//
کدخبر: ۳۵۳۰۰۰ //

سیگاری ها بخوانند؛ این بیماری ها در کمین شماست

یک فوق تخصص ریه به تشریح عوارض و خطرات مصرف سیگار برای دستگاه تنفس افراد سیگاری پرداخت.

سیگاری ها بخوانند؛ این بیماری ها در کمین شماست
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر سیدوحید جاسمی به مناسبت هفته ملی "بدون دخانیات" (4 تا 10 خرداد) ، با اشاره به عوارض متعدد سیگار و مواد دخانی برای دستگاه تنفسی، گفت: یکی از مهمترین و خطرناکترین این عوارض "سرطان ریه" است.

وی افزود: عاملی اصلی سرطان ریه سیگار است و اگر ریسک فاکتور "سیگار" حذف شود، احتمال ابتلا به این سرطان به شدت کاهش می یابد.

جاسمی گفت: سرطان ریه جزو بدخیم ترین سرطان هاست و جوابدهی آن به درمان بسیار پایین است و طول عمر بیمار در آن به شدت کاهش می یابد.

این فوق تخصص ریه "برونشیت مزمن" را عارضه دیگر مصرف سیگار برای دستگاه تنفس یاد کرد و افزود: برونشیت مزمن التهاب مجاری هوایی و بافت ریه است که به دنبال مصرف طولانی مدت سیگار ایجاد می شود.

وی افزود: در این بیماری به تدریج مجاری تنفسی تنگ‌تر شده و نفس کشیدن برای فرد بیمار دشوار می شود.

جاسمی با بیان اینکه در مراحل پیشرفته این بیماری امکان برگشت بافت ریه و درمان وجود ندارد، گفت: در مراحل پیشرفته تر نارسایی ریه ایجاد شده و بیمار جان خود را از دست می دهد.

این فوق تخصص ریه با اشاره به شیوع این بیماری در افراد سیگاری، گفت: ابتلا به برونشیت مزمن در زنان سیگاری نسبت به مردان در مدت کوتاهتری خود را نشان می دهد، چرا که دستگاه تنفس زنان نسبت به مردان حساسیت بیشتری دارد.

جاسمی با بیان اینکه مصرف سیگار در بیماران مبتلا به آسم و حساسیت های تنفسی موجب تشدید حملات این بیماری ها می شود، گفت: علاوه بر این مصرف سیگار پاسخ‌دهی به درمان را در این بیماری کمتر می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سرفه، تحریک دستگاه تنفس و... را هم عوارض دیگر مصرف سیگار عنوان کرد و افزود: این عوارض تنها برای ریه است و قطعا سایر دستگاه های بدن هم عوارض بسیاری را از مصرف سیگار متحمل می شوند.

جاسمی یادآور شد: تنها افراد سیگاری در معرض ابتلا به این عوارض نبوده و این خطرات برای "سیگاری های دست دوم" هم وجود دارد، یعنی تمامی افرادی هم که در اطراف افراد سیگاری زندگی کرده و نفس می کشند، در معرض خطر ابتلا به این عوارض هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۳۰۰۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان