//
کدخبر: ۳۹۸۱۲۶ //

اطلاعات وزارت بهداشت از آمار کرونا غیرواقعی است

استاد اپیدمیولوژی با تاکید بر اینکه « اطلاعاتی که وزارت بهداشت از آمار کرونا می دهد را غیرواقعی می دانم.» گفت:«مشکل این است که با این پنهانکاری های وزارت بهداشت در آمار کرونا و نگه داشتن داده های کرونا در انحصار چندین نفر به بهانه اینکه محرمانه است نمی شود تحلیل درستی از وضعیت کرونا در کشور داشته باشیم بنابراین وقتی شما اطلاعات درستی ندارید، هم تحلیلتان درست نیست و هم سیاستگذاری و برنامه ریزی تان درست نیست.»

اطلاعات وزارت بهداشت از آمار کرونا غیرواقعی است
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر حمید سوری استاد اپیدمیولوژی، در واکنش به حذف رنگ قرمز از نقشه کرونا و کاهش تعداد مبتلایان و مرگ و میر بر اثر کرونا، با انتقاد از سیاست های وزارت بهداشت در پنهان کاری آمار کرونا در کشور گفت:« اطلاعاتی که وزارت بهداشت از آمار کرونا می دهد را غیرواقعی می دانم. بارها گفته ایم نظام ثبت اطلاعات درستی برای آمار کرونا نداریم. نه میزان تست های کرونا در کشور به اندازه کافی است نه تست های مناسبی داریم نه بیماریابی فعالی داریم بنابراین اینکه بگوییم فلان تعداد به کرونا مبتلا هستند یا فلان تعداد به دلیل کرونا فوت کرده اند بدون اینکه تست های درستی گرفته باشیم ، اطلاعات ما با خطا همراه است.»

دسترسی به داده های آماری امریکا راحت تر از ایران است

 

وی در ادامه گفت:« آرزوی ما این است که مرگ و میر بر اثر کرونا به صفر برسد ولی باید اطلاعات موثقی داشته باشیم. داده هایی که موجود است باید در اختیار محققان قرار بگیرد تا بتوانند آن را تجزیه و تحلیل و نقد کنند و بتوانند درباره آن نظرات خود را اعلام کنند. خیلی متاسفم که دسترسی ما به داده های امریکا درباره آمار کرونا در این کشور خیلی راحت تر از ایران است. ما دسترسی به داده های خودمان در کشور نداریم. مشکل این است که با این پنهانکاری های وزارت بهداشت در آمار کرونا و نگه داشتن داده های کرونا در انحصار چندین نفر به بهانه اینکه محرمانه است نمی شود تحلیل درستی از وضعیت کرونا در کشور داشته باشیم بنابراین وقتی شما اطلاعات درستی ندارید، هم تحلیلتان درست نیست و هم سیاستگذاری و برنامه ریزی تان درست نیست.»

 

 

آمار اعلامی کرونا از سوی وزارت بهداشت را قبول ندارم

 

وی تاکید کرد:«چرا باید آمار اعلامی کرونا از سوی وزارت بهداشت را قبول داشته باشیم وقتی نمونه گیری اصولی برای کرونا نداریم، بیماریابی فعال نداریم و تست هایمان به خوبی نمی توانند کرونا را تشخیص دهند، اینها اشکالاتی است که وجود دارد. نظام ثبت داده ها یک اصولی دارد و یکی از قسمت های آن در اختیار گذاشتن آمار است تا دیگران بتوانند بر روی آنها بحث و تحلیل کنند که این کار را وزارت بهداشت نمی کند و متاسفانه بعد از چند وقت می بینید که همین اطلاعاتی که برای ما محرمانه محسوب می شود به نام خودشان در مجلات بین المللی به چاپ می رسانند! آنها محرم هستند و ما نامحرم هستیم.!»

وی درباره واکسیناسیون کرونا گفت:« واکسن های کرونا همچنان کارایی دارند اما کارایی آنها با واریانت ها و ساب واریانت های جدید کاهش پیدا کرده است در نتیجه لازم است ما واکسن های جدید تولید کنیم ولی در حال حاضر که واکسن های جدیدی موجود نیست بخصوص به گروه های پرخطر توصیه می شود همین واکسن ها زده شود ولیکن این واکسن ها آن اثربخشی که برای واریانت های کلاسیک داشت، را ندارد. پیشنهادم این است که گروه های پرخطر حتما سالی یک بار واکسن های در دسترس را دریافت کنند.»

 

بحث ایمنی جمعی با واکسیناسیون انحرافی است

 

وی درباره نظریه ایمنی جمعی با واکسیناسیون کرونا(در دوران شیوع واریانت آلفا و دلتا)، گفت:« ایمنی جمعی زمانی ایجاد می شود که چرخش ویروس در جامعه به حدی برسد که یک نفر مبتلا به کرونا حداقل یک نفر را به این ویروس آلوده کند یعنی تعداد افراد حساس در جامعه به شدت کاهش پیدا کند. ما به چیزی بالای 90 درصد واکسیناسیون نیاز داشتیم برای اینکه ایمنی جمعی ایجاد شود آن هم برای واریانت ها و ساب واریانت هایی که در آن زمان شیوع داشت. از آن زمان ماهیت بیولوژیک ویروس کرونا بسیار تغییر کرده است.»

 

وی با بیان اینکه اگر اثربخشی واکسن ها 100 درصدی بود شاید میشد تصور کرد ایمنی جمعی ایجاد شود، افزود:« حتی اگر 90 درصد افراد واکسن کرونا را تزریق کرده باشند باز هم آن ایمنی گله ای ایجاد نمی شود بنابراین بحث ایمنی گله ای یا ایمنی جمعی بحث غلط و انحرافی است چون ماهیت عامل بیماری زا متغیر است و ثابت نیست به عنوان مثال ویروس کرونا مثل باکتری نیست یا مثل عامل مخملک یا سل نیست و چون ویروس کرونا به صورت مرتب در حال تغییر ماهیت ژنتیکی و بیولوژیکی خود است لازم است بدانیم واریانت های غالبی که در کشور ما وجود دارد کدام نوع است که از این هم اطلاعی نداریم. »

اپیدمی کرونا تا حدی کنترل شده، ولی خاموش نشده است

وی در واکنش به سخنان رییس سازمان جهانی بهداشت درباره پایان پاندمی ویروس کرونا، گفت:« سازمان جهانی بهداشت چنین چیزی اعلام نکرده و ابراز امیدواری کرده که این اتفاق بیفتد چون هیچ کسی اطلاع دقیقی ندارد که راجع به پایان پاندمی کرونا صحبت کند تا زمانی که ما به مرحله حذف اپیدمی برسیم الان که چنین نیست و هرازگاهی می بینیم کشورهایی که توانستند کرونا را کنترل کنند مثل ژاپن یا کره جنوبی دوباره دچار طغیان های جدیدی می شوند بنابراین الان بازیگر اصلی ویروس کرونا است که در مقابل بشر کوتاه آمده است، بشر نتوانسته کار چندانی کند مگر در زمان اوج کرونا که مرگ و میرهای کرونایی بالا رفته بود واکسن های کرونا در آن دوره توانست اثرات خوبی بگذارد.»

 

وی افزود:«در حال حاضر عملا نمی دانیم فردا آیا ویروس قابلیت بیماری زایی چندبرابری پیدا می کند یا نه، این مسئله قابل پیش بینی نیست. در حال حاضر طی یکسال گذشته بیشتر قابلیت انتقال ویروس افزایش پیدا کرده و شدت مرگ و میر و بستری در اثر آن بالا نرفته است ولی هیچ کسی نمی داند فردا این ویروس که مرتب در حال جهش است چه نقشه ای برای بشر دارد. آنچه مشخص است این است که ویروس ماهیتا دوست دارد زنده بماند و برای زنده ماندنش هم به بدن میزبان نیاز دارد میزبانش هم انسان است پس دوست ندارد میزبان خود را بکشد چون خودش از بین می رود پس سعی می کند تعادلی ایجاد کند وقتی که بشر خیلی سریع به جنگش برود آن هم برای اینکه بتواند از حیات خود دفاع کند با شدت بیماری و بستری و مرگ تغییر ماهیت می دهد.»

 

وی در پایان گفت:«در حال حاضر به نظر می رسد ویروس کرونا در حال چرخش در جامعه است مگر اینکه یک اتفاق خاصی بیفتد که ما نمی دانیم چه چیزی ممکن است ماهیت ویروس را تغییر دهد و فکر نمی کنم بتوانیم راجع به ریشه کنی کووید-19 در حال حاضر صحبت کنیم. راجع به کنترل اپیدمی تا حدی می شود گفت که اپیدمی کرونا تا حدی کنترل شده است ولی هنوز خاموش نشده است.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۸۱۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان