//
کدخبر: ۳۹۰۰۴ //

تدابیر ضروری طب سنتی برای «داوطلبان کنکور»

در این مطلب تدابیر و پرهیزهایی برای داوطلبان کنکور سراسری بر اساس آموزه‌های طب سنتی و ایرانی ـ اسلامی آمده است.

تدابیر ضروری طب سنتی برای «داوطلبان کنکور»
به گزارش فرتاک نیوز،

ایام آزمون سراسری دانشگاهها و امتحان، مصاحبه علمی و...، تمهیدات مختلفی برای آرامش فرد و محیط خانواده باید اتخاذ کرد، یکی از عرصه‌هایی که باید به آن توجه کرد «تغذیه» است.

غذای مناسب برای فرد می‌تواند اسباب «آرامش روحی»، «سلامت جسمی» و حتی «تیزهوشی» را مهیا سازد؛ می‌دانیم که تیزهوشی و «کندذهنی»، دو مرحله دارد، یک مرحله «جبلی»، «ذاتی» و «ماندگار» است و یک مرحله «آنی» و «موقتی» حتی کسانی که تیزهوش فوق‌العاده هستند اگر غذای ناگوار و نامناسب میل کنند، مثلاً «ماست»، «دوغ»، «سرکه»، «پنیر» و... مصرف کنند، دچار «کند ذهنی مقطعی» می‌شوند.

حتماً این جملات حکمت‌آمیز و ضرب‌المثلها را شنیده اید که «اگر ترشی نخوری، یه چیزی می‌شی» یا «اگر پنیر بخوری، خنگ می‌شی» همچنین باید از رفتارهایی که آرامش روح و جسم شما را برهم می‌زند، بپرهیزید.

حال با این مقدمه چند پیشنهاد مناسب سلبی و ایجابی را معرفی و توصیه می‌کنیم، 24 ساعت و لااقل شام و صبحانه قبل از آزمون کنکور رعایت کنید.

 

الف: پرهیزهای قبل از آزمون

1 - غذاها و میوه‌های سردمزاج، سودازا و بلغم‌زا نخورید مانند ماست، پنیر، دوغ، کشک، هندوانه، خیار، کاهو، گوجه فرنگی، گوشت گوساله، مرغ، سوسیس، کالباس، سالاد الویه، غذاهای یخ‌زده (فریزری) و ...

 

2- غذاهای زودپخت(فست فود) نخورید.

 

3- اگر از بیرون منزل غذا تهیه می‌کنید حتماً به کیفیت آن اطمینان داشته باشید تا تولید مسمومیت نداشته باشد.

 

4- کنسرو و کمپوت، آب میوه‌های صنعتی (به دلیل وجود فراوان بنزوات سدیوم)

 

5- نوشیدنی‌های سرد نخورید مانند آب زرشک، آب پرتقال، آب انار(ترش).

 

6- نوشیدنیهای گازدار نخورید.

 

7- پای کولر و در مسیر باد سرد نخوابید.

 

8- لباس و رختخواب راحت داشته باشید؛ از خوابیدن در تشک‌های صنعتی که بدن در آن فرو می‌رود و احتمال بروز کمر درد هست، بپرهیزید همچنین در معرض مواد آلرژی‌زا یا موادی که به آن حساسیت دارید، نخوابید مانند پر، کُرک، برخی بوها و عطرهایی که به شما آزار می‌دهند.

 

9- از خوشبوکننده‌های سرد‌مزاج مثل ادکلنها بپرهیزید مگر ادکلنهایی که بارها آزموده‌اید و می‌دانید به شما آرامش می‌دهد.

 

10- در معرض دودهای آسیب‌زا  که ریه را آزار دهد یا سردرد ایجاد کند، نباشید.

 

11- ورزش و کار سنگین و خسته‌کننده مانند کوه‌پیمایی صعب‌العبور، کُشتی، ورزشهای رزمی سخت و ... نداشته باشید.

 

12- اگر متأهل هستید و بدن شما در معاشرت، دچار افت شدید قوای جسمی و ذهنی می‌شود، باید کمی پرهیز داشته باشید.

 

ب: تمهیدات ایجابی

1- صبح را با نماز و یاد خداوند متعال، به عنوان مبدأ هدیه بخش همه کمالات اعم از علم و معرفت و آرامش آغاز کنید و برای توفیق خودتان دعا کنید و حداقل چند آیه قرآن بخوانید؛ بهترین سوره‌ها حمد و توحید است به ویژه از آثار حمد، اطمینان از به موقع رسیدن به جلسه آزمون است همچنین بهترین ذکرها «لااله الا الله» و «صلوات بر حضرت محمد و خاندان مطهرش» است همچنین بهتر است به جای موسیقیهای پرضرب و نیز اندوهگین، قرآنی با صوت آرام، گوش بدهید حتی موسیقیهای سنتی هم عموماً اندوه‌افزا و سودازا هستند و از نشاط لازم ذهن برای جلسه آزمون می‌کاهند.  

 

2- غذاها و میوه‌های گرم‌مزاج، توانبخش و روح‌افزا بخورید مانند شیر و خامه محلی و ارگانیک، سیب(شیرین)، انار(شیرین)، گلابی، زردآلو، قیسی، کلم، گوشت گوسفند، کبوتر و بلدرچین و تخم آنها و ...

 

3- غذاهای حکیمانه و ایرانی بخورید مانند حلیم، کله‌پاچه (هشدار: سیرابی سرد است)، حلوا، کاچی، تاسو (غذای کرمانیها)، شیرین‌پلو (غذای کرمانشاهی) فسنجان، فسنجان بادام(غذای دامغانیها؛ نصف بادام، نصف گردو)، آبگوشت (نخود آن خیس خورده باشد تا نفاخ و بادافزا نباشد) و... همچنین هُمُس (حُمُص) و فلافل از غذاهای لبنانی که با نخود تهیه می‌شود، گرم‌مزاج هستند.

 

4-عصرانه روز قبل نخودآب (نخود پخته در آب+ ادویه+ روغن زیتون، یا کنجد) میل کنید.

 

5-  اگر شام غذای پرچرب خوردید، برای پرهیز از تشنگی مفرط، کمی خوراکی تُرش و ملس، میل کنید تا در جلسه آزمون مدام مجبور نباشید، آب بنوشید.

 

6- بهترین توصیه برای صبحانه ترکیبی از «عسل» یا «شیره انگور یا خرما» با «ارده» یا «خامه محلی» است.  

 

7- صبح دمجوشهای آرامش‌بخش میل کنید؛ بهترین آنها گل گاوزبان است، پیشنهادهای دیگر دمجوش به‌لیمو، به سیب، به دارچین، سیب دارچین

 

8- اگر صبح شیر محلی در دسترس نداشید، شیرهای پاستوریزه را با «خرما» و «گلاب» میل کنید تا سردی آن گرفته شود.

 

9- سحرگاه دوش ولرم بلگیرید و در پایان، پاهای خود را با آب سرد بشوئید.

 

10- از خوشبوکننده‌های گرم‌مزاج مثل  گل محمدی، یاس، نرگس استفاده کنید مگر آنکه بارها آزموده‌اید و می‌دانید مثلاً به دلیل گرمای سر، از عطر گل محمدی آزار می‌بینید؛ برای سرد‌مزاجان عطرهای بسیار گرم مثل مُشک و عنبر نیز توصیه می‌شود اما اگر تاکنون این بوها را تجربه نکرده‌اید، برای جلسه امتحان، تجربه نکنید زیرا گرمای زیاد آن برای برخی افراد موجب سردرد می‌شود.

 

11- اگر مشکل ریوی و تنفسی ندارید در معرض دودهای آرام‌بخش و روح‌افزا قرار بگیرید؛ بهترین آنها اسپند و عود، است همچنین ترکیبی از «اسپند، عود، کُندر، گُلپر)

 

12- عصر یا شامگاه روز قبل یا سحرگاه روز آزمون، ورزش ملایم داشته باشید مانند پیاده‌روی یا شنا یا یک فوتبال یا والیبال سبُک.

 

13- صبح روز آزمون، حدود 20 دقیقه کتف‌ها و سر را ماساژ بدهید یا با یک بُرس مناسب حدود 20 دقیقه بُرس بکشید؛ این کار موجب افزایش گردش خون در اطراف مغز و نیز دفع رسوبات احتمالی از روی پوست سر و در نتیجه دفع بهتر بُخارات مضر از مغر شده و همه اینها، کارکرد مغز را افزایش می‌دهد.

 

14-اگر متأهل و دموی‌مزاج و دارای فشار خون گرم هستد، معاشرت با همسر موجب آرامش قلب و اعصاب شما می‌شود.

 

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۰۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان