//
کدخبر: ۳۲۹۶۳۱ //

برای درمان سرپایی کرونا از عناب، زعفران، سیر و شیرین بیان استفاده کنید

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در بخش سرپایی کرونا در حال حاضر درمان خاصی نداریم و درمان کرونا بر مبنای ظهور علائم بالینی است اما می توانیم از مکمل هایی مانند استفاده از عناب، زعفران، سیر و شیرین بیان که در طب ایرانی بر روی آن توسط اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کار شده، استفاده کنیم.

برای درمان سرپایی کرونا از عناب، زعفران، سیر و شیرین بیان استفاده کنید
به گزارش فرتاک نیوز،

قاسم جان بابایی در حاشیه چهل و هفتمین جلسه کمیته علمی کشوری کووید19 که در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد، اظهار داشت: در جلسه امروز کمیته علمی کشوری کرونا جایگاه طب ایرانی در درمان کرونا بررسی شد. تاریخچه طب ایرانی بسیار غنی و هزار ساله است و پس از بررسی های لازم، در مورد استفاده از مکمل های مورد تایید طب ایرانی در بخش سرپایی کرونا اطلاع رسانی خواهد شد.

 

وی افزود: برخی از این مکمل ها در حال حاضر توسط مردم استفاده می شود اما از این مکمل ها می توان صرفا در موارد سرپایی بیماری استفاده کرد البته حتما بعد از اینکه بیماران توسط پزشکان ویزیت و معاینه می شوند و کرونای خفیف یا متوسط که نیاز به بستری ندارند، تشخیص داده می شود می توان از مکمل های طب ایرانی که مطالعات دانشگاهی آن انجام شده، استفاده کرد.

در موارد بستری کرونا اصلا خوددرمانی نکنید

جان بابایی تاکید کرد: برای بیماران بستری، توصیه می کنیم که به هیچ عنوان مردم خوددرمانی نکنند. اساتید رشته طب ایرانی در کشور فعالیت دارند و در برخی از بیمارستانها مشاوره می دهند. حتما بیماران باید در موارد بستری بر اساس نظر پزشک معالج یا مشاور، عمل کنند و از مکمل های طب ایرانی استفاده نشود تا پزشک، تصمیم گیری کند.

وی یادآور شد: در جلسه امروز در خصوص واکسیناسیون نیز بحث های مفصلی شد. مطالعات داخل کشور نشان داده که واکسیناسیون با حجم وسیعی که داشته باعث شده که مرگ و میر بیماران به ویژه در افراد بالاتر از 60 سال، به طور قابل ملاحظه ای در پیک پنجم نسبت به پیک های قبلی، کاهش پیدا کند. در شروع پیک پنجم، جمعیت بالاتر از 65 سال و کادر بهداشت و درمان در کشور واکسینه شده بودند که خوشبختانه در پیک پنجم در این گروه ها، مبتلایان جدی نداشتیم و میزان مرگ و میر سالمندان هم کمتر بود.

 

هر قدر زمان بگذرد آثار واکسیناسیون بیشتر نمایان می شود

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در پیک پنجم کرونا با واکسیناسیون وسیعی که در کشور انجام شد، خوشبختانه اکثر افراد گروه های هدف، واکسینه شدند و هر قدر زمان می گذرد، آثار واکسیناسیون را بیشتر مشاهده خواهیم کرد. روند بیماری و بیماران بدحال در کشور رو به کاهش است.

وارد پیک ششم نشده ایم بلکه در پیک پنجم هستیم که روند رو به نزول داریم

جان بابایی تاکید کرد: آثار واکسیناسیونی که با حجم وسیع در پیک پنجم انجام شد در طول زمان، بیشتر نمایان می شود. در حال حاضر وارد پیک ششم نشده ایم بلکه در پیک پنجم هستیم که روند رو به نزول داریم. متاسفانه برخی افراد که اطلاعات کامل و جامعی ندارند، موجب نگرانی می شوند البته عدم شروع پیک ششم بیماری در کشور به معنی عدم رعایت و کمرنگ کردن رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری نیست.

وی افزود: در برخی از استانها، مقداری تعداد بیماران سرپایی افزایش یافته اما اصل بر این است که واکسن، بیشترین آثارش در کاهش مرگ و میر و پیشگیری از بیماری شدید است. ممکن است با واکسیناسیون بازهم شاهد بیماران با فرم های خفیف و متوسط باشیم البته رعایت پروتکل ها در کنار واکسیناسیون، ضروری و لازم است اما ابتلا به فرم های خفیف و متوسط، جای نگرانی ندارد و باید با واکسیناسیون، مرگ و میر بیماران و تعداد بیماران بدحال را به حداقل برسانیم.

واکسن های داخلی اثربخشی بسیار قابل قبولی دارند و عوارض آنها بسیار ناچیز است

رییس کمیته علمی کشوری کووید19 یادآور شد: در مطالعاتی که در کشور انجام و امروز بررسی شد خوشبختانه نشان داده شد که واکسن های تولید داخل هم اثربخشی بسیار قابل قبولی دارند و بر اساس نظر کمیته عوارض واکسن، هم عوارض آنها بسیار ناچیز است. واکسن های داخلی کمترین عارضه را داشته اند و اثربخشی آنها نیز در محیط آزمایشگاهی و بالین، تایید و ثابت شده است.

دُز سوم واکسن کرونا برای افراد پرخطر و گروه های هدف تزریق خواهد شد

جان بابایی تصریح کرد: خوشبختانه می توانیم با توجه به توصیه ها برای تزریق دُز بوستر و اضافه، از واکسن های داخلی استفاده کنیم. دُز بوستر و اضافه تفاوت هایی دارند. دُز بوستر یا یادآور برای افرادی تزریق می شود که بیش از 6 ماه از واکسیناسیون آنها گذشته باشد و این افراد مانند کادر بهداشتی و درمانی در گروه های پرخطر هستند که الان بیش از 100 هزار نفر از آنها دُز یادآور را تزریق کرده اند. برای افراد پرخطر، دُز اضافه یا سوم تزریق خواهد شد که مقداری زودتر از دُز یادآور تزریق می شود که بعد از طرح و تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا، تزریق دُز سوم برای گروه های هدف، آغاز می شود.

وی گفت: خوشبختانه سبد واکسیناسیون و موجودی واکسن در کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد. در کمیته علمی تاکید شد که می توان از واکسن های داخلی که اثربخشی ثابت شده و عوارض قابل چشم‌پوشی دارند به عنوان دُز یادآور و سوم استفاده کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: قطعا صدور مجوز برای مراحل مختلف واکسن های داخلی بر اساس بررسی مدارک و مستندات توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام می شود. فراتر از واکسن حتی داروهای شیمی درمانی در سازمان غذا و دارو ابتدا ارزیابی و تایید می شود و برای واکسن که نسبت به داروهای شیمی درمانی عوارض کمتری دارند نیز بررسی مستندات انجام شده و هیچ گونه اغماضی برای صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن های داخلی نداریم و امروز آثار بسیار مناسب واکسن هایی مانند برکت و پاستور که ابتدا مجوز مصرف اضطراری گرفته اند را به خوبی در جامعه مشاهده می کنیم. آزمایشگاه های سازمان غذا و دارو که در مورد واکسن های ایرانی قضاوت می کند و به آنها تاییدیه می دهد، کار خود را به درستی انجام می دهند.

افتراق آنفلوآنزا و کرونا در موارد سرپایی دشوار است چون علائمی مشابه دارند

جان بابایی اظهار داشت: در حال حاضر مورادی از آنفلوآنزا در کشور شناسایی شده اما افتراق آنفلوآنزا و کرونا در موارد سرپایی دشوار است چون علائمی مشابه دارند. امکان تست گرفتن از همه افراد جامعه برای تشخیص آنفلوآنزا یا کرونا وجود ندارد اما مراقبت هایی که برای کرونا لازم است در آنفلوآنزا نیز موثر است. الان واکسن آنفلوآنزا برای گروه های پرخطر در دسترس است و هم مواردی از آنفلوآنزا در کشور مشاهده است.

وی در خصوص ارتباط مشارکت در واکسیناسیون و رنگ بندی و قرمز شدن برخی شهرها در کشور گفت: خیلی نمی توان قرمز شدن وضعیت شهرها را به واکسیناسیون ارتباط داد اما متاسفانه در برخی از استانها مقداری مشارکت در واکسیناسیون کمتر است و در برخی از همین استانها، مقداری موارد سرپایی افزایش یافته است.

رییس کمیته علمی کشوری کووید19 افزود: اگر مشارکت همه استانها به ویژه استانهایی که واکسیناسیون در آنها عقب ماندگی دارد، افزایش پیدا نکند باید نگران پیک بعدی در آن استانها باشیم. تجربه ما و تجارب بین المللی نشان می دهد که واکسیناسیون به عنوان موثرترین اقدام درمانی و نه تنها پیشگیری در مبارزه با کرونا مطرح است و هر استان که میزان واکسیناسیون در آن بالا باشد و دُز یادآور و سوم تزریق شود، شرایط بهتری خواهند داشت.

بیش از 95 درصد از افرادی که در بیمارستانها بستری شده اند، واکسن تزریق نکرده بودند

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: مطالعه ای در حال انجام است که مشخص کند چند درصد از بستری های بخش های مراقبت های ویژه، واکسن تزریق نکرده اند اما حدود 4 تا 5 درصد از افرادی که بستری شده و دچار فرم شدید بیماری شده اند، واکسن تزریق کرده بودند و بیش از 95 درصد از افرادی که در بیمارستانها بستری شده اند، واکسن تزریق نکرده بودند.

جان بابایی یادآور شد: سویه جدیدی فعلا در ایران و دنیا شناسایی نشده حتی سویه مو و لامبدا هم که مطرح شد، الان موجب نگرانی نیست. سویه غالب در حال حاضر در دنیا و ایران، دلتا است منتهی سوش دلتا پلاس در برخی کشورها شناسایی شده اما خوشبختانه واکسن های جدیدی که طراحی می شود، از سوش دلتا نیز نمونه برداری شده و در مقابل این جهش ها، اثربخش هستند.

وی در خصوص اجرای نظام ارجاع در کشور گفت: بخشی از نظام ارجاع در کشور به ویژه در روستاها در حال اجرا است و بیمارانی که به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند در صورت نیاز به پذیرش در بیمارستانها با نامه ارجاع این کار انجام می شود اما اجرایی نشدن کامل نظام ارجاع، حرف درستی است.

بیش از 10 برابر مراجعین بیمارستانی به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 10 برابر مراجعین بیمارستانی به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند و در بیماری کووید19 نیز میزان مراجعه مردم به مراکز بهداشتی 10 برابر میزان مراجعین به بیمارستانها بوده است و اگر قرار بود همه مردم به بیمارستانها مراجعه کنند، نظام ارجاع وجود نداشت.

هیچ مشکلی در پانسمان بیماران پروانه ای نداریم/ ذخیره پانسمان کافی است

جان بابایی در خصوص پانسمان بیماران ای بی یا پروانه ای گفت: الان هیچ مشکلی در پانسمان بیماران پروانه ای نداریم. تا 6 ماه آینده پانسمان این بیماران در کشور وجود دارد و برای 6 ماه بعدی نیز 50 درصد از اقلام پانسمان را داریم و 50 درصد دیگر را تامین می کنیم و تمام پیگیری ها از طریق وزارت امور خارجه و سازمان غذا و دارو در حال انجام است تا این پانسمان تامین شود و جای نگرانی برای خانواده های بیماران پروانه ای وجود ندارد. اما در مورد ادعای گم شدن بخشی از پانسمان بیماران، در حوزه اختیارات بنده نیست و حوزه بازرسی و سازمان غذا و دارو می توانند این ادعا را بررسی کنند. برای ما ذخیره کافی پانسمان مهم است اما اینکه چقدر نشت یا سرقت کرده مربوط به حوزه های نظارت و بازرسی است.

ظرفیت تولید واکسن های داخلی، قابل توجه است

رییس کمیته علمی کشوری کووید19 گفت: تصمیم در مورد ادامه واردات واکسن های خارجی در ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ می شود اما الان ظرفیت تولید واکسن های داخلی، قابل توجه است. زیرساخت ها در کشور فراهم شده تا واکسن داخلی طراحی و تولید شود تا روزی خودکفا شویم. اینکه دولت در شرایطی مجبور به واردات واکسن کرونا شد به این دلیل بود که نخواست مردم از واکسیناسیون عقب بیفتند.

قرار نیست ساخت واکسن در ایران جنبه نمادین داشته باشد

وی ادامه داد: کشور برای فراهم کردن زیرساخت هایی برای تولید واکسن کرونا در مجموعه های مختلف از جمله برکت، پاستور، فخرا، نورا و رازی هزینه کرده و قرار نیست ساخت واکسن در ایران جنبه نمادین داشته باشد. خوشبختانه واکسن های داخلی در حال حاضر در دسترس مردم قرار دارد و خیلی از مراکز واکسیناسیون به مقدار کافی از این واکسن ها موجودی دارند و قرار نیست که همیشه وارد کننده واکسن کرونا باشیم. وقتی از هر پلتفرم مطرح در دنیا، یک واکسن کرونا تولید کرده ایم، نشان از توانایی کشور است که باید واردات واکسن از یک دوره متوقف و از واکسن های داخلی که اثربخشی ثابت شده و قابل قبولی دارند، استفاده شود.

در حال حاضر خوشبختانه روند بستری بیماران کووید19 در کشور رو به کاهش است

معاون درمان وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: در حال حاضر خوشبختانه روند بستری بیماران کووید19 در کشور رو به کاهش است و به یک چهارم بستری در اوج پیک پنجم رسیده ایم. تقاضای ما پرهیز از مصرف بی رویه کورتون در بیماران و عدم استفاده از آن در موارد سرپایی است چون عفونت قارچ سیاه که پس از کرونا رخ می دهد، ناشی از مصرف کورتون به ویژه در افراد دیابتی است. بنابراین تقاضای ما این است که به هیچ عنوان از کورتون در موارد سرپایی کرونا استفاده نشود. مصرف کورتون به صورت محدود در موارد بستری و صرفا برای بیمارانی که در 10 روز از شروع بیماری هستند با تصمیم پزشک معالج بلامانع است

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۹۶۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان