//
کدخبر: ۳۶۱۶۹۳ //

کاهش میانگین ذخیزه خون/ ورود اتوبوس های خون‌گیری به روستاها

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، به تشریح وضعیت ذخیره خون و تأمین فرآورده های خونی در کشور پرداخت.

کاهش میانگین ذخیزه خون/ ورود اتوبوس های خون‌گیری به روستاها
به گزارش فرتاک نیوز،

مصطفی جمالی، روز یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ در نشست خبری به مناسبت روز ملی انتقال خون، در ابتدا به ارائه گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان انتقال خون پرداخت و در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با اشاره به سالروز تأسیس سازمان انتقال خون ایران (۹ مرداد)، گفت: سازمان انتقال خون جزو سازمان‌های موفق نظام جمهوری اسلامی بوده است.

وی افزود: سازمان انتقال خون ایران در زمره پیشرفته‌ترین سازمان‌های انتقال خون دنیا است، به طوری که در منطقه حرف اول را می زنیم.

جمالی ادامه داد: ایران تنها کشور اسلامی است که در کمیته خون‌های نادر، نماینده دارد.

وی با اشاره به ذخایر خون در کشور، گفت: میانگین ذخیره خون از ۴ روز به ۸ روز رسیده است. البته اشکالاتی در زمینه اهدای خون داریم که موضوع اهدای خون بانوان و جوانان است.

جمالی افزود: در حال ارتقای سیستم سازمان انتقال خون هستیم، به طوری که کیسه‌های خون فیلتردار است که می‌خواهیم به بالای ۵۰ درصد برسانیم.

وی گفت: در ۴ استان تعیین گروه خونی به صورت دستگاهی انجام می‌شود که برنامه ریزی کرده‌ایم تا پایان سال در تمامی استان‌ها به شکل دستگاهی انجام شود.

جمالی به غربالگری آنتی بادی اشاره کرد و افزود: این برنامه هم در دستور کار سازمان انتقال خون قرار دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: هنوز کارهای زیادی داریم که باید با حمایت دولت و خیرین، آنها را به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به مقوله سالمندی، گفت: نیاز داریم تا چند سال آینده میزان خون مورد نیاز سالانه از ۲ میلیون واحد فعلی به ۳ میلیون واحد برسد.

جمالی در ارتباط با نذر خون، افزود: این برنامه از قدیم الایام بوده و از عادات حسنه در جامعه است. نذرخون، یکی از قشنگ‌ترین نذورات است که باعث نجات جان انسان‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: ما یک شبکه خون رسانی داریم که از این طریق، خون مورد نیاز استان‌ها توزیع می‌شود.

جمالی افزود: شاخص اهدای خون ۲۶ در ۱۰۰۰ است که در دوران کرونا به ۲۳ رسید.

وی گفت: در ایام محرم میزان اهدای خون افزایش می‌یابد و پیش بینی می‌کنیم حجم ذخیره خون در کشور افزایش یابد.

جمالی افزود: بیشتر اهدا کنندگان خون در کشور بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سال است و متأسفانه در زمینه جذب جوانان، خوب عمل نشده است.

وی ادامه داد: اهدای مستمر به اهدای بار اول آسیب زد و باعث شد، جوانان کمتر به اهدای خون بپردازند.

جمالی در رابطه با اتوبوس‌های سیار خون در کشور، گفت: جمعیت قابل توجهی در روستاها داریم که توان آمدن به شهرها را ندارند که خون اهدا کنند. لذا، اتوبوس‌های سیار بهترین کار برای همین کار است که هر اتوبوس ۱۰ میلیارد تومان هزینه تجهیز و راه اندازی دارد.

وی افزود: موظف هستیم امکان کار خیر را برای همگان فراهم کنیم و از همین رو، دنبال این برنامه هستیم که اتوبوس‌های سیار خون‌گیری را در تمامی استان‌ها به کار بگیریم.

جمالی درباره راه اندازی پالایشگاه خون، گفت: ما نمی‌توانیم وابسته به خارج باشیم که داروهای مشتق از خون را وارد کنیم. اما از سرنوشت پالایشگاه خون بی اطلاع هستیم و از طریق مراجع قضائی در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: کمتر از ۵ هزار نیرو داریم که اگر ظرف ۵ سال آینده بتوانیم ۱۰۰۰ نیرو جذب کنیم، مشکل کمبود نیروی انسانی در سازمان انتقال خون رفع می‌شود.

جمالی در ارتباط با صنعت پلاسما در کشور، گفت: ما پلاسمای سالمی داریم و باعث شد استانداردهای آن نیز تهیه شود. بنابراین، تکنولوژی پلاسما حیاتی است و باید وارد کشور شود. دانشمندان ما این توان را دارند، اما یک سرمایه گذاری چند هزار میلیاردی می‌خواهد. متأسفانه کسانی که داروهای مشتق از پلاسما وارد کرده اند، نسبت به این موضوع کم لطفی کرده اند.

وی افزود: بخش خصوصی باید در چارچوب استانداردها وارد این کار شوند و نسبت به راه اندازی تکنولوژی پلاسما در کشور اقدام کنند.

جمالی در رابطه با بودجه و اعتبارات سازمان انتقال خون، گفت: اعتبارات سازمان باید صد درصد افزایش یابد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۱۶۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان