//
کدخبر: ۳۵۲۹۸۹ //

هرآنچه باید راجع به آبله میمونی بدانید

مخزن طبیعی آبله میمون ناشناخته است؛ اگرچه جوندگان به عنوان محتمل‌ترین منشأ این ویروس در نظر گرفته شده‌اند؛ با این حال، جوندگان آفریقایی و نخستی‌های غیر انسانی مانند میمون‌ها ممکن است حامل ویروس باشند و افراد را آلوده کنند.

هرآنچه باید راجع به آبله میمونی بدانید
به گزارش فرتاک نیوز،

مسعود ضیایی در مورد تاریخچه بیماری آبله میمون، اظهار کرد: اولین مورد انسانی آبله میمون در سال ۱۹۷۰ در جمهوری دموکراتیک کنگو گزارش شد. طول دوره بیماری آبله میمونی معمولا دو تا چهار هفته بوده و در نوع آفریقای غربی مرگ و میر یک درصد؛ در نوع کنگو basin خاستگاه اصلی ویروس حدود ۱۰ درصد و مرگ ومیر کودکان نیز تا ۲۵ درصد نیز گزارش شده است.

ضیایی ادامه داد: سال ۲۰۰۳ اولین شیوع آبله میمون در خارج از آفریقا در آمریکا رخ داد که با تماس افراد با سگ‌های خانگی آلوده و بیماری ۷۰ نفر مرتبط بود؛ آبله میمون در مسافرانی که از نیجریه به اسرائیل در سپتامبر ۲۰۱۸، به بریتانیا در سپتامبر ۲۰۱۸، دسامبر ۲۰۱۹، می ۲۰۲۱، می ۲۰۲۲ و می ۲۰۱۹ به سنگاپور رفته بودند نیز گزارش شده است.

وی بیان کرد: علائم و نشانه‌های بیماری تب، سردرد شدید، درد عضلانی، کمر درد، تورم غدد لنفاوی، لرز، احساس ضعف و بی حالی شدید و نشانه‌های پوستی است، ادامه داد: دوره کمون زمان از عفونت تا علائم برای معمولا هفت تا ۱۴ روز است اما می‌تواند بین پنج تا ۲۱ روز باشد و سیر بیماری در طول یک تا سه روز و گاهی اوقات طولانی تر است و پس از ظهور تب، بیمار دچار بثورات پوستی می‌شود که اغلب روی صورت شروع می‌شود؛ سپس به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد

این متخصص عفونی در خصوص بثورات آبله میمونی، تصریح کرد: در بثورات پوستی، صورت ۹۵ درصد و کف دست و پاها ۷۵ درصد درگیر می‌شود؛ همچنین غشاهای مخاطی دهان ۷۰ درصد، دستگاه تناسلی ۳۰ درصد، ملتحمه ۲۰ درصد و همچنین قرنیه چشم‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

ضیایی ادامه داد: درگیری پوستی با گذشت زمان افزایش می‌یابد و رنگ بثورات پوستی به سمت زردی می‌رود و در موارد شدید ضایعات می‌توانند قسمت‌های زیادی از پوست را از بین ببرند و با پیشرفت بیماری، ویروس به مغز و نخاع می‌رسد و باعث التهاب مغز و نخاع می‌شود که می‌تواند به آسیب مغزی و مرگ منجر شود.

 

میزان مرگ و میر

این متخصص عفونی با بیان اینکه انتقال بیماری انسان به انسان است، افزود: تماس با ترشحات پوستی بیمار و ورود ویروس به بدن از راه‌های دستگاه تنفسی، چشم‌ها، بینی و دهان و تماس با ترشحات زخم آلوده انسان یا حیوان، استفاده از وسایل مشترک آلوده(لباس، ملحفه و .....)، تماس جنسی از مهم ترین راههای انتقال هستند

ضیایی ادامه داد: تشخیص بیماری با متد PCR و واکسن Imvanex بوده و برای پیشگیری از آبله میمون و آبله در ایالات متحده مجوز دریافت کرده‌اند از آنجایی که ویروس آبله میمون خویشاوندی نزدیکی با ویروس ایجاد کننده آبله دارد، واکسن آبله نیز می‌تواند افراد را از ابتلا به آبله میمون محافظت کند.

وی افزود: مطالعات به دست آمده از کشور آفریقا نشان می‌دهد که واکسن آبله حداقل ۸۵ درصد در پیشگیری از آبله میمون اثربخشی دارد؛ واکسن۲۰۰۰ ACکه حاوی ویروس زنده واکسینیا است، مجوز ایمن سازی در افرادی بالای ۱۸ سال را دریافت کرده است.

ضیایی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد استفاده از آن هم اثر محافظت کننده خوبی داشته باشد؛ واکسن آبله در حال حاضر در دسترس عموم نیست ولی لازم به ذکر است واکسن‌های آبله‌ای که در گذشته تزریق شده می‌تواند تا ۸۵ درصد ابتلا به آبله میمونی مصونیت ایجاد کند، اما این که با مرور زمان و بازپدیدی بیماری چه تغییراتی در این مورد رخ داده در حال آزمایش و بررسی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۲۹۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان