//
کدخبر: ۳۷۶۰۱۳ //

۸+۱ قانون برای دعواهای زن و شوهری/ آگاهانه دعوا کنید تا زندگی مشترکتان ادامه‌دار باشد

حتی در یک زندگی عاشقانه هم می‌توانید با هم دعوا کنید؛ به شرطی که به قانون‌های آن پایبند باشید. دعوا در هر رابطه معنی‌دار؛ اجتناب ناپذیر است و هیچ زوجی، زندگی را دقیقاً به یک شکل پردازش نمی‌کند. بنابراین؛ به هر دلیلی، زوج‌ها می‌توانند گهگاه (یا اغلب) با اختلاف نظر مواجه شوند، که این اتفاق می‌تواند به سرعت به دعوا تبدیل شود.

 8+1 قانون برای دعواهای زن و شوهری/ آگاهانه دعوا کنید تا زندگی مشترکتان ادامه‌دار باشد
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر فکر می‌کنید در یک زندگی عاشقانه جایی برای بحث و دعوا وجود ندارد، سخت در اشتباهید. اختلاف نظر حتی بین زوج‌های عاشق هم وجود دارد. اما به جای اینکه مشاجره را یک چیز بد بدانید، به یان فکر کنید که می تواند کلید خوشبختی شما باشد.کارشناسان معتقدند که دعوا در یک رابطه می‌تواند؛ به شما فرصتی برای یادگیری بیشتر در مورد شریک زندگی‌تان را بدهد. شما اجازه دارید در مورد اختلاف‌نظر‌ها و اشتباهات با همسرتان بحث کنید و تا رسیدن به نتیجه، این گفت‌وگوها را ادامه دهید. تنها کافی است قانون‌های یک دعوای زن و شوهری را بشناسید و به آنها پایبند باشید.

زن و شوهر دعوا کنند ابلهان باور کنند

اگر زوجی بگویند که هرگز در زندگی مشترک خود دعوا نکرده است، باید نگران آن زندگی شد. برای اینکه دعوا کردن در زندگی بسیار طبیعی است و به شما هشدارهای کوچکی را برای ترمیم رابطه می‌دهد. به قول مادربزرگ‌ها که می‌گویند: «زن و شوهر دعوا کنند ابلهان باور کنند» برای اینکه خیلی از دعواها منجر به شناخت بیشتر بین آنها و نزدیک شدن می‌شود. هر یک از ما از یک خانواده با تربیت جداگانه آمده‌ایم؛ پس دعواها بسیار عادی به نظر می‌رسد. در واقع این دعواها کلیدی برای بازگشایی درهای دیگر است.

قانون اول

حسی که درونتان در حال جوشیدن است؛ را پیدا کنید

ناراحتید یا خشمگین یا تنها برای انتقام گرفتن بحث را به راه می‌اندازید؟ قبل از وارد شدن به چنین گفت‌وگویی، از احساسات‌تان باخبر شوید و سعی کنید دلیل پیدا شدن‌شان را هم بفهمید. اگر هم نتوانید دلیلی برای چنین حسی پیدا کنید، ممکن است پای نوسانات هورمونی، خستگی‌کاری یا مشکلات قدیمی که برای حل کردن‌شان تلاش نکرده‌اید در میان باشد. پس تا مطمئن نشده‌اید که یک موضوع خاص ناراحت‌تان کرده یا نه، با همسرتان در موردش وارد بحث نشوید.

قانون دوم

به دنبال حل مشکل باشید نه مقصر آن

موضوع از کجا شروع شده؟ دلیل اصلی ناراحتی و خشم‌تان چیست و چرا می‌خواهید دعوا کنید؟ قبل از بیان حتی یک جمله، جواب این سؤال‌ها را پیدا کنید و بعد اگر گمان می‌کنید که باید در مورد موضوع با هم بحث کنید، این کار را انجام دهید. بزرگ‌ترین اشتباهی که می‌توانید انجام دهید، نشانه گرفتن همدیگر در زمان دعواست. یادتان نرود که موضوع بحث چیست و با به رخ کشیدن اشتباهات و ناتوانی‌های همسرتان، او را به موضوع دعوا بدل نکنید و به مشکل فعلی، یک مشکل دیگر اضافه نکنید.

قانون سوم

اول از همه؛ حرف های او را بشنوید

دکتر گری چپمن، مشاور ازدواج، سخنران و نویسنده مجموعه 5 زبان عشق، می‌گوید: یادتان نرود که در زندگی مشترک، شما و همسرتان در یک گروه هستید. پس هنگامی که او از یک موضوع گلایه می‌کند یا مشکلی را مطرح می‌کند، فورا حاضرجوابی نکنید و با گفتن مشکل بزرگ‌تری، از او سبقت نگیرید. در جریان یک بحث دوستانه، به حرف‌ها، اعتراض‌ها و حتی گلایه‌های طرف مقابل‌تان خوب گوش دهید و از او هم بخواهید که به حرف‌های شما بدون قطع کردن‌شان گوش کند.

نکته مهم: حرف یکدیگر را قطع نکنید؛ یک اقدامی که می‌تواند چوب خشک را به شعله دعوا تبدیل کند، قطع کردن حرف یکدیگر است. برای جلوگیری از این امر، چپمن پیشنهاد می کند که در ابتدای گفتگو، هر دو طرف باید در مورد یک محدودیت زمانی توافق کنند که هر فرد افکار و احساسات خود را به اشتراک بگذارد. تعیین مرزهای زمانی به شما کمک می‌کند تا روی گوش دادن تمرکز کنید، زیرا می‌دانید نوبت صحبت کردن شما چه زمانی فرا می‌رسد، و مجبور نیستید برای بیان نقطه‌ای در جریان به ظاهر همیشگی طرف مقابل صحبت کنید.

قانون چهارم

پای نفر سوم را وسط نکشید

یادتان نرود که تمام زندگی همان لحظه دعوا نیست؛ پس فکر بعد را هم بکنید. مراقب لحن و صدای‌تان باشید. هرچه شما بیشتر فریاد بزنید، همسرتان کمتر پیام شما را درک می‌کند و کمتر به شما حق می‌دهد. یادتان نرود که این بحث تنها بین شما و همسرتان هست؛ پس با فریاد‌های‌تان آن را از خانه بیرون نبرید و دیگران را شریک این ماجرا نکنید. دعوای زناشویی اتفاقی است که در همه خانه‌ها می‌افتد اما اگر نمی‌خواهید زندگی‌تان را ویران کند، آن را از خانه‌تان بیرون نبرید و با فرد دیگری آن را مطرح نکنید. حتی اگر موضوعی در میان جمع، در خیابان و در وقت کار شما را آزار می‌دهد، در حضور دیگران برای حل کردنش تلاش نکنید.

قانون پنجم

حالت دفاعی به خود نگیرید

چرا دعوا می‌کنید؟ برای خالی کردن خشم‌تان یا برای حل کردن مشکل؟ اگر هدف شما واقعا حل کردن مشکل است، پس این حالت دفاعی را کنار بگذارید و تنها در مورد موضوع گفت‌وگو کنید. وقتی که همسرتان اشتیاق شما برای حل مسئله را ببیند، او هم سپر دفاعی‌اش را کنار می‌گذارد و می‌پذیرد که کجای کار مقصر است و در چه زمینه‌های می‌تواند به حل مشکل کمک کند.

قانون ششم     

از کلماتی مانند همیشه و هرگز استفاده نکنید

اگر بحث شما در مورد اشتباهی است که همسرتان انجام داده است، هرگز اشتباهات گذشته‌اش را وارد بحث نکنید. قید‌هایی مثل «همیشه» و «هرگز» بار عاطفی بالایی دارند؛ پس هنگام به کار بردن‌شان مراقب باشید. گذشته از قید‌ها، بی‌توجه به معنای هیچ کلمه‌ای، آن را به کار نبرید و تصوری در ذهن همسرتان ایجاد نکنید که بعد از دعوا هم گریبان‌تان را بگیرد. یادتان نرود که بعضی کلمه‌ها به سادگی از ذهن پاک نمی‌شود. پس مراقب حریمی که میان‌تان است باشید.

قانون هفتم

بی موقع دعوا نکنید

زمان مناسب، یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند موفقیت یا شکست یک بحث را تضمین کند. اگر می‌خواهید از بحث کردن با همسرتان نتیجه بگیرید، در هر زمانی موضوع را به میان نیاورید.

قانون هشتم

لحن، کلمات و میزان صدای شما شروع کننده دعوا است

استیون دزیدزیچ، مربی رسمی روابط، و بنیانگذار اپلیکیشن مشاوره ازدواج لاستینگ، می‌گوید: نحوه شروع مکالمات تا حد زیادی بر نحوه بازگشایی آنها تأثیر می‌گذارد. به گفته ژیدزیچ، راهی که شروع می‌کنید دارای سه بخش است: لحن شما، کلمات واقعی که می‌گویید و میزان صدای شما. اگر هر یک از آن‌ها خشن باشد، احتمالاً گفتگو از آنجا به دعوا کشیده می‌شود.

پس اگر می‌خواهید از همسرتان انتقاد کنید یا احساس می‌کنید که باید مشکلی را حل کنید، باید با یک شروع خوب وارد بحث شوید. نخستین کلمات همیشه مهم‌ترین کلمات هستند؛ پس در قدم اول به جای اینکه بگویید «وقتی تو...» یا «چرا تو...»، از عبارت‌هایی مثل «من احساس می‌کنم...» استفاده کنید. اگر در همان ابتدای کار با او مثل یک فرد بی‌مسئولیت برخورد کنید، او هم برای اثبات بی‌گناهی‌اش از راه‌هایی وارد می‌شود که هیچ نتیجه‌ خوبی را به‌دنبال نخواهد داشت.

قانون نهم

همسرتان را بیشتر بشناسید

درست است که شما برای رسیدن به یک نتیجه خاص، با همسرتان بحث می‌کنید، اما این اتفاق می‌تواند شما را چند قدم به همسرتان نزدیک‌تر کند. شما در جریان بحث‌های زناشویی، می‌توانید او را بیشتر بشناسید و بدانید که چه نقاط ضعف و قوتی دارد. یک بحث زناشویی شما را از حساسیت‌های همسرتان باخبر می‌کند و به شما یاد می‌دهد که از این به بعد چطور باید زندگی کنید تا کمتر مجبور به بحث کردن با همسرتان شوید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۶۰۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان