//
کدخبر: ۳۶۴۹۵۵ //

شیوع گسترده یک بیماری حاد ویروسی در جهان

محققان بهداشت عمومی برای ریشه کن کردن بیماری فلج اطفال مبارزه می کنند.


شیوع گسترده یک بیماری حاد ویروسی در جهان
به گزارش فرتاک نیوز،

فلج اطفال نوعی بیماری حاد ویروسی است که دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می کند. ذوالفقار بوتا، محقق بهداشت جهانی در دانشگاه آقاخان در کراچی، پاکستان می گوید: «هیچ کشوری در جهان از اثرات فلج اطفال مصون نیست. همه اینها به هم مرتبط است». یک نفر از هر 200 نفر از افراد مستعدی که به آن مبتلا می‌شوند، مبتلا به فلج برگشت‌ناپذیر می‌شود.

 

 چرا این شیوع ها اتفاق می افتد؟

ویروس فلج اطفال وحشی تنها در دو کشور - افغانستان و پاکستان - که در سال جاری 9 مورد تا ژوئن گزارش شده بود، در گردش است. اما ویروس فلج اطفال مشتق از واکسن به طور دوره ای در جاهای دیگر، به ویژه در آفریقا و آسیا ظاهر می شود. این موارد از یک واکسن خوراکی پرمصرف می‌آیند که حاوی ویروس زنده و ضعیفی است که گاهی اوقات به شکل خطرناکی جهش می‌یابد که می‌تواند سیستم عصبی را آلوده کند. نه ایالات متحده و نه بریتانیا از آن واکسن استفاده نمی کنند، بلکه واکسن تزریقی حاوی ویروس غیرفعال را انتخاب می کنند.

نرخ بالای واکسیناسیون فلج اطفال در بریتانیا و ایالات متحده به این معنی است که اکثر کودکان از بدترین اثرات ویروس در امان خواهند ماند (حدود 94٪ از کودکان 5 و 6 ساله ایالات متحده واکسینه شده اند). اما افراد واکسینه نشده در برابر این بیماری آسیب پذیر هستند. در دهه 1990، شیوع ویروس فلج اطفال در هلند، علیرغم پوشش کلی بیش از 90 درصد واکسیناسیون این کشور، جای پایی را در جامعه ای با نرخ نسبتاً پایین واکسیناسیون ایجاد کرد.

 مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) نظارت بر فاضلاب را برای فلج اطفال در جوامعی که کمتر واکسینه نشده اند و مرتبط با مورد فلج هستند، در اولویت قرار خواهند داد. یکی از سخنگویان CDC به نیچر گفت: «تست ویروس فلج اطفال از نمونه‌های فاضلاب بسیار نیازمند کار و منابع است.او افزود، اما سیستم‌های نظارتی که برای نظارت بر ویروس کرونا SARS-CoV-2 راه‌اندازی شده‌اند، برای ارائه پشتیبانی کار می‌کنند».

 آیا می توان شیوع بیماری را مهار کرد؟

ایالات متحده، اسرائیل و بریتانیا همگی تلاش‌های واکسیناسیون را تقویت می‌کنند، که باید شکاف‌های ایجاد شده در طول همه‌گیری COVID-19 را پر کند. این شامل یک تلاش بلندپروازانه برای واکسینه کردن همه کودکان یک تا نه ساله در لندن است. گراسلی می‌گوید این استراتژی باید شیوع بیماری‌ها را در جوانی خنثی کند. اگر طی شش ماه یا بیشتر، آزمایش‌های فاضلاب نشان دهد که ویروس فلج اطفال به گسترش خود ادامه داده است، ممکن است لازم باشد گزینه‌های دیگری را بررسی کنیم.

به عنوان مثال، در سال 2020، WHO یک واکسن خوراکی فلج اطفال جدید را برای استفاده اضطراری فهرست کرد. این واکسن حاوی ویروس فلج اطفال ضعیف شده است. اما محققان از دانش ژنوم ویروس - از جمله اینکه چگونه یک آنزیم مستعد خطا در تکثیر ژنوم می‌تواند تغییرات ژنتیکی ایجاد کند برای ایجاد مجموعه‌ای از جهش‌ها استفاده کردند که ویروس را از بازیابی توانایی خود برای آلوده کردن سیستم عصبی باز می‌دارد.

 وضعیت شیوع بیماری در نقاط مختلف دنیا چگونه است؟

شیوع بیماری در کشورهای ثروتمند توجه زیادی را به خود جلب می کند. اما در طول 20 سال گذشته، ما در کشورهای در حال توسعه شیوع بسیار بسیار جدی در سراسر جهان داشته ایم. روزن باوئر می‌گوید علایم دلگرم‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد با وجود اختلال ناشی از کووید-19، نبرد برای ریشه‌کن کردن فلج اطفال در حال پیشرفت است.

او می گوید که شیوع بیماری در یمن و چند کشور در آفریقا هنوز فعال است، اما دامنه آنها در حال کاهش است. در جاهایی که درگیری مسلحانه وجود دارد، مانند مناطق افغانستان و یمن، واکسیناسیون دشوار است. محققان می گویند: «ما به اراده سیاسی برای اجرای طرحی برای دستیابی به همه کودکان به واکسن در مناطق چالش برانگیز نیاز داریم. در غیر این صورت، "بیماری در سطح جهانی باز خواهد گشت».

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۴۹۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان