//
کدخبر: ۳۶۳۰۷۰ //
جراحی افزایش قد | افزایش قد

جراحی افزایش قد: آیا خطرناک است؟

جراحی افزایش قد روشی برای افزایش طول اندام پیشرونده است.

جراحی افزایش قد: آیا خطرناک است؟

جراحی افزایش قد جراحی است که برای بلند کردن اندام انجام می شود. 

به طور کلی، جراحی افزایش قد معمولا برای افرادی که عدم تقارن در اندام ها دارند توصیه می شود . این می تواند منجر به مشکلات مفصلی متعدد، همراه با کمردرد، و درد مزمن زانو و لگن، شود. 

روند بهبودی در این جراحی کند است و اغلب بسیار دردناک است. علاوه بر این، این تکنیک پیچیده است و ممکن است خطرات خاصی را در بر داشته باشد. 

جراحی افزایش قد چیست و چرا انجام می شود؟

این جراحی به عنوان تکنیک افزایش طول استخوان شناخته می شود . این یک روش جراحی است که روی استخوان‌های اندام‌ها انجام می‌شود .

اگرچه این روش همچنین به افراد با قد کوتاه اجازه می دهد تا قد خود را افزایش دهند، اما هدف اصلی آن اصلاح مشکلاتی مانند ناهنجاری های استخوانی یا دیسمتری (تفاوت در طول بین اندام ها) و همچنین از دست دادن استخوان به دلیل ضربه یا تومور است.

به طور کلی، به غیر از موارد ذکر شده در بالا، این روش در موارد زیر توصیه می شود:

- دیسپلازی اسکلتی : این بیماری ناشی از نقایص مادرزادی مختلف است که در آن تغییری در رشد استخوان وجود دارد. این معمولاً دلیل تغییر شکل اندام ها و کوتاهی قد است.

- استئوژنز ناکامل: یک اختلال ژنتیکی که در آن استخوان ها شکننده تر از حد طبیعی هستند. این باعث می شود در صورت هر ضربه ای به راحتی شکسته شوند.

همچنین برای درمان آکندروپلازی می توان از جراحی افزایش قد استفاده کرد.

افزایش طول استخوان در کودکان و بزرگسالان قابل انجام است. 

افزایش طول استخوان چگونه انجام می شود؟

همانطور که اشاره شد، این تکنیک امکان کشیدگی اندام ها را فراهم می کند. معمولاً برای این منظور از دستگاه های بلند کننده داخلی استفاده می شود.

اینها یک نوع میله قابل کشش هستند، با سیستمی از چرخ دنده ها که بسته به اندام در داخل استخوان (چه درشت نی یا استخوان ران) قرار می گیرند.

از طرف دیگر، یک فیکساتور خارجی روی اندامی که در آن افزایش طول استخوان انجام می شود، قرار می گیرد. در این روش از سوزن یا پیچ برای اتصال از طریق پوست و ماهیچه ها استفاده می شود.

همچنین دستگاهی اضافه می شود تا امتداد میله را کنترل کند تا به آرامی و تدریج اندام بلند شود. مهم است که فیکساتور به طور تدریجی و روزانه طولانی شود.

مراحل انجام عمل جراحی 

ابتدا از بیهوشی عمومی استفاده می شود. بنابراین، هنگامی که برش روی پوست ایجاد می شود، بیمار دردی احساس نمی کند.

دستگاه بلند کننده قرار داده می شود و استخوانی که قرار است بلند شود بریده می شود . به این ترتیب فضایی ایجاد می شود که توده استخوانی جدید در آن رشد خواهد کرد.

برای اتصال دستگاه از پیچ استفاده می شود که با کنترل از راه دور و با آهنربا کار می کند.

در نهایت زخم با بخیه بسته می شود .

مراقبت های بعد از عمل

جراحی افزایش قد باعث درد و اسپاسم عضلانی می شود . به همین دلیل داروی قوی برای درمان درد در طول روند بهبودی مورد نیاز است.

لازم است هم بیمار و هم مراقبان باید با کل پروتکل مراقبت از زخم و دستگاه آشنا باشند . این امر هم برای جلوگیری از عفونت ها و هم برای عدم موفقیت مکانیسم ضروری است که می تواند موفقیت عمل را به خطر بیندازد.

همچنین، در طول دوره نقاهت، در حالی که استخوان ها بلند می شوند، نمی توان به طور معمول راه رفت : اندامی که در حال بلند شدن است عملاً غیر قابل استفاده خواهد بود. اجتناب از وزن دادن به آنها ضروری است.

در نتیجه، فرد نمی تواند فعالیت های عادی خود را انجام دهد. 

پیروی از دستورالعمل‌های نحوه استفاده از دستگاه افزایش طول نیز بسیار مهم است.

همچنین لازم به تاکید است که مراجعه مکرر به پزشک ضروری خواهد بود . در طول این مراجعه ها، به احتمال زیاد عکس برداری با اشعه ایکس برای بررسی وضعیت استخوان ها انجام می شود.

علاوه بر این، باید به تغذیه به معنای دریافت کافی ویتامین ها و مواد معدنی برای تغذیه استخوان در شکل گیری، توجه ویژه ای شود.

در پایان مرحله ریکاوری، انجام تمرینات فیزیوتراپی، کششی و تقویتی از جمله آموزش های حرکتی برای شروع فعالیت های بدنی مجدد ضروری خواهد بود.

نتایج جراحی افزایش قد

پس از جراحی افزایش قد، یک پروسه طولانی و صبر زیادی لازم است. دوره پس از عمل می تواند تا 3 ماه طول بکشد.

نمی توان انتظار داشت که رشد بر اساس تقاضا باشد. در واقع هر استخوان دارای میزانی از حداکثر کشیدگی است که در هر فرد متفاوت می باشد. درشت نی می تواند حدود 4 سانتی متر و در مورد استخوان ران، 6 سانتی متر بلند شود.

خطرات احتمالی

اگر فردی تصمیم به انجام این عمل دارد، ضروری است که به متخصص این تکنیک مراجعه کند. هر گونه شکست در عمل می تواند به سلامت آسیب جدی وارد کند. 

یکی از این خطرات آمبولی چربی است؛ به این معنی که ذرات چربی که استخوان را تشکیل می دهند می توانند آزاد شوند و رگ های خونی را مسدود کنند.

این خطری است که در هر شکستگی یا جراحی ارتوپدی فرض می شود. سایر عوارض مشابه ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه است.

از سوی دیگر، ترمیم زودرس استخوان می تواند پس از جراحی افزایش قد رخ دهد . در این حالت بافت استخوانی به طور زودرس بسته می شود و طولانی شدن آن غیرممکن می شود.

یکی دیگر از خطرات این است که ممکن است استخوان جدید در فضای ایجاد شده برای آن شکل نگیرد. این با سطوح پایین ویتامین D و سیگار کشیدن مرتبط است.

ملاحظات جراحی افزایش قد

قبل از انجام این نوع جراحی، مهم است که جنبه های خاصی را در نظر بگیرید. اول از همه، مهم است که بدانید این تکنیک باعث درد، ناراحتی و ناتوانی می شود .

همچنین روند بهبودی کندی دارد که نیاز به صبر خواهد داشت. باید انتظار داشته باشید که چندین روز را در بیمارستان بگذرانید. پس از آن، به یک دوره زمانی طولانی نیاز دارید که در طی آن باید غیرفعال و در حالت استراحت باشید.

در کودکان، این جراحی، به احتمال زیاد، آنها را ملزم به ترک مدرسه در تمام طول فرآیند خواهد کرد. بنابراین، باید از خانه به تحصیل خود ادامه دهند. 

همه نمی توانند این عمل جراحی را انجام دهند و تحمل کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۳۰۷۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان