//
کدخبر: ۳۷۲۲۵۲ //

این افراد اصلا نباید واکسن آنفلوانزا بزنند!

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه همه افراد می توانند واکسن آنفولانزا تزریق کنند، گفت: برای برخی گروه‌ها تزریق واکسن ضروری است اما گروه خاصی نباید اقدام به تزریق کنند.

این افراد اصلا نباید واکسن آنفلوانزا بزنند!
به گزارش فرتاک نیوز،

فاطمه ترکمان اسدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: همه افراد می‌توانند واکسن آنفلوانزا تزریق کنند به جز افرادی که حساسیت شدید به تخم مرغ دارند، همچنین افرادی که در تجربه های قبلی تزریق شاهد بروز علائم و آلرژی شدید شده اند.

وی افزود:  افرادی که بیماری حاد تب دار دارند نیز نباید اقدام به تزریق واکسن آنفلوانزا کنند البته این مورد فقط در خصوص تزریق واکسن آنفلوانزا نیست بلکه بیمار در این شرایط نباید هیچ واکسنی تزریق کند و بعد از بهبود بیماری اقدام به تزریق کند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه در کشور ایران واکسن آنفلوانزا از ویروس کشته شده تهیه می شود، ادامه داد: انواع دیگری نیز از قبیل ویروس‌های زنده ضعیف شده وجود دارد دارد که این نوع در ایران توزیع نمی‌شود.

ترکمان اسدی تصریح کرد: افراد می‌توانند از اواخر تابستان تا اوایل مهر ماه نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند اما واقعیت جامعه به همه اجازه تزریق را نمی‌دهد، لذا توصیه می‌شود افرادی که در معرض خطر هستند حتما واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند. این گروه‌های در معرض خطر شامل  افراد مسن و کودکان زیر پنج سال، بیماران زمینه‌ای، بیماران خاص، مادران باردار و غیره است.

وی با اشاره به اینکه ویروس کشته شده قابلیت این را ندارد بعد از تزریق در بدن بیماری آنفلوانزا تولید کند و همچنین تا چند روز بعد از تزریق انتقال دهنده آنفولانزا به اطرافیان باشد، گفت:  گروه دیگری که باید اقدام به تزریق واکسن آنفلوانزا کنند افراد چاق هستند به دلیل اینکه اگر به آنفولانزا مبتلا شوند ممکن است عوارض جدی به خصوص عوارض تنفسی را تجربه کنند بنابراین توصیه می‌شود افرادی که شاخص توده بدنی بالای 40دارند، واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه زنان باردار عموما در خصوص تزریق واکسن مقاومت می‌کنند اما این گروه باید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند، تصریح کرد: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند افرادی که پیوند کلیه، کبد، روده، مغز استخوان، انجام داده اند یا گروهی که که شیمی درمانی می شوند نیز به سختی می پذیرند واکسن تزریق کنند که برای این گروه نیز واکسن باید تزریق شود.

ترکمان اسدی با بیان اینکه پرسنل درمانی و بهداشت همه ساله در گروه انجام واکسن آنفولانزا قرار می‌گیرند، گفت: افرادی که در تماس با نگهداری کودکان یا افراد سالمند هستند توصیه می‌شود واکسن تزریق کنند زیرا در صورت مبتلا سریعا می توانند به افرادی که با آن‌ها در تماس هستند انتقال دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تزریق واکسن عارضه ای دارد، گفت:  بله، مهمترین عارضه ایجاد  بازو درد، گرمی، تورم و قرمزی گذرا است گاها حتی می تواند علائم شبه آنفلوانزا در فرد ایجاد کند یعنی فرد بعد از تزریق واکسن فرد بدن درد، خستگی و حتی تب خفیف بگیرد اما این به معنای انتقال آنفلوانزا به اطرافیان نیست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۲۲۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان