آن‌ها استفاده نکنید. هم چنین مصرف این مواد هم زمان با شیره تریاک می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی نظیر تشنج را به همراه داشته باشد که لازم است در مورد آن هشیار باشید.

اگر دچار اعتیاد به متادون شده اید تنها کافیه از متخصصان حاذق در این زمینه کمک دریافت کنید.

 

ترک شیره به کمک خدمات روان شناختی

روانشناسان متخصص در حوزه اعتیاد معتقدند که مصرف مواد اغلب بیانگر وجود نوعی مشکل در ساختار سلامت روان است. به عبارت دیگر آن‌ها بر این باورند که در بسیاری از موارد اعتیاد در نتیجه مشکلاتی نظیر افسردگی، ناتوانی در کنترل ویژگی‌هایی مثل تنوع طلبی و یا عدم برخورداری مهارت‌های مقابله‌ای کافی اتفاق می‌افتد. به همین خاطرروانشناسان سم زدایی را درمان اعتیاد نمی‌دانند بلکه آن را آغازی برای ترک پایدار می‌پندارند.

با این تفاسیر روانشناسان در کنار سم زدایی و دارو درمانی جلسات مشاوره و رواندرمانی فردی را تدارک می‌بینند تا در این جلسات فرد بتوانند ریشه‌های درگیری خود با اعتیاد را بشناسد و با یادگیری روش سازگاری با آن‌ها بتواند ترک پایداری را تجربه نماید. برای شروع این نوع درمان که سلامت شما را در طولانی مدت تضمین می کند بر روی ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

- مراجعه به کمپ برای ترک اعتیاد به شیره تا چه حد مؤثر است؟

نتایج درمانی حاصل از مراجعه به کمپ‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن کیفیت محیط آن مرکز و نوع روش‌هایی است که در آن به کار می‌بندند. متأسفانه بسیاری از کمپ‌های اجباری بدون در نظر گرفتن عوامل روانی مؤثر در اعتیاد به روش‌های اجباری برای محروم کردن فرد از مواد می‌پردازند. این روش در دراز مدت اغلب به شکست منجر می‌شود و بسیاری از افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند پس از مدتی مجدداً به سمت مصرف مواد سوق پیدا می‌کنند.

 

- چه عواملی پس از ترک شیره تریاک می‌توانند فرد را مجدداً به سمت مصرف بکشانند؟

اعتیاد به طور کلی نوعی بیماری برگشت پذیر است و در مسیر درمان بارها و بارها ممکن است فرایند عود و لغزش اتفاق بیافتد. اما آنچه این مشکل را دوچندان می‌کند نادیده‌گیری عوامل روانی دخیل در اعتیاد و نپرداختن به حل و فصل آن‌هاست. برای مثال کسی که به دلیل فشارهای روحی و روانی زیاد مصرف شیره را شروع کرده، پس از ترک نیز اگر مجدداً در وضعیت دشوار روحی قرار بگیرد  به احتمال زیاد به مواد پناه می‌برد. اما در صورتی که فرد درمان‌های روان شناختی را دریافت کرده باشد یاد می‌گیرد که چگونه این شرایط را مدیریت کند و خود را از وسوسه مصرف مواد نجات دهد. توجه داشته باشید که خانواده در ترک اعتیاد نقش مهمی را ایفا می کند. توصیه می کنیم مقاله مشاوره خانواده را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شیره تریاک می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۸۹۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان