//
کدخبر: ۳۷۳۹۷۶ //

آمار قربانیان آنفلوآنزا در ایران؛ ۳۱ نفر جان باختند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از فوت ۳۱ نفر بر اثر آنفلوانزا تا به امروز در سال جاری خبر داد.

آمار قربانیان آنفلوآنزا در ایران؛ ۳۱ نفر جان باختند
به گزارش فرتاک نیوز،

شهنام عرشی امروز در نشست خبری در وزارت بهداشت درباره وضعیت کرونا اظهار کرد: احتمال می‌دهیم در تمام دنیا پیک کرونا در اواخر پاییز و اوایل زمستان رخ بدهد اما اگر تغییر خاصی ایجاد نشود این موج خیلی شدید نخواهد بود.

وی افزود: عموماً حدود یک ماه بعد از اروپا گونه‌های جدید جهش‌یافته وارد کشور ما می‌شود و بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم واکسیناسیون را انجام داده و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: هنوز زیرسویه B.Q۱.۱ وارد کشور ما نشده است. به نظر می‌رسد در اوایل زمستان و اواخر پاییز در کشور افزایش موارد ابتلا به کرونا را احتمالاً با سویه‌های جدید کرونا داشته باشیم البته تمام مجامع بین‌المللی ذکر می‌کنند که پیش‌بینی‌ها در این ایام غیردقیق‌تر می‌شود زیرا روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی روزانه تغییر می‌کند.

وی گفت: حدود ۱۵۵ میلیون دوز واکسن کرونا در ایام شیوع این بیماری تزریق شده و در گروه سنی بالای ۱۲ سال بیش از ۹۰ درصد واکسیناسیون انجام شده و این از دلایل کنترل کرونا در کشور ما بوده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: درخصوص احتمال بروز موج جدید نیز اگر از ماسک استفاده شود و نکات بهداشتی رعایت شود مرگ و میر ناشی از کرونا زیاد نخواهد بود.

وی با بیان اینکه بیماری‌های واگیر مرز نمی‌شناسد، یادآور شد: ۷۵ درصد بار بیماری‌ها را بیماری‌های غیرواگیر تشکیل می‌دادند اما همه گیری کرونا نشان داد یک ویروس با تغیبرات در مدت کم چقدر می‌تواند تمام دنیا را تحت تاثیر قرار دهد.

عرشی درباره روند شیوع آنفلوانزا در کشور بیان کرد: ما در طول سال بین هزار تا دو هزار نمونه از سراسر کشور جمع‌آوری و آزمایش می‌کنیم تا متوجه شویم چند مورد آنفلوانزا در کشور وجود دارد و چه سویه‌ای در کشور شیوع پیدا کرده است. تا این لحظه اتفاق غیرمترقبه‌ای در زمینه شیوع آنفلوانزا نسبت به ۱۰ سال گذشته رخ نداده است.

وی با بیان این‌که از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۱ مورد فوتی آنفلوانزا داشته‌ایم؛ خاطرنشان کرد: ما هر سال پیک آنفلوانزا را داریم و وقتی موج آنفلوانزا رخ می‌دهد ۴۰ درصد افراد مبتلا به علائم سرماخوردگی شدید را موارد آنفلوانزا تشکیل می‌دهد. در سال جاری فقط یک مورد مرگ در افراد زیر ۵ سال داشته‌ایم.

وی درباره مرگ و میرهای ناشی از آنفلوآنزا در سال جاری، بیان کرد: مرگ و میر زیر ۱۰ سال ۶ نفر، بین ۱۰ تا ۲۰ سال دو نفر، بین ۲۰ تا ۳۰ سال سه نفر، بین ۳۰ تا ۴۰ سال ۴ نفر، بین ۴۰ تا ۵۰ سال ۳ نفر، بین ۵۰ تا ۶۰ سال ۵ نفر، بین ۶۰ تا ۷۰ سال یک نفر و بالای ۷۰ سال ۷ نفر بوده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: ما هنوز موج آنفلوانزا را رد نکرده‌ایم، هر سال انتظار داریم موج آنفلوانزا از اواسط آبان ماه تا اواخر بهمن‌ماه طول بکشد اما امسال به دلیل تغییرات فصلی در گردش ویروس شیوع آنفلوانزا زودتر آغاز شد و انتظار داریم تا سه یا چهار ماه آینده طول بکشد و طی ۴ تا ۶ هفته آینده این روند کاهش خواهد یافت.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر میزان تزریق واکسن آنفلوانزا در کشور و عوارض این واکسن گفت: ما سالانه حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزا را در سیستم‌های بهداشتی و درمانی و مراکز بهداشت و برای تزریق به زنان باردار توزیع می‌کنیم و به میزان ۳ تا ۴ میلیون دوز نیز در داروخانه‌ها توزیع می‌شود که خود بیماران مزمن به داروخانه مراجعه و واکسن را خریداری می‌کنند. در سال جاری حدود ۲۵۰ هزار دوز از واکسن آنفلوانزا تاکنون تزریق شده است.

عرشی ادامه داد: عوارض واکسن آنفلوانزا شامل درد محل تزریق و عوارض معمول است البته ممکن است هر واکسنی عارضه حاد نیز به دنبال داشته باشد.

وی افزود: واکسیناسیون همزمان کرونا و آنفلوانزا مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۳۹۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان