//
کدخبر: ۳۶۰۳۲۶ //

برای دوز چهارم کدام واکسن‌ها موثرتر هستند؟

یک داروساز در خراسان جنوبی با بیان اینکه واکسن‌های ویروس کشته شده مانند سینوفارم و بهارات برای دوز چهارم چندان مناسب نیستند، گفت: بر اساس تحقیقات، واکسن‌های با مکانیسم پروتئینی مثل اسپایکوژن، پاستوکووک و آسترازنکا برای دوز چهارم بسیار بهتر هستند.

برای دوز چهارم کدام واکسن‌ها موثرتر هستند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

فرزانه شمشیرگران در گفت‌وگویی اظهار کرد: تاریخ انقضای واکسن‌های آسترازنکا به پایان می‌رسد، اما واکسن پاستوکووک بر اساس نامه‌ای از مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر تاریخ انقضای آن تا یک سال دیگر تمدید شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی مطالعه پایداری فرآورده در زمان‌های خاص، پایداری واکسن کرونا را در بازه‌های زمانی مختلف تولید پایداری فرآورده‌های دارویی از همه نظر بررسی می‌کنند، افزود: در این بازه‌های زمانی از زمان تولید پایداری فرآورده دارویی بررسی می‌شود تا مطمئن شویم فرآورده دارویی از نظر safety، ایجاد پاسخ مناسب ایمنی در بدن و کارآیی قابل استفاده است.

این داروساز افزود: واکسن کرونا به علت اینکه محصولی است که نیاز به آن ضروری و زیاد بوده و باید در اسرع وقت در دسترس مردم قرار گرفته شود، پایداری آن فقط در ماه‌های صفر و ۳ و ۶  از زمان تولید آن بررسی شده و بعد برای تزریق وارد بازار شده است که طبق نتایج به دست آمده تا شش ماه کاملاً سالم و موثر است و مردم می‌توانند آن را تزریق کنند.

وی با بیان اینکه واکسن پاستوکووک جزو این واکسن‌هاست که پایداری آن مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: واکسن پاستوکووک به دلیل اینکه در ایران تولید شده و مراحل تست و تزریق آن در ایران بوده، این امکان یعنی اکستند تاریخ برای آن وجود دارد و تا یک سال تاریخ انقضای آن افزایش پیدا کرد.

شمشیرگران بیان کرد: در مورد واکسن آسترازنکا به دلیل اینکه مراحل ساخت و تولید آن در کشور ما نبوده ما نمی‌توانیم تاریخ آن را تغییر دهیم، اما در سایت اصلی واکسن آسترازنکا تاریخ انقضای واکسن‌ها اواسط برج ۷ میلادی ذکر شده که بر اساس آن تاریخ ویال‌های ایران هم بروز شده است.

این داروساز با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی به عموم، بیان کرد: واکسن فایرز و مادرنا و سینوفارم هم اکستند تاریخ انقضا را انجام داده‌اند، اما تفاوت آنها با ما این است که آنها اطلاع رسانی دقیق و صحیح دارند و شفاف علت همه این موضوعات را توضیح می‌دهند تا  شک و نگرانی باقی نماند.

دوز یادآور و شرایط تزریق

شمشیرگران ضمن گوشزد کردن افزایش آمار کرونا، یادآور شد: با توجه به زیاد شدن آمار مبتلایان و بستری‌های کرونا از مردم می‌خواهیم از تزریق دوز یادآور غافل نشده و براین اساس همه گروه‌های سنی که بیشتر از شش ماه از تزریق آخرین نوبت واکسن آنان گذشته است حتماً باید دوز یادآور را تزریق کنند.

وی با بیان اینکه همانطور که می‌دانیم عملکرد درست و خوب واکسیناسیون سبب کاهش مرگ و میر و ابتلا شده و با تزریق دوز سوم و چهارم شاهد روند کند و شکست کرونا خواهیم بود، ادامه داد: پس باید اول دوز سوم را تزریق کرده و سپس دوز چهارم را تزریق کنید، حتی اگر قبلا هم مبتلا به امیکرون شده باشید باز هم احتمال ابتلا وجود دارد پس از تزریق واکسن غافل نشوید.

شمشیرگران بیان کرد: بهترین واکسن‌های موثر بر جهش کرونا واکسن‌های  BA.5و  BA.4  مانند مادرنا و فایزر هستند که اگر دسترسی دارید، واکسینه شوید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بهترین واکسن برای تزریق پاستوکووک اسپایکوژن هستند، یادآور شد: اگر علائم سرماخوردگی، عطسه و آبریزش بینی، تهوع، شکم درد، اسهال و علائم گوارشی دارید بهتر است واکسن را تزریق نکرده تا کاملاً حالتان بهبود یابد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۰۳۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان