//
کدخبر: ۳۸۰۱۳۳ //

این علامت های هشدار دهنده در بدن را جدی بگیرید

ترک خوردگیِ لب‌ها تقریبا با سردی هوا بیشتر می‌شود؛ اما می‌تواند نشانه‌ای از شیلیت اکتینیک یا همان بیماری پوستی پیش سرطانی که در آن لب‌ها خشک و ترک خورده به نظر می‌رسند، هم باشد.

این علامت های هشدار دهنده در بدن را جدی بگیرید
به گزارش فرتاک نیوز،

باورتان می‌شود که برخی از تغییرات کوچک در بدن، نشانه یک مشکل جدی در سلامتی باشند؟ توجه به تک‌تک تغییراتی که در بدن شما اتفاق می‌افتد سخت است، اما مواردی در این قسمت هست که باید آنها را جدی بگیرید.

جوشی که از بین نمی‌رود

مراقب جوش‌هایی که خوب نمی‌شوند، باشید. این نوع جوش‌ها در نهایت به یک کارسینوم سلول بازال تبدیل می‌شود که شایع‌ترین شکل سرطان پوست است. روش درمان آن هم جراحی موس یک راه حل آسان با کم‌ترین احتمال برگشت است.

زخم فلس مانند برگشت‌پذیر

در طول ماه‌های زمستان، تجربه داشتن پوست خشک و پوسته پوسته غیرعادی نیست؛ اما بهتر است مراقب لکه‌های فلس داری که از بین نمی‌روند یا دوباره عود می‌کنند، باشید. با اینکه گاهی اوقات ممکن است این عارضه همان اگزما باشد، اما احتمال این که کراتوز اکتینیک هم باشد؛ وجود دارد.

این‌ها ضایعات پیش سرطانی هستند که بر اثر آسیب اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) ایجاد می‌شوند و اغلب به صورت لکه‌های خشن پوست در نواحی در معرض آفتاب مثل صورت، پوست سر، لب‌ها و پشت دست‌ها مشاهده می‌شوند.

معمولا توصیه می‌شود همیشه از لوسیون SPF دار استفاده کنید تا از هر نوع آسیب ناشی از نور خورشید جلوگیری کرده و این ضایعات قبل از تبدیل شدن به موارد جدی‌تر درمان شود.

خطوط قرمز روی ناخن‌ها

بسیاری از افراد نمی‌دانند که ناخن‌ها می‌تواند چیزهای زیادی در مورد سلامتشان فاش کند. یکی از مواردی که باید بررسی شود؛ خط قرمز روی یک یا چند ناخن شما است. این خطِ قرمز معمولا بی‌خطر است و فقط می‌تواند به معنای نازک شدن ناخن باشد؛ اما در برخی موارد ممکن است معنای دیگری داشته باشد.

اگر این خطوط قرمز روی انگشتان دیگر هم مشاهده شود، ممکن است ناشی از التهاب ریشه ناخن بر اثر بیماری‌های مختلفی مثل پسوریازیس یا لیکن پلان باشد. اگر فقط یک ناخن تحت تأثیر قرار بگیرد، این خط قرمز شاید به دلیل رشد خوش‌خیم برخی مواردی از جمله لیپوما (تومور چربی)، فیبروم یا زگیل در ناخن ایجاد شود. اگر تغییری در خط مثل پهن شدن به وجود آمد، آن را به پزشک نشان دهید.

لب‌های خشکیده و ترک خورده

ترک خوردگیِ لب‌ها تقریبا با سردی هوا بیشتر می‌شود؛ اما می‌تواند نشانه‌ای از شیلیت اکتینیک یا همان بیماری پوستی پیش سرطانی که در آن لب‌ها خشک و ترک خورده به نظر می‌رسند، هم باشد.

وقتی چنین آسیب‌هایی که ناشی از نور خورشید هستند به ‌موقع شناسایی شود، روند تغییر لب‌ها را می‌توان با استفاده منظم از کرم‌های ضد آفتاب و محافظت در برابر آفتاب معکوس کرد. مهمتر از همه، شیلیت اکتینیک درمان نشده ممکن است به کارسینوم سلول سنگ‌فرشی لب تبدیل شود. افرادی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند و هر ضایعه یا خون‌ریزی روی لب‌ها دارند، لازم است که توسط پزشک معاینه شوند.

تغییر در وضعیت کک و مک‌ها

لک و کک و مک با افزایش سن تغییر می‌کنند، اما بررسی اینکه آیا لک روی صورت شما به مرحله خطرناک‌تر رسیده یا خیر؛ مهم است. عدم تقارن، بی‌نظمی مرزی، تغییر رنگ (مثل قهوه‌ای، سیاه، سبز، آبی، قرمز)، تغییر قطر (بیشتر از ۶ میلی‌متر شدن) و هر گونه تحول؛ به شما و پزشکتان در مورد ضایعات پوستی نگران کننده‌تر مثل سرطان پوست ملانوم هشدار می‌دهند.

نازک شدن ابروها

با افزایشِ سن، افراد ریزش موی طبیعی را تجربه می‌کنند، اما مراقب نازک شدن ابروها باشید. این می‌تواند نشانه کم ‌کاری تیروئید باشد و برای انجام آزمایش‌های آزمایشگاهی لازم است که به پزشک مراجعه کنید. اگر ریزش مو ناشی از بیماری تیروئید باشد، درمان آن بیماری زمینه‌ای ضروری است و از دارو و جراحی گرفته تا تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل‌های گیاهی را شامل می‌شود.

ضخیم و تیره شدن پوست در چین و چروک‌های بدن

اختلالی به نام آکانتوز نیگریکانس با تیره شدن چین‌های پوست زیر بغل، کشاله ران یا گردن مشخص می‌شود. این تغییر ظریف ممکن است نشانه‌ای از مقاومت بدن به انسولین باشد که باید در اسرع وقت توسط پزشک بررسی شود. کودکانی که این مشکل را تجربه می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

لکه‌های سفید روی ناخن

معمولا این مورد جای نگرانی ندارد و ناشی از ضربه به کوتیکول است اما در برخی موارد ممکن است نیاز باشد که بررسی بیشتری انجام شود. برخی از بیماران ممکن است شاهد تغییرات گسترده‌تری در ناخن که به رنگ پریدگی شناخته می‌شود، باشند. در چنین مواردی بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبد یا کمبود پروتئین و ویتامین باید توسط پزشک مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۰۱۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان