//
کدخبر: ۳۳۵۴۱۸ //

تنها راه مبارزه با اومیکرون

پژوهشگران شرکت واکسن سازی مدرنا اعلام کردند که تزریق دو برابری دوز تقویت کننده واکسن کرونای این شرکت می تواند میزان آنتی بادی های موثر علیه سویه اومیکرون را در افراد دریافت کننده تا ۸۳ برابر بیشتر کند.

تنها راه مبارزه با اومیکرون
به گزارش فرتاک نیوز،

در حال حاضر سویه اومیکرون در بسیاری از نقاط جهان به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به نوع نگران کننده کووید۱۹ تبدیل شده است. این سویه تعداد زیادی جهش را در پروتئین اسپایک ویروس نشان می دهد که ممکن است به طور بالقوه بتواند از حفاظت واکسن فرار کند.

به تازگی مجموعه ای از بزرگترین تولید کنندگان واکسن کرونا از جمله فایزر، مدرنا، آسترازنکا و جانسون‌اندجانسون اعلام کردند که در حال بررسی تاثیر واکسن های فعلی کرونا  در برابر نوع جهش یافته اومیکرون هستند. این شرکت ها تلاش می کنند واکسن های خود را برای نوع اومیکرون ارتقا بخشیده و در آینده نیز به آزمایش های بالینی در این رابطه ادامه خواهند داد.

در این میان پژوهشگران شرکت واکسن سازی مدرنا دریافتند تزریق سومین دوز از واکسن mRNA موسوم به Spikevax  قادر است محافظت قابل توجهی در برابر سویه جدید اومیکرون ایجاد کند. یافته های این پژوهش نشان می دهد این واکسن قادر است سطح آنتی ‌بادی خنثی ‌کننده را ۳۷ برابر بیشتر از سطوح پیش از تزریق تقویت کننده، افزایش دهد.

بر این اساس همچنین مشخص شد تزریق یک دوز تقویت کننده یکصد میکروگرمی به جای دوزهای پنجاه میکروگرمی معمول، سطح آنتی بادی های خنثی کننده را ۸۳ برابر در مقایسه با سطوح قبل از دوز سوم افزایش می دهد.شرکت فایزر نیز در بیانیه ای جداگانه اعلام کرد اگرچه میزان خنثی سازی دو دوز واکسن فایزر در برابر اومیکرون به طور قابل توجهی کم گزارش شده است اما با تزریق دوز تقویت کننده، سطح آنتی بادی ها به حدی می رسد که نوع اومیکرون قابل مهار خواهد بود. آزمایش های انجام شده نشان می دهد دوز سوم واکسن فایزر سطح آنتی ‌بادی خنثی‌  کننده را ۲۵ برابر افزایش می دهد.

 شرکت واکسن سازی آسترازنکا در این رابطه  اعلام کرد که هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این واکسن این شرکت از بیماری شدید نوع اومیکرون جلوگیری نمی کند، وجود ندارد اما پژوهشگران این شرکت در حال بررسی دقیق رفتار سویه اومیکرون و واکنش آن نسبت به واکسن هستند .

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۵۴۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان