//
کدخبر: ۳۴۷۴۷۰ //

آخرین وضعیت کرونا در استان‌ها؛ شنبه ۲۷ فروردین/ افزایش رنگ قرمز و نارنجی نقشه کرونایی

پس از یک دوره نزولی شیوع کرونا و نویدبخش در مهار این ویروس، حالا شواهد نشان می دهد که رنگ قرمز و نارنجی آرام آرام به نقشه کرونایی استان‌ها بازمی گردد، وضعیتی که شاید بتوان غفلت از خطر کووید ۱۹ را عامل اصلی آن دانست.

آخرین وضعیت کرونا در استان‌ها؛ شنبه ۲۷ فروردین/ افزایش رنگ قرمز و نارنجی نقشه کرونایی
به گزارش فرتاک نیوز،

مراجعه مردم برای تزریق واکسن کرونا روند کاهشی دارد و همین امر می تواند خطر را تشدید  کند، به ویژه از این جهت که موردی از ابتلا به سویه جدید بیماری کرونا با عنوان EX در بوشهر مشاهده شده است، سویه ای که میزان سرایت پذیری آن بسیار بیشتر از  اومیکرون است و می تواند به زودی اوج دیگری از ابتلا به بیماری را موجب شود.

خراسان رضوی

مراجعه بیماران بستری و سرپایی در خراسان رضوی روندی سینوسی دارد و براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سه شهر کاشمر، کوهسرخ و نیشابور در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

در حال حاضر چهار شهر بردسکن، فیروزه، قوچان و کلات در وضعیت نارنجی و به جز بینالود که در شرابط آبی قرار دارد، سایر شهرهای استان نیز دارای رنگ زرد کرونایی هستند.

همچنین به بیان رییس کمیته رسانه و اطلاع رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هم اکنون روزانه ۱۵۰ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند.

دکتر محمد پهلوان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و تکمیل و پوشش فراگیر واکسیناسیون برای مقابله با موج احتمالی کرونا تاکید کرد.

مازندران

بر اساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد مناطق نارنجی کرونایی ‎مازندران از یک به سه شهرستان افزایش یافته است و رنگ آبی کرونایی نیز بار دیگر از مازندران خارج شد.

 شهرستان رامسر که پنجم  فروردین ماه به رنگ قرمز کرونایی در آمده بود، بدون تغییر در همین وضعیت قرار دارد.

شهرستان های گلوگاه، قائمشهر، سوادکوه و چالوس که پیش تر در محدوده زرد کرونایی قرار داشتند با تشدید وضعیت کرونایی به رنگ نارنجی در آمده اند و شهرستان سیمرغ که هفته گذشته به عنوان تنها شهرستان مازندران در محدوده نارنجی کرونایی قرار داشت با بهبود شرایط  وارد محدوده زرد کرونایی شده است.

طبق ارزیابی وزرات بهداشت هم اکنون  شهرستان های  نکا، بهشهر، میاندرود، ساری، سوادکوه شمالی،سیمرغ ، بابلسر ،بابل، جویبار ، محمودآباد، آمل، فریدونکنار، نور، عباس آباد، کلاردشت، نوشهر و تنکابن در وضعیت زرد  کرونایی واقع شده اند.

در حالی وضعیت رنگ بندی  کرونایی استان مازندران نسبت به هفته گذشته بدتر شده است که طبق آمار علوم پزشکی مازندران و بابل مجموعه تعداد بیماران بستری استان از جمعه گذشته تاکنون حدود ۱۰درصد کاهش یافته است و از عدد ۲۱۹ نفر به ۱۹۶ نفر رسیده است.

آذربایجان غربی

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی گفت: در حالی‌که از ۲۸ اسفند، شهرستانی با وضعیت قرمز کرونایی در استان وجود نداشت، طبق آخرین برآوردها ۲ شهرستان شاهین دژ و پلدشت در وضع قرمز کرونایی قرار گرفتند که می تواند نگران کننده باشد.

در حال حاضر شهرستان های پلدشت و شاهین دژ وضع قرمز و خوی به همراه چایپاره وضعیت نارنجی کرونایی دارند، چهار شهرستان بوکان، سردشت، مهاباد و تکاب در جنوب آذربایجان غربی در وضعیت آبی کرونایی به سر می برند. 

ارومیه  همچنان در وضعیت زرد است و شهرستان های ماکو، شوط، سلماس و چالدران در شمال استان و اشنویه، نقده، پیرانشهر و میاندوآب در جنوب استان وضعیت زرد کرونایی دارند.

به گفته علی افشانی رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی، وضع شهرستان های پلدشت، شاهین دژ، چایپاره، پیرانشهر و سلماس نسبت به هفته گذشته نامناسب تر و چالدران و تکاب نسبت به هفته پیش بهتر شده است  و دیگر شهرستان ها تغییر وضعیت نداشته اند.

استان مرکزی

با توجه به تداوم روند افزایشی میزان مراجعات و  بستری مبتلایان در استان، هفت شهرستان اراک، خنداب، کمیجان، شازند، آشتیان، تفرش و فراهان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) کرونایی قرار گرفتند.

در حال حاضر شهرستان‌های ساوه و  خمین در وضعیت نارنجی(پرخطر) و همچنین شهرستان‌های زرندیه، دلیجان و محلات در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند؛ هیچ کدام از شهرستانها در وضعیت آبی کرونایی نیستند.

براساس گزارش ها،  پس از پایان تعطیلات نوروز، موارد ابتلا به بیماری کرونا و بستری بیماران در مراکز درمانی استان ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته و تاکنون سه هزار و ۱۹۴ مورد فوتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان ثبت شده است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک،  ۲۰ درصد از افراد ۵ تا ۱۲ سال در استان مرکزی که بسیار در معرض خطر هستند، واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند و همچنین میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نیز در این جامعه هدف ضعیف است که می‌طلبد خانواده‌ها در این راستا حساسیت ویژه تری داشته باشند و اقدامات لازم را در خصوص انجام واکسیناسیون انجام دهند تا ضریب ایمنی در این افراد افزایش یابد.

بوشهر

در زمان حاضر با تغییر رنگ شهرستان گناوه از آبی کم خطر کرونایی به زرد با خطر متوسط، همه ۱۰ شهرستان استان بوشهر در وضعیت زرد قرار دارند.

هم اکنون ۶۹ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند که از این شمار ۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های این استان بستری و پنج نفر از آنان در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند. 

 از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۰۴ هزار و ۱۳۰ نفر در استان بوشهر به ویروس کرونا مبتلا و ۲هزار و ۱۵۳ نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.

کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه، چرام و گچساران در وضعیت قرمز کرونایی، بویراحمد و لنده در وضعیت نارنجی و شهرستان های  باشت، بهمئی، دنا و مارگون زرد هستند.

بر اساس آخرین آمار، هم اکنون ۶۲ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۱۶نفر مبتلای قطعی و ۹ نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

زنجان

هم اکنون  شهرستان خدابنده در وضعیت آبی و هفت شهرستان ابهر، ایجرود، خرم‌دره، زنجان، ماهنشان، سلطانیه و طارم در شرایط زرد کرونایی قرار دارند.

آذربایجان شرقی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه  آذربایجان شرقی رتبه هشت کشور را در نوبت اول واکسیناسیون کرونا، رتبه چهارم کشور در نوبت دوم و رتبه اول کشور در نوبت سوم در اختیار دارد، گفت: روند واکسیناسیون در استان در هر سه مرحله حالت ایستایی دارد.

حسین حقایی با اشاره به اینکه اکنون ۲۳۹ بیمار کرونایی در بیمارستان های آذربایجان‌شرقی بستری هستند و از این تعداد ۶ بیمار کودک است، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ فوت کرونایی داشتیم.

 از ۲۱ شهرستان آذربایجان شرقی چهار شهرستان آذرشهر، سراب، ملکان و میانه نارنجی و ۱۷ شهرستان اسکو، اهر، بستان آباد، بناب، جلفا، چاراویماق، خداآفرین، شبستر، عجب شیر، کلیبر، مراغه، مرند، هریس، هشترود، هوراند، ورزقان و تبریز در وضعیت زرد کرونایی هستند و شهرستان قرمز و آبی نداریم. 

قم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم با بیان این‌که عادی‌انگاری کرونا یک خطر جدی برای قم است، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پوشش حداکثری واکسیناسیون مورد توجه مردم و مسوولان باشد.

احمد حاجی‌زاده با انتقاد از وضعیت موجود و بالا بودن تعداد فوتی‌های کرونایی در قم، گفت: در مقایسه با دوران اوج و موج‌های قبلی کرونا، تناسبی بین مبتلایان و فوتی‌ها وجود ندارد.

وی با هشدار نسبت به عادی انگاری وضعیت کرونا در استان، تاکید کرد: عملکرد مدیران اجرایی قم در مدیریت بیماری کرونا یکی از معیارهای ارزیابی دستگاه‌های دولتی در سال جاری خواهد بود.

رییس مرکز بهداشت قم نیز با بیان این‌که هم‌اکنون میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان قم ۴۰ درصد است، بیان داشت:به دلیل پایین بودن آمار واکسیناسیون عمومی در قم، این استان یکی از نقاط هدف در بروز موج بعدی بیماری خواهد بود.

کرمانشاه

براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان‌های کنگاور و پاوه در استان از روز جمعه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.

 شهرستان‌های ثلاث باباجانی، هرسین و سنقروکلیایی هم در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب، گیلانغرب، کرمانشاه، جوانرود، دالاهو، سرپل‌ذهاب، روانسر، صحنه و قصرشیرین هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 تعداد مبتلایان کرونایی بستری در مراکز درمانی استان هم‌اکنون ۱۱۷ نفر است، و این تعداد نسبت به روز قبل ۱۷ نفر کمتر است.

خوزستان

موارد ابتلا به کرونا در خوزستان، در هفته منتهی به ۲۶ فروردین جاری نسبت به هفته پیش از آن ۲۷.۵ درصد کاهش یافته است.

دکتر سیدمحمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت:دراین مدت موارد بستری و مرگ ناشی از کرونا در خوزستان به ترتیب ۲۸.۴ و ۳۳.۵ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا در خوزستان نداشتیم و در این مدت ۱۱ مورد بستری و ۱۰۹ بیمار جدید کرونایی در استان شناسایی شدند.

تاکنون ۸۵ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال خوزستان یک نوبت واکسن، ۷۳.۵ درصد دُز دوم و ۳۲.۹ درصد هر سه دُز واکسن را دریافت کرده‌اند.

هم اکنون ۲ شهرستان استان خوزستان در وضعیت نارنجی، ۲۱ شهرستان زرد و چهار شهرستان آبی کرونایی هستند.

اردبیل

پس از چند روز روند پایدار و گاهی صعودی شیوع کووید۱۹، مجموع آمار مبتلایان بستری کرونا در این استان به ۵۲ نفر  و آمار روزانه آن در ۲۴ ساعت گذشته به ۶ نفر  کاهش یافت. 

همچتین با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان کرونا در شبانه روز گذشته، مجموع جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در استان اردبیل طی ۲۶ ماه گذشته به رقم ۲ هزار و ۷۹۸ نفر رسید.

هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، نیر، خلخال، مشگین‌شهر، سرعین، نمین، اصلاندوز، بیله‌سوار و کوثر در وضعیت زرد و شهرستان‌های گرمی و پارس‌آباد در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

به گفته دکتر محمدیان‌اردی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل،  نرخ تزریق نوبت اول، دوم و سوم واکسن کرونا در این استان به ترتیب ۹۹ درصد، ۸۹ درصد و ۴۱ درصد جمعیت هدف است. 

وی افزود: تزریق دُز سوم واکسن کرونا در پیشگیری از ابتلا و کاهش شدت بیماری بسیار مهم است و همه مردم باید این دُز را تزریق کنند تا هم خود این افراد به ویروس کرونا مبتلا نشوند و هم سبب آلوده شدن دیگران نشوند.

لرستان

یک نفر دیگر طی شبانه روز گذشته در این استان به دلیل کرونا جان خود را از دست داد و شمار جانباختگان به ۲ هزار و ۸۲۲ نفر رسید. ۷۴ مبتلای جدید هم طی همین مدت  در این استان شناسایی شدند و شمار مبتلایان به ۲۱۷ هزار و۳۸۱ نفر رسیده است.

هم اکنون شهرستان خرم‌آباد در وضعیت قرمز کرونایی، شهرستان های ازنا، الیگودرز، کوهدشت، رومشکان، دورود و چگنی در وضعیت زرد، دلفان، سلسله، پلدختر و بروجرد نارنجی هستند و هیچ شهری از لرستان در وضعیت آبی قرار ندارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۷۴۷۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان