//
کدخبر: ۳۹۲۸۸۰ //

کمبود ویتامین در بدن باعت این مشکلات پوستی می‌شود/ دانستنی‌های خود را افزایش دهید

در این مطلب شما را با علائم کمبود ویتامین در پوست آشنا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

کمبود ویتامین در بدن باعت این مشکلات پوستی می‌شود/ دانستنی‌های خود را افزایش دهید

هنگامی‌که مواد مغذی در بدن کاهش می‌یابند ممکن است با علائمی مواجه شوید که قبلا نداشته‌اید. گاهی این علائم خود را روی پوست نشان می‌دهند. بنابراین شاید بتوانید بسیاری از مشکلات پوستی را با جبران کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن و خوردن بهترین قرص مولتی ویتامین جبران کنید. در این مطلب شما را با علائم کمبود ویتامین در پوست آشنا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

خطر کمبود ویتامین ها و افزایش اختلالات پوستی

علت بسیاری از اختلالات پوستی را در کمبود ویتامین‌ها می‌توانید بیابید. کمبود ویتامین‌های محلول در آب مثل ویتامین C و ویتامین‌های گروه B معمولا در مدت زمانی کوتاه خود را نشان می‌دهند. به عبارت دیگر اگر تنها مدتی کوتاه روزانه از این ویتامین‌ها استفاده نکنید، احتمالا سریع علائم ناشی از این کمبود را متوجه خواهید شد. اما ویتامین‌های محلول در چربی یعنی ویتامین‌های A، D، E و K ممکن است تا ۱ سال طول بکشند تا نشانه‌های خود را بروز دهند. زیرا این ویتامین‌ها قابلیت ذخیره شدن در بدن را دارند. علائم کمبود بسیاری از ویتامین‌ها ممکن است با بثورات پوستی قرمز، درماتیت سبورئیک و عفونت‌های قارچی همراه باشد. البته پوست، مو و ناخن معمولا به یکدیگر مرتبطند. به این معنا که اگر اختلالات پوستی بوجود آید احتمالا فرد با مشکلات دیگری نظیر ریزش مو یا شکنندگی ناخن‌ها نیز مواجه خواهد شد.

علائم کمبود ویتامین در پوست

در این قسمت برخی از مشکلات پوستی را که با کمبود ویتامین‌ها مرتبط هستند به شما معرفی می‌کنیم:

رنگ پریدگی پوست ناشی از کمبود آهن

کاهش اکسی هموگلوبین در پوست موجب رنگ‌پریدگی در پوست می‌شود. کم‌خونی مهم‌ترین علت پریدگی رنگ صورت به شمار می‌آید. کم‌خونی بیش از هر چیز با کمبود آهن مرتبط است. البته کاهش سطح مواد مغذی دیگری مثل زینک (روی)، ویتامین B12، ویتامین B6 و فولات نیز می‌تواند در کم‌خونی نقش داشته و سبب ایجاد رنگ‌پریدگی شود. نخستین چیزی که برای مبارزه با کم‌خونی به شما پیشنهاد می‌شود، قطعا قرص آهن است.

 مشکلات پوستی

تاخیر در ترمیم زخم و کمبود ویتامین C و زینک

اختلال در ترمیم زخم‌های بوجود آمده در بدن ممکن است از علائم کمبود ویتامین در بدن باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود پروتئین، ویتامین C و روی (زینک) ارتباطی مستقیم با تاخیر در ترمیم زخم‌ها دارد. اگر سطح آلبومین سرم کمتر از ۳.۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و و تعداد کل لنفوسیت‌ها کمتر از ۱۵۰۰ بر میلی‌متر مکعب باشد، بدون شک فرد با تاخیر در بهبود زخم مواجه است. در این موارد بهتر است فرد حتما برای خرید قرص زینک اقدام کند و همچنین منابع ویتامین سی را در رژیم غذایی خود افزایش دهد.

ارتباط درماتیت با کمبود ویتامین ها

درماتیت یعنی التهاب پوست. در نتیجه بروز التهاب پوست خشک، متورم و قرمز شده و معمولا خارش نیز دارد. درماتیت ممکن است گاهی با پوسته پوسته شدن پوست نیز خود را نشان دهد. این بیماری انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها درماتیت آتوپیک (اگزما)، درماتیت تماسی و درماتیت سبورئیک هستند. مطالعات نشان می‌دهد که بین ابتلا به بیماری درماتیت و کمبود مواد مغذی در بدن ارتباط وجود دارد. کمبود پروتئین، کمبود اسیدهای چرب ضروری مثل امگا ۳ و همچنین کمبود ویتامین B3 و زینک می‌تواند در بروز بیماری درماتیت نقش داشته باشد. خوشبختانه برای جبران کمبود هر یک از مواد مغذی نامبرده شده می‌توان از مکمل‌های غذایی استفاده کرد. به عنوان مثال کمبود امگا ۳ را با مصرف قرص امگا ۳ به راحتی می‌توان جبران نمود.

درماتیت سبورئیک و کمبود ویتامین B6 و بیوتین

گفتیم که یکی از مهم‌ترین انواع درماتیت، درماتیت سبورئیک است. این بیماری یک بیماری التهابی پوست بوده که سبب پوسته پوسته شدن پوست شده و در نواحی که غدد سباسه چرب وجود دارند، رنگ پوست را سفید متمایل به زرد می‌کند. هر یک از این نشانه‌ها می‌تواند علائم کمبود ویتامین در پوست باشد. بر اساس مطالعات می‌توان گفت که کمبود ویتامین B6، بیوتین و روی با درماتیت سبورئیک در ارتباط مستقیم است.

 مشکلات پوستی

پتشی چیست و با کمبود ویتامین چه ارتباطی دارد ؟

پتشی‌ها لکه‌های کوچک قرمز یا بنفشی هستند که با اندازه ۱ یا ۲ میلی‌متر روی پوست ظاهر می‌شوند. علت بروز پتشی‌ها خونریزی جزئی به دلیل آسیب به عروق خونی مویرگی است. پتشی می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین ب۳ (نیاسین) و همچنین کمبود ویتامین ث در بدن باشد.

هیپرکراتوز فولیکولی

این بیماری یک بیماری پوستی است که با رشد بیش از حد کراتین در فولیکول‌های مو مشخص می‌شود. در نتیجه هیپرکراتوز فولیکولی پاپول‌های فولیکولی قرمز مایل به قهوه‌ای با پلاگ کراتوتیک مرکزی بوجود خواهد آمد. در این عارضه منافذ فولیکول اغلب با یک پلاگ سفید از سبوم بسته می‌شود. کمبود چندین ویتامین می‌تواند منجر به هیپرکراتوز فولیکولی شود؛ از جمله کمبود ویتامین A، B و C. علاوه بر ویتامین‌ها مصرف مکمل‌هایی که حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند نیز ممکن است در برطرف شدن این بیماری تاثیرگذار باشند.

مهم ترین ویتامین های تاثیرگذار در مشکلات پوستی

با مهم‌ترین ویتامین‎‌هایی که در اختلالات پوستی نقش دارند آشنا شوید:

زروسیس و کمبود ویتامین A

زروسیس خشکی غیر طبیعی پوست و غشای مخاطی آن است. این عارضه منجر به پوسته پوسته شدن، خارش و حتی ترک خوردن پوست می‌شود. کمبود ویتامین A و همچنین زینک ممکن است در بیماری زروسیس نقش داشته باشند.

کمبود ویتامین B3 و اختلالات پوستی

نام دیگر ویتامین ب۳ نیاسین است. این ویتامین محلول در آب بوده و در متابولیسم سلولی نقشی بسزا ایفا می‌کند. پلاگر بیماری است که در نتیجه کمبود مزمن نیاسین در بدن روی می‌دهد. مهم‌ترین علائم پلاگر اسهال، درماتیت و زوال عقل است. پلاگر خطرناک بوده و حتی ممکن است به مرگ منجر شود. ضایعات پوستی در پلاگر بیشتر در نواحی که در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند ایجاد می‌شوند. کمبود نیاسین با بسیاری از مشکلات پوستی همراه است.

 مشکلات پوستی

کاهش ویتامین A مساوی با مشکلات پوستی

ویتامین A در نگهداری بافت‌های اپیتلیال نقش مهمی دارد. این ویتامین را در روغن ماهی، زرده تخم مرغ و کره به وفور می‌توانید بیابید. شاید فکر کنید کمبود ویتامین آ فقط سبب مشکلات چشم و بینایی می‌شود؛ در حالی‌که این‌طور نیست. کمبود ویتامین A می‌تواند با افزایش پوسته‌ریزی در پوست و همچنین افزایش چین و چروک‌ها همراه باشد.

کمبود ویتامین C در پوست چه علائمی دارد ؟

ویتامین C یک کوفاکتور در بسیاری از واکنش‌های سنتز کلاژن بوده و در تشکیل کلاژن و اسیدهای آمینه نقشی اساسی دارد. این ویتامین همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است و در کنار بهبود عملکرد سیستم ایمنی در تسریع بهبود زخم‌ها نیز نقش دارد. پوست زبر و خشک، هیپرکراتوز فولیکولی، پتشی و کبودی آسان پوست از علائم پوستی مرتبط با کمبود ویتامین سی در بدن است. دیگر نشانه‌های کمبود این ویتامین شامل ضعف و خستگی، کاهش وزن و عفونت‌های مکرر می‌تواند باشد.

نقش زینک در سلامت پوست

روی (زینک) در بسیاری از واکنش‌های بیوشیمیایی نقش مهمی دارد. سطح پایین این ماده معدنی علاوه بر اینکه در ریزش موها نقش دارد، مشکلات پوستی را نیز بوجود می‌آورد. خشکی پوست، درماتیت سبورئیک و اختلال در بهبود زخم‌ها از مهم‌ترین مشکلات پوستی است که با کمبود زینک در بدن مرتبط است.

سخن پایانی

بسیاری از علائم کمبود ویتامین در پوست خود را نشان می‌دهد. ارتباط بین کمبود مواد مغذی و مشکلات پوستی را در این مطلب برای شما شرح دادیم. با داشتن یک تغذیه مناسب می‌توانید کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی را در بدن خود برطرف کرده و به ارتقاء سلامت بدن خود کمک کنید. ضمنا می‌توانید از مکمل‌های غذایی مثل مولتی ویتامین نیز کمک بگیرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۲۸۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان