//
کدخبر: ۳۵۴۶۸۳ //

کشف روش جدید درمان سرطان که نیاز به شیمی درمانی را از سر راه بر می دارد

شیمی درمانی ابزاری باورنکردنی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است، اما سلول‌ های سالم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد که می‌ تواند منجر به عوارض جانبی سنگینی شود.

کشف روش جدید درمان سرطان که نیاز به شیمی درمانی را از سر راه بر می دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

شیمی درمانی همیشه برای درمان موفقیت آمیز مورد نیاز نیست، اما اینکه چگونه بفهمیم چه کسی به آن نیاز دارد می تواند چالش برانگیز باشد. اکنون، یک مطالعه جدید تکنیکی را به پزشکان ارائه می دهد که قبلاً به برخی از بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ در مرحله دوم کمک کرده است تا از شیمی درمانی اجتناب کنند، بدون اینکه تغییری در نتایج بالینی آنها ایجاد شود.

تکنیک به کار رفته در این مطالعه جدید از نوعی دی ان ای به نام دی ان ای تومور در گردش (ctDNA) استفاده می کند. این تکنیک مبتنی بر بخش های کوچکی از دی ان ای تکه تکه شده تومورها است که در جریان خون در گردش هستند. نکته مهم این است که آنها بخشی از یک تومور نبوده و فقط دی ان ای تومور هستند.  

به گفته محققان، با نگاهی به مرحله دوم سرطان روده بزرگ، رویکرد هدایت‌ شده ctDNA پس از جراحی می‌ تواند به طور قابل توجهی برای بیماران مفید باشد. آن ماری لنون (Anne Marie Lennon) متخصص گوارش دانشگاه جانز هاپکینز و پژوهشگر این مطالعات توضیح می دهد: سرطان روده بزرگ مرحله دوم یک چالش منحصر به فرد است.

در مرحله یک سرطان روده بزرگ، بیماران شیمی درمانی دریافت نمی کنند زیرا شانس آنها برای بقا بیش از ۹۰ درصد است. خطر ناراحتی و مسمومیت های ناشی از شیمی درمانی بیشتر از مزایایی است که می تواند ارائه دهد. در مرحله دوم سرطان روده بزرگ، سرطان از طریق لایه های عضلانی دیواره روده بزرگ گسترش یافته است، اما هنوز به سایر اندام ها سرایت نکرده است.

در این مورد، بیمار برای برداشتن تومور تحت عمل جراحی قرار می گیرد، اما پس از آن پزشک باید انتخاب کند که آیا پس از آن بیمار تحت شیمی درمانی نیز قرار می گیرد یا خیر. 

دکتر لنون در ادامه توضیح می دهد که ما می دانیم که تقریباً ۷۵ درصد از افراد مبتلا به مرحله دوم سرطان روده بزرگ بعد از جراحی به شیمی درمانی نیاز ندارند، اما حدود ۲۵ درصد به آن نیازمندند. تشخیص اینکه کدام بیماران بیشتر از شیمی درمانی سود می برند بسیار مهم است و اشتباه گرفتن آن می تواند کشنده باشد.

در حال حاضر، تعدادی از ویژگی‌ های یک تومور می ‌تواند پزشک را وادار به درخواست شیمی درمانی کند. اما این مطالعه جدید نشان داده است که این روش بی ‌خطا نبوده و بسیاری از بیماران سرطانی ممکن است در زمانی که به آن نیاز ندارند شیمی‌ درمانی ‌شوند. 

بر اساس تحقیقات انجام شده، هم مدیریت استاندارد و هم نوع درمان ctDNA نرخ بقای مشابهی داشتند و هیچ کدام از بیماران دچار عود سرطان در طول دوره مطالعه نشدند. با این حال، تفاوت بزرگ مقدار شیمی درمانی بود که انجام شد. در گروه درمان استاندارد، ۲۷.۹ درصد از بیماران تحت شیمی درمانی قرار گرفتند، در حالی که در گروه درمان با هدایت ctDNA، تنها ۱۵.۳ نفر مجبور به انجام شیمی درمانی شدند. این میزان تقریباً دو برابر تعداد بیمارانی است که تحت شیمی درمانی در روش درمان استاندارد قرار گرفته اند.

محققان اعلام کردند که رویکرد هدایت ‌شده با ctDNA برای مرحله دوم سرطان روده بزرگ، استفاده از شیمی ‌درمانی کمکی را بدون به خطر انداختن میزان بقای افراد کاهش داد.

پژوهشگران امیدوارند روش ctDNA بتواند یک شاخص مفید برای نحوه درمان انواع دیگر سرطان و سایر مراحل سرطان روده بزرگ باشد و این تیم در حال حاضر در حال انجام تحقیقات روی سرطان لوزالمعده و مرحله سوم سرطان روده بزرگ هستند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۴۶۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان