//
کدخبر: ۳۶۳۱۹۴ //

خطر شیوع مجدد کرونا از خفاش به انسان

به تازگی رویکردی برای تخمین و ترسیم خطر شیوع ویروس ‌های کرونای بالقوه مرتبط با سارس از خفاش ‌ها به انسان در آسیای جنوب شرقی در مقاله‌ ای جدید ارائه شده است.

خطر شیوع مجدد کرونا از خفاش به انسان
به گزارش فرتاک نیوز،

هنوز در شرایطی که همه گیری کرونا به طور کامل خاتمه نیافته، محققان طی بررسی های خود دریافتند خطر شیوع مجدد این بیماری به واسطه خفاش ها وجود دارد. این مطالعه می‌تواند به طراحی برنامه ‌های نظارت و پیشگیری در مناطقی که احتمال وقوع این بیماری بیشتر است کمک کند.

 

باید توجه داشت که خفاش‌ها میزبان ویروس‌ هایی هستند که ممکن است به انسان منتقل شوند، از جمله خطرناک ترین این عوامل بیماری زا، کرونا ویروس‌ های مرتبط با سارس هستند. برخی مطالعات نشان داده اند که انتقال این ویروس ها به انسان ممکن است در مناطق خاصی نسبتاً رایج باشد.

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی پیتر داژاک (Peter Daszak) و سیسیلیا سانچز (Cecilia Sánchez)، یک استراتژی برای ارزیابی توزیع و فراوانی خطر سرریز ویروس کرونای خفاش ‌ها در جنوب شرقی آسیا طراحی کردند. نویسندگان مدل‌ های توزیعی را برای ۲۶ گونه خفاش که میزبان ویروس ‌های کرونای مرتبط با سارس در منطقه هستند، ایجاد کردند که به آن‌ها اجازه می ‌دهد مکان ‌هایی را که جمعیت‌ های انسانی با این خفاش‌ها همپوشانی دارند، شناسایی و ترسیم کنند.

محققان سپس از داده‌های اپیدمیولوژیک و ارزیابی‌ های احتمالی خطر برای تخمین تعداد افراد آلوده به ویروس کرونای مرتبط با سارس با منشاء خفاش در آسیای جنوب شرقی هر سال استفاده کردند.

آنها تعداد متوسطی را در حدود ۶۶ هزار مورد سالانه تخمین زدند که بسیاری از آنها ممکن است به دلیل نظارت محدود یا به دلیل شباهت به سایر بیماری ها شناسایی نشده باشند. با این حال، نویسندگان هشدار می دهند که برای تأیید این تخمین ها به داده های بیشتری نیاز است.

محققان این پروژه مطالعاتی پیشنهاد می کنند که استراتژی ارزیابی ریسک آنها می تواند به عنوان ابزاری برای بهبود آمادگی برای بیماری های نوظهور منشاء خفاش استفاده شود.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.

 

 
 
 
 
برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۳۱۹۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان