//
کدخبر: ۳۸۳۷۵۳ //

راه های ترک مواد مخدر برای مبتلایان به کبد چرب چیست؟

آیا ترک اعتیاد با کبد چرب میسر است؟ چه راه هایی دارد؟ عوارض آن چیست؟ در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است

راه های ترک مواد مخدر برای مبتلایان به کبد چرب چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

در طی سالیان اخیر شاهد افزایش چشمگیر تعداد معتادان در کشورمان بوده‌ایم و برطبق آمارهای به دست آمده، تعداد دو میلیون و ۸۰۰ هزار ایرانی اعتیاد دارند که این آمار در مقایسه با سایر کشورهای جهان، بالاترین نرخ اعتیاد در یک کشور به حساب می‌آید.

به علاوه در کنار این آمار نگران‌کننده خبر خوب این است که امروزه به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌های متنوعی برای درمان سوء مصرف مواد مخدر پیش روی مبتلایان به این بیماری مزمن وجود دارد که با استفاده از هر کدام از آن‌ها می‌توانند بیماری خود را درمان کنند. 

به عنوان مثال یکی از روش‌های درمانی سوء مصرف مواد مخدر مصرف متادون است. البته به طور معمول در صورتی به افراد مبتلا به این بیماری مزمن، مصرف متادون توصیه می‌شود که این افراد به ماده مخدری به نام هروئین اعتیاد داشته که از متادون به عنوان یک داروی مهارکننده برای درمان اعتیاد خود به این ماده مخدر استفاده می‌کنند. برای ترک این ماده مخدر می توانید به مرکز ترک متادون مراجعه نمایید.

درواقع اگر به طور خلاصه بخواهیم بگوییم، متادون یک شبه داروی مخدر صنعتی و آزمایشگاهی است که اغلب برای درمان اعتیاد به مواد مخدری مانند هروئین، مورفین و کدئین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته به مانند سایر داروها این شبه داروی مخدر صنعتی و آزمایشگاهی نیز عوارض جانبی مخصوص به خود را دارد و اگر فردی که سابقه بیماری‌هایی مانند کبد چرب را داشته باشد، مصرف این شبه داروی مخدر در بلندمدت می‌تواند مشکلاتی برای او ایجاد کند.

بنابراین ما در این مقاله قصد داریم تا در ابتدا درمان اعتیاد به مواد مخدر با مصرف متادون را مورد بررسی قرار دهیم و سپس به این موضوع بپردازیم که راه های ترک مواد مخدر برای مبتلایان به کبد چرب چیست و اگر این افراد تاکنون از این شبه داروی مخدر برای درمان اعتیاد خود استفاده کردند، بهترین روش ترک مصرف متادون برای آن‌ها چیست. پس تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

لازم است پیش از آنکه به موضوع ترک مواد مخدر با استفاده از این شبه داروی مخدر بپردازیم، در خصوص چیستی و تاریخچه متادون توضیحاتی به شما عزیزان ارائه کنیم تا هرچه بیشتر با این شبه داروی مخدر آشنا بشوید و همچنین اطلاعات بیشتری در ارتباط با مصرف آن برای درمان اعتیاد به مواد مخدر افیونی کسب کنید.

متادون چیست و چه زمانی برای اولین بار از آن برای درمان اعتیاد استفاده شد؟

پس از پایان جنگ جهانی دوم و سال ۱۹۳۷ میلادی، یک پزشک آلمانی متادون را به عنوان یک شبه داروی مخدر صنعتی و آزمایشگاهی برای درمان و مهار اعتیاد افراد به هروئین و مواد مخدر افیونی کشف کرد. در ابتدا در دهه ۱۹۶۰ میلادی از این شبه داروی مخدر برای درمان اعتیاد به تریاک استفاده می‌شد.

درواقع با مصرف این شبه داروی مخدر میزان تقاضای و تمایل افراد به مصرف تریاک کاهش پیدا می‌کرد و در مواردی حتی مصرف آن موجب ازبین رفتن کامل این حس تقاضا و تمایل در بدن برخی افراد می‌شد. مقدار مصرف شربت این شبه داروی مخدر برای بزرگسالان به عنوان یک داروی ضددرد ۵ تا ۲۰ میلی‌گرم است و در قالب قرص یا آمپول ۵/۲ تا ۱۰ میلی‌گرم از آن باید هر چهار یا هشت ساعت به بدن فرد تزریق شود.

از جمله رایج‌ترین عوارض جانبی متادون، درست به مانند سایر مخدرهای اپیوئیدی می‌توان به ایجادی وابستگی اشاره کرد. اما مصرف این شبه داروی مخدر در بلندمدت می‌تواند مشکلات دیگری مانند توهم، اختلالات روانی، پوسیدگی دندان‌ها و حساسیت‌های پوستی برای فرد ایجاد کند.

استفاده از متادون برای درمان اعتیاد به مواد مخدر

همان‌طور که در متن بالا به آن اشاره کردیم، متادون یک شبه داروی مخدر صنعتی و آزمایشگاهی که اغلب به عنوان دارویی مهارکننده برای درمان اعتیاد به مواد مخدر افیونی و تریاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته به این نکته بسیار مهم نیز توجه داشته باشید که حتما طبق دستور یک پزشک متخصص از این شبه داروی مخدر برای درمان اعتیاد خود استفاده کنید. چرا که مصرف خودسرانه و بیش از اندازه آن اعتیادآور بوده و مصرف آن به جای هر ماده مخدری هرگز به معنی روشی برای درمان اعتیاد به آن ماده مخدر نیست.

به عنوان مثال پزشکان و متخصصان مصرف متادون را به افرادی توصیه می‌کنند که به طور معمول به دنبال روشی برای درمان اعتیاد خود به تریاک هستند. چون در ارتباط با ترک تریاک، مصرف متادون می‌تواند به کاهش و کنترل علائم اعتیاد به تریاک کمک کند.

به علاوه پزشکان مصرف متادون برای ترک تریاک را یک با در روز مناسب می‌دانند؛ اما ممکن است در مواردی که فرد اعتیاد طولانی مدت و با دوز مصرفی بالایی داشته باشد، پزشک طبق صلاح دید خود تعداد مصرف متادون را برای آن فرد افزایش دهد.

images_1674480144

عوارض مصرف متادون بر کبد

تا اینجای نوشتار به این موضوع اشاره کردیم که چرا برای درمان اعتیاد به مواد مخدر از شبه داروی مخدری به نام متادون استفاده می‌شد. اما در ادامه قصد داریم عوارض مصرف این شبه داروی مخدر را روی اعضای بدن به ویژه کبد مورد بررسی قرار دهیم.

از آنجایی که متادون یک شبه دارو است، افراد بسیاری نگران این موضوع هستند تا مبادا مصرف متادون مشکلات کبدی برای آن‌ها ایجاد کند. به علاوه متادون زمانی در بدن ما اثر می‌کند که وارد کبد شده و درواقع کبد ما محلی است که متابولیسم متادون در آن انجام می‌شود.

البته خبر خوب این است که شما می‌توانید با انجام تست‌هایی به فواصل زمانی سه، شش و دوازده ماهه، وضعیت سلامت کبد خود را ارزیابی کنید و با انجام چنین کاری متوجه شوید که تا چه اندازه این عضو حیاتی بدن شما می‌تواند در برابر اثرات درمانی متادون از خود مقاومت نشان دهد.

درواقع با انجام چنین تست‌هایی مشخص می‌شود که کبد شما تا چه اندازه می‌تواند دوز متادون ورودی را تحمل کند و همچنین متوجه شوید که تا چه مدت می‌توانید از متادون برای درمان اعتیاد خود به مواد مخدر استفاده کنید.

ضمنا پارامترهای مختلفی در بروز بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب موثر هستند؛ اما از جمله مهم‌ترین آن‌ها که جز شایع‌ترین پارامترهای بروز کبد چرب به حساب می‌آیند می‌توان به پارامترهایی مانند استفاده از مواد هورمونی مختلف، مصرف داروهای کورتون دار، استعمال دخانیات، چاقی و نوشیدن مشروبات الکی اشاره کرد.

از این رو نمی‌توان به طور قطع نتیجه گرفت که مصرف متادون نقش بسزایی در بروز بیماری کبد چرب ندارد؛ اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند زمینه را برای بروز چنین مشکلاتی کاملا فراهم کند.

راه های ترک مواد مخدر برای مبتلایان به کبد چرب

حال که با عوارض جانبی و مشکلات ناشی از مصرف متادون برای ترک اعتیاد به مواد مخدر آشنا شدیم، بهتر است همین حالا در صورت استفاده از این شبه داروی مخدر برای درمان اعتیاد خود، سریعا برای ترک متادون اقدام کنید.

به طور معمول روند درمانی ترک متادون چیزی در حدود ۵ الی ۷ هفته طول می‌کشد و در ابتدا فرد بیمار دوز مصرفی روزانه خود را به ۳۰ میلی‌گرم در روز می‌رساند و سپس بعد از گذشت مدت زمانی مشخص، این مقدار را به چیزی درحدود ۵ میلی‌گرم در هفته می‌رساند.

بنابراین باتوجه به موارد گفته شده، در صورت ابتلا به بیماری کبد چرب، به دنبال روشی مناسب برای درمان اعتیاد خود به مواد مخدر هستید، مراجعه به کلینیک‌های درمانی مجهز و پیشرفته می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم که مصرف خودسرانه‌ی متادون برای درمان اعتیاد به مواد مخدر ممکن است در بلندمدت مشکلاتی برای شما ایجاد کند که جبران آن‌ها کار چندان آسانی نخواهد بود؛ بنابراین خوب است پیش از آنکه اقدام به مصرف این شبه داروی مخدر کنید، حتما در خصوص آن با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۳۷۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان