//
کدخبر: ۳۳۰۸۶۹ //

چه کسانی باید دوز سوم واکسن کرونا دریافت کنند؟

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط با دلایل و افراد دریافت کننده دوز سوم کرونا (یادآور) توضیح داد.

چه کسانی باید دوز سوم واکسن کرونا دریافت کنند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

پیام طبرسی در برنامه علمی روزنه از رادیو گفت‌وگو در مورد الزمات تزریق دوره سوم کرونا و دلایل آن با تأکید بر اینکه واکسیناسیون در ایران اجباری نیست ولی به هر حال کسانی که واکسن نمیزنند دچار یکسری از محدویت‌ها خواهند شد، اظهار کرد: این مسئله کاملاً طبیعی است چرا وقتی یک قانونی است و کسانی که رعایت نکنند دچار محدویت‌های خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه لفظ اجباری بودن واکسن منجر شده برخی در سطح شهر تجمع کنند، گفت: در واقع افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند می‌توانند از خدماتی به عنوان مثال از هواپیما استفاده کنند و در غیر این صورت فرد باید تست کرونا بدهد و در صورت منفی بودن تست از این خدمات استفاده کند اما چیزی که مشخص است اینکه واکسن منجر به کاهش مرگ و میر و کاهش تعداد بستری شد‌گان و عوارض بیماری کرونا می‌شود و همه جا دنیا تزریق می‌کنند و این در حالیست که خوشبختانه حدود 80 درصد از مردم کشور اقدام به دریافت واکسن کرده‌اند و 20 درصد باقیمانده‌اند که طبیعی است ما باید توصیه و آنها را قانع کنیم که واکسن دریافت کنند چرا که تا به ایمنی جمعی نرسیم از شَر کرونا خلاص نخواهیم شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی  با اشاره به تزریق دوز سوم ( یادآور) افزود: در این بخش دیده شده که بعد از دوره‌ای صف ایمنی بعد از واکسیناسیون در بازه زمانی 6 تا 8 ماه افت می‌کند و بخصوص این مسئله در افرادی که بیماری زمینه‌ای و سن بالا دارند بیشتر است، بنابراین بحث دوز یادآور مطرح شده است و به خصوص افراد سن بالا و دچار نقص ایمنی باید به مراکز مراجعه و دوز سوم یا دوز یادآور را دریافت کنند که در ایران دوز یادآور فعلاً برای کادر درمان شروع شده است.

طبرسی  با اشاره به تزریق دوز سوم به برخی از افراد ادامه داد: مطالعات علمی نشان می‌دهند کسانی که واکسن سینوفارم و برکت دریافت کرده‌اند وقتی دوز یادآور را می‌زنند اثرشان خیلی بهتر از دو دوز قبلی خواهد شد. به همین منظور افرادی که بالای 60 سال هستند و یکی از واکسن‌های سینوفارم یا برکت را دریافت کرده‌اند توصیه وزارت بهداشت اینست که دوز سوم را هم تزریق کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که افرادی که سایر واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند آیا نیازی به تزریق دوز سوم واکسن ( یادآور)  را دارند یا خیر ادامه داد: خیر، نیاز نیست این دوز برای افرادی است که سن آنها بالای 60 سال است و واکسن‌های سینوفارم یا برکت دریافت کرده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه افرادی هم که دو دوز واکسن خود را دریافت کنند و پس از آن دچار عوارضی شده‌اند و آیا ممکن است با دریافت دوز سوم مجدداً دچار این عوارض( بدن درد و تب) بشوند یا خیر گفت: به هر حال هر واکسنی که زده می‌شود شاید عوارضی کوتاه مدت مثل تب و بدن درد داشته باشد که معمولا عارضه جدی نیست و برای واکسن قابل قبول است وجای نگرانی هم وجود ندارد.

طبرسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر درگیری هر چند وقت یکبار سویه و دلتا جدیدی آیا باید دوزهای بعدی باید تزریق شود یا خیر تصریح کرد: جواب این پرسش را الان کسی نمی‌داند چرا که نمی‌دانیم این ویروس در آینده چه حرکتی را خواهد داشت و در حال حاضر با اطلاعاتی که در دنیا وجود دارد دستوالعمل فعلی است و ممکن است کرونا از بین برود ولی اگر بخواهد دوباره جهش پیدا کند و به شکل دیگری باشد همانند سایر واکسیناسیون دوره‌ای از جمله واکسن آنفولانزا ممکن است برای برخی از گروه‌های سنی سالانه انجام شود.

وی در پاسخ به آخرین پرسش هم در مورد اینکه چه مدتی باید بگذرد از دوز دوم برای تزریق دوز سوم یا یادآور گفت: برای آنهای که سینوفارم و برکت دریافت کرده‌اند به این شکل است بعد از انجام تززیق نخستین واکسن باید دوماه بعد دوز دوم و چهار ماه بعد نیز دوز بعدی یا دوز یادآور تزریق شود.

به گزارش تسنیم؛ مسعود مردانی استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کارشناس سازمان جهانی بهداشتی در خاورمیانه در زمینه مقاومت میکروبی و عضو کمیته کشوری مقاومت میکروبی نیز در ارتباط با مقاومت میکروبی  و اهمیت آن و اختصاص یه هفته به اطلاع رسانی این مسئله توضیح داد: به نظر بنده باید یکسال را به این مسئله اختصاص بدهیم چرا که اگر غفلت لحظه‌ای از مقاومت میکروبی عواقب و خطرات بسیاری را برای جامعه  ایجاد می‌کند و می‌تواند در خراب کردن وضع بهداشت و درمان مردم موثر باشد.

وی با اشاره به مسئله مقاومت میکروبی ادامه داد: مسئله تحقیق و تفحص برای ساخت آنتی‌بیوتیک‌های جدید هم برای کمپانی‌های دارویی صرف نمی‌کند و به جای اینکه در این بخش سرمایه گذاری کنند در سایر داروها سرمایه گذاری می‌کنند.

عضو کمیته کشوری مقاومت میکروبی در پایان خاطرنشان کرد:  هم اکنون متوجه شده‌اند تا 2050 میلادی اگر مقاومت میکروبی چاره‌ای برای آن فکر نشود شاید شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا شود. به خاطر این قضیه سازمان جهانی بهداشت روی این مسئله بسیار حساس است و بر روی آن کار می‌کند و تأکید دارد که آنتی بیوتیک زمانی استفاده شود که نیاز بیمار است و اگر هم از سوی پزشکان تجویز می‌شود و بیمار خوب شد  دوره بیماری را کاهش دهند تا مقاومت میکروبی اتفاق نیفتد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۰۸۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان