//
کدخبر: ۳۹۵۵۸۲ //
بیماری سل

آشنایی با علائم بیماری سل ریوی

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شهرستان زنجان گفت: سرفه پایدار همراه با خلط، تنگی‌نفس، درد قفسه سینه یا پشت و خلط خونی و غیره از جمله علائم ابتلا به سل ریوی است.

آشنایی با علائم بیماری سل ریوی
به گزارش فرتاک نیوز،

کبری جعفری در گفت‌وگویی، در رابطه‌ با علائم ابتلا به بیماری سل ریوی، اظهار کرد: سرفه پایدار همراه با خلط به مدت دو هفته یا بیشتر شایع‌ترین علامت ابتلا به بیماری سل ریوی بوده که با سایر علائم تنفسی مثل تنگی‌نفس، درد قفسه سینه یا پشت و خلط خونی و یا علائم عمومی مانند تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی‌حالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی همراه است.

وی از شناسایی ۶ مورد بیمار مبتلا به سل ریوی در استان زنجان خبر داد و افزود: ۶ مورد از بیماران مبتلا به سل ریوی توسط متخصصین عفونی و فوق ریه سال گذشته در استان زنجان شناسایی شده‌اند که با ارجاع این بیماران به مراکز بهداشتی به‌صورت رایگان آزمایش انجام شده و تحت درمان رایگان قرار گرفتند.

این مسئول با بیان اینکه تقریباً یک‌سوم جمعیت جهان (حدود ۲ میلیارد نفر) به میکروب سل آلوده و در خطر ابتلا به بیماری سل قرار دارند و هر ساله حدود ۹ میلیون نفر به سل فعال مبتلا شده و حدود ۱.۵ میلیون نفر در اثر این بیماری جان می‌دهند، تصریح کرد: برای تشخیص بیماری سل، از فرد مشکوک سه نمونه خلط جمع‌آوری و مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در صورت تأییدشدن بیماری، درمان رایگان در مراکز بهداشتی انجام می‌شود.

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شهرستان زنجان با بیان اینکه بیماری سل بزرگ‌ترین علت مرگ ناشی از بیماری‌های عفونی تک عاملی است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین منبع عفونت، یک بیمار مبتلا به سل ریوی بوده که سرفه می‌کند و با هر سرفه قادر است سه هزار ذره عفونی تولید کند. این ذرات عفونی همچنین می‌توانند از طریق صحبت‌کردن، عطسه، تف کردن و آوازخواندن در هوا منتشر شده و مدت‌ها به‌صورت معلق در هوا باقی می‌ماند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۵۵۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان