//
کدخبر: ۳۵۹۸۹۱ //

همه چیز درباره سویه های جدید کرونا

سویه های جدید کووید BA.4 و BA.5 مسری ترین سویه‌ها تا کنون هستند و سومین سویه Omicron به استرالیا رسیده است.

 همه چیز درباره سویه های جدید کرونا
به گزارش فرتاک نیوز،

استرالیا به سمت سومین سویه Omicron خود در هفته‌های آینده پیش می‌رود، زیرا سویه‌های BA.4 و BA.5 نسبت به انواع قبلی کووید و زیرشاخه‌های آن عفونی‌تر هستند و بهتر می‌توانند از مصونیت در برابر واکسن‌ها و عفونت‌های قبلی فرار کنند. بنابراین به احتمال زیاد شاهد افزایش تعداد بیماران خواهیم بود.

 سویه‌های BA.4 و BA.5 چیست؟ و در مرحله بعدی این همه گیری چه انتظاری می توانیم داشته باشیم؟

سویهOmicron به عنوان گروهی از ویروس‌ها از همان ویروس والد شروع به کار کرد که همگی در اواخر نوامبر 2021 در آفریقای جنوبی ظاهر شدند: BA.1، BA.2 و BA.3.

این سه به قدری از نظر ژنتیکی متفاوت هستند که می توانستند نام یونانی خود را داشته باشند. اما بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد و سازمان بهداشت جهانی آنها را به عنوان زیرمجموعه های Omicron معرفی کرد.

سویهBA.1 در اوایل ژانویه امسال به سرعت در استرالیا شیوع پیدا کرد و موج عظیمی از موارد ابتلا را تشکیل داد که به بیش از 100000 در روز رسید.

با این حال، BA.2 حتی بیشتر از BA.1 قابل انتقال است و استرالیا شاهد موج دوم بود که این بار توسط BA.2 ایجاد شد. این موج در اوایل آوریل با بیش از 60000 مورد ابتلا در روز به اوج خود رسید.

چه زمانی BA.4 و BA.5 شناسایی شدند؟

سویهBA.4 اولین بار در ژانویه 2022 در آفریقای جنوبی شناسایی شد. BA.5 همچنین در آفریقای جنوبی در فوریه 2022 شناسایی شد.

به نظر می رسد هر دو شاخه های BA.2 هستند که جهش های زیادی دارند. آنها همچنین دارای جهش های اضافی زیادی هستند که احتمالاً بر انتقال تأثیر می گذارد.

در مورد آنها با هم صحبت می شود زیرا جهش در پروتئین اسپایک آنها یکسان است.

 

سویهBA.4/5 چقدر قابل انتقال هستند؟

ما میزان مسری بودن یک بیماری را با عدد پایه تولید مثل (R0) اندازه گیری می کنیم. این میانگین تعداد افرادی است که جمعیتی بدون ایمنی( ناشی از عفونت یا عدم تزریق واکسن) را آلوده می کند.

جهش‌های جدید به ویروس مزیتی می‌دهند که بتوانند قابلیت انتقال را افزایش دهند:

سویه اصلی ووهان دارای R0 3.3 است

سویه دلتا دارای R0 5.1 است

سویهOmicron BA.1 دارای R0 9.5 است

سویهBA.2 که در حال حاضر زیرمجموعه غالب در استرالیا است، 1.4 برابر بیشتر از BA.1 قابل انتقال است و بنابراین R0 آن حدود 13.3 است.

یک نشریه از آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که سویه BA.4/5 مزیت رشد بیشتری نسبت به سویه BA.2 دارد که مشابه مزیت رشد سویه BA.2 نسبت به سویه BA.1 است.

این بیماری شبیه سرخک است که تا کنون عفونی‌ترین بیماری ویروسی می‌باشد.

احتمال عفونت مجدد چقدر است؟

به نظر می‌رسد سویه‌های BA.4/BA.5 در فرار از مصونیت ماهر هستند. این باعث افزایش احتمال عفونت مجدد می شود.

عفونت مجدد حداقل 12 هفته پس از اولین عفونت تعریف می شود.در مورد این موضوع اختلاف وجود دارد زیرا بسیاری از افراد آلوده هنوز چندین هفته پس از بهبودی ذرات ویروس را در بدن خود دارند.

با این حال، برخی از افراد در عرض 12 هفته دچار عفونت جدید می شوند.

احتمالاً، اکنون ده‌ها هزار استرالیایی در دومین یا سومین عفونت مجدد خود هستند و این تعداد فقط با سویه BA.4/5 بیشتر می‌شود.

احتمال افزایش تعداد مبتلایان چقدر است؟

در سراسر استرالیا، ما موج سوم موارد ابتلا به دلیل سویه BA.4/5 را مشاهده کرده‌ایم. 

عدد موثر تولید مثل یا Reff به طور متوسط به ما می گوید که یک فرد آلوده با توجه به مصونیت در جمعیت، آن را به چند نفر منتقل می کند. همه ایالت ها و مناطق استرالیا اکنون دارای Reff بزرگتر از 1 هستند، به این معنی که حتی با سطوح فعلی مصونیت، ما شاهد رشد تصاعدی در تعداد موارد هستیم. این امر منجر به افزایش بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر خواهد شد.

موج دوم Omicron ناشی از سویه BA.2 به اندازه موج اول ناشی از سویه BA.1 نبود.احتمالاً به این دلیل که افراد زیادی به سویه BA.1 آلوده شدند.

شدت بیماری از BA.4/5 چقدر است؟

یک نشریه از یک گروه تحقیقاتی نشان داد که در آزمایش‌های مبتنی بر آزمایشگاه و کشت سلولی،سویهBA.4/5 قادر به تکثیر مؤثرتری در ریه‌ها هست.

با این حال، داده‌هایی در بعضی از کشورها مثل آفریقای جنوبی و بریتانیا نشان می‌دهد که سویه BA.4/5 آن‌ها افزایش عمده‌ای در بیماری‌های شدید و مرگ نداشته است.

این احتمالاً به دلیل میزان بالای ایمنی ناشی از عفونت های قبلی است. نرخ بالای ایمنی ناشی از واکسن ممکن است اثر محافظتی مشابهی در اینجا داشته باشد.

آیا سویه BA.4/5 کووید طولانی را تغییر خواهد داد؟

در این مرحله، ما نمی دانیم که آیا هیچ یک از سویه های Omicron در توانایی آنها برای ایجاد کووید طولانی متفاوت است یا خیر.

با این حال، ما می دانیم که واکسیناسیون کامل محافظت در برابر کووید طولانی مدت را فراهم می کند.

واکسن ها در برابر سویه BA.4/5 چقدر از ما محافظت می کنند؟

هر سویه جدید Omicron بهتر از نسخه قبلی خود توانسته است از مصونیت در برابر واکسیناسیون فرار کند.

اگرچه واکسن‌های کنونی مبتنی بر سویه ووهان همچنان در برابر بیماری‌های جدی و مرگ در برابر سویه BA.4/5 محافظت می‌کنند، اما بعید است که محافظت زیادی در برابر عفونت یا بیماری علامت‌دار ارائه کنند.

در مورد واکسن های جدید چطور؟

خبر خوب این است که واکسن های نسل دوم در حال آزمایش بالینی هستند. Moderna در حال آزمایش واکسنی حاوی mRNA علیه سویه اصلی ووهان و Omicron BA.1 است.

نتایج اولیه بسیار امیدوارکننده است و احتمالاً محافظت بسیار بهتری در برابر سویه BA.4/5 می دهد.

اما این سومین موج Omicron احتمالاً طی چند هفته آینده باعث می‌شود که شاهد مشکلات بیشتر در بیمارستان‌ها باشیم.

اگر اوضاع به اندازه کافی بد شود، دولت‌های ایالتی و منطقه‌ای ممکن است مجبور شوند در بسیاری از قوانین، ماسک زدن را اجباری کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۹۸۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان